608 läst · 15 svar
608 läst
15 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Sida 1 av 2
Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Jag har försökt kontakta byggaren som byggde, men han vägrat svara mobilen och har ignorerat alla mina mejl, så jag sökte hjälp av arkitekten för att det var han som först kontaktade byggaren.
Men en reklamation ska ju gå till den som utfört arbetet om jag förstår drog rätt så är det ett byggbolag..tomandsophie skrev:
Jag håller med, men det var omöjligt att kontakta själva byggaren, så jag tänkte bara fråga arkitekten. När han svarade och sa att han kunde komma och ta en titt var jag tacksam, men jag hade ingen aning att det kommer kosta 7000kr.R Rejäl skrev:
Har han svarat på detta sätt så bestrid fakturan med hänvisning att han inte har presenterat/pratat om att han vill ha betalt överhuvudtaget..tomandsophie skrev:
Gör en reklamation brevledes gärna rekommenderat brev till förtaget som högar utfört tjänsten..
Det var det jag tänkte göra, men tror du att det kan funka? Jag känner att man borde säga om det kommer kosta något, men jag vet inte om jag har rätt.R Rejäl skrev:
Ja vi företagare har en skyldighet att upplysa om kostnader som i detta fallet i alla fal sin timkostnad samt resor till och från..tomandsophie skrev:
Huruvida kostnaden är rimlig eller inte beror väl på hur er kommunikation har sett ut. Ni har ju rimligen haft kontakt med arkitekten innan i samband med att ritningar upprättades. Var arkitekten ute på platsbesök även då? Hur såg kostnaden ut då?
Besserwisser
· östergötland
· 2 105 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 105 inlägg
Ja det är ju en annan fråga... tycker nog åxå att det är en reklamation av arbetet..
Så jag hade nog bestridit hela räkningen ...
Så jag hade nog bestridit hela räkningen ...