45 758 läst · 110 svar
46k läst
110 svar
Kostnadsförslag ny kabeldragning - rimligt?
Du hackar att elsäkerhetslagen en är fel (se tidigare inlägg)Fairlane skrev:
Du säger att det finns en lag som trumfar den!
Du hänvisar inte till någon lag eller paragraf.
Då är det en löngn tills motsats bevisats!
Om jag med en väder karta och film visar att det inte regnande igår och du beskriver att det regnade visst på dig igår så.... du?
En liiite trevligare ton från dig "tyvärr du har rätt" skulle passa!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 780 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 780 inlägg
Vad skriver du nu?K Kriss Marc skrev:Du hackar att elsäkerhets en är fel (se tidigare inlägg)
Du säger att det finns en låg som trumfar den!
Om jag med en väder karta och film visar att det inte regnande igår och du beskriver att det regnade visst på dig igår så.... du?
Vad hackar jag?
Ledsen, jag förstår inte ditt inlägg alls.
Jag har inte skrivit en rad om ifall du eller elmont har rätt. Jag tycker bara det är en märklig inställning att beskylla någon för lögn.
Enklare är väl att skriva "jag håller inte med", om man vill ha det trevligare.
Hur känner du inför §20 i samma lag du hänsvisar till?K Kriss Marc skrev:DÅ FINNS inte många tillåtna el anläggningar då dessa dras av personal och kopplas in av obehörig (Ingen behörighet) där den som godkänner installation är behörig.
Var i elsäkerhets lagen finner du att det är olagligt?
Elsäkerhets lagen säger:
Skyldigheter i fråga om elektriska anläggningar
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Om du efter skiss av elektiker monterar enligt reglementet och hen kopplar uppfylls paragrafen.
Baserat på det du skriver tror jag mig förstå att du hävdar att det är en lögn att det är olagligt att själv dra elkablar avsedda för en fast elinstallation. I så fall har du fel.K Kriss Marc skrev:Du hackar att elsäkerhetslagen en är fel (se tidigare inlägg)
Du säger att det finns en lag som trumfar den!
Om du lagligt ska förlägga elmaterial avsedda för en fast installation så ska du antingen ha egen auktorisation eller jobba som anställd i ett företag med egenkontrollprogram. Detta gäller oavsett om du klamrar flexslang eller utför kopplingar i dosor.
Och vilken lag gissar du på?G Gabbe1 skrev:Baserat på det du skriver tror jag mig förstå att du hävdar att det är en lögn att det är olagligt att själv dra elkablar avsedda för en fast elinstallation. I så fall har du fel.
Om du lagligt ska förlägga elmaterial avsedda för en fast installation så ska du antingen ha egen auktorisation eller jobba som anställd i ett företag med egenkontrollprogram. Detta gäller oavsett om du klamrar flexslang eller utför kopplingar i dosor.
KÄLLHÄNVISNING. Elsäkerhets lagen föreskriver att är det säkert för person eller sak är det (se tidigare källhänvisade inlägg!
Redigerat:
det var DET du skrev, självklart. Jag tror att ingen här förstår vad du skriver, ärligt talat. Det du menar syns inte när du skriver.K Kriss Marc skrev:
så vad menar du egentligen, får jag som privatperson göra fasta elinstallationer eller inte? Svara bara ja eller nej.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 371 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 371 inlägg
Elsäkerhetslagen säger också :K Kriss Marc skrev:DÅ FINNS inte många tillåtna el anläggningar då dessa dras av personal och kopplas in av obehörig (Ingen behörighet) där den som godkänner installation är behörig.
Var i elsäkerhets lagen finner du att det är olagligt?
Elsäkerhets lagen säger:
Skyldigheter i fråga om elektriska anläggningar
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Om du efter skiss av elektiker monterar enligt reglementet och hen kopplar uppfylls paragrafen.
4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag
arbete som avser:
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk
starkströmsanläggning,
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en
starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en
starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till.
Utförande av elinstallationsarbete
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada ochs akskada.
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagetse genkontrollprogram enligt 24 §.
Eller fick en spänn för alla elektriker som inte vill hjälpa till för det allra enklaste utan hänvisar till att det är behörighet...JanneJanne123 skrev:
Tyvärr så faller det under utförande och borde då räknas som elinstallationsarbete.K Kriss Marc skrev:
En elinstallation godkänns inte av någon. Antingen så uppfyller den vid uppförandet lagar och regler samt god elinstallationspraxis eller så gör den inte det. Vem som utfört elinstallationen är frikopplat från detta.K Kriss Marc skrev:
Jag hävdar att det finns lite gråzoner om man tar till lite kreativa tolkningar av lagen men dessa har väldigt begränsad nytta.
NEJ inte som elektriker på fritiden engång. ( gäller även i mitt egna hem).MathiasS skrev: