35 235 läst · 65 svar
35k läst
65 svar
Kostnad stycka av tomt
Jag har full förståelse om det kan kosta mycket i timpris. Men det jag inte har förståelse är detta "2018 är priset mellan 1150 kr – 1825 kr per timma, beroende på hur senior lantmätaren är." Detta är ju helt sjukt att man betalar stora extrasummor för exakt samma jobb bara för att en lantmätare är mer erfaren? Detta måste ju naturligtvis budgeteras som i alla andra branscher, alla har olika löner beroende på individuella erfarenheter eller efter år i branschen, men priset ut till kund är naturligtvis detsamma.
Sen kanske det går snabbare för en erfaren lantmätare än en ny som är billigare per timme, men priset i slutändan lär ändå bli avsevärt dyrare för en som tar 1800 i timmen än 1100....
Samt att grundavgiften borde vara mycket lägre också, t ex om man har en relativ ny tomt utan några servitut eller dyl så finns all denna information lagrad digitalt och det kan då omöjligit kosta 35.000kr att stycka av en sådan tomt. Men att det sedan blir dyrare om man har gammal tomt utan gränser osv eller med saker som måste eftersökas manuellt i gamla register.
Sen kanske det går snabbare för en erfaren lantmätare än en ny som är billigare per timme, men priset i slutändan lär ändå bli avsevärt dyrare för en som tar 1800 i timmen än 1100....
Samt att grundavgiften borde vara mycket lägre också, t ex om man har en relativ ny tomt utan några servitut eller dyl så finns all denna information lagrad digitalt och det kan då omöjligit kosta 35.000kr att stycka av en sådan tomt. Men att det sedan blir dyrare om man har gammal tomt utan gränser osv eller med saker som måste eftersökas manuellt i gamla register.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det är fler branscher som har liknande prissättningen. Där jag jobbar tar vi från 800 till 2000 plus moms beroende på vilken kompetens och nivå på konsult kunden efterfrågar.Grillen skrev:Jag har full förståelse om det kan kosta mycket i timpris. Men det jag inte har förståelse är detta "2018 är priset mellan 1150 kr – 1825 kr per timma, beroende på hur senior lantmätaren är." Detta är ju helt sjukt att man betalar stora extrasummor för exakt samma jobb bara för att en lantmätare är mer erfaren? Detta måste ju naturligtvis budgeteras som i alla andra branscher, alla har olika löner beroende på individuella erfarenheter eller efter år i branschen, men priset ut till kund är naturligtvis detsamma.
Som kunden efterfrågar ja, men i det här fallet tolkar jag det som att man inte kan välja utan får den man får. Kanske t.o.m någon som har väsentligt mer erfarenhet än ditt ärende kräver.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det behöver du troligen inte oroa dig för. Det är otrolig brist på lantmätare så de sätter säkert inte de seniora på att leta i arkiv efter servitut eller hålla pinnen.C cpalm skrev:
Fast då efterfrågas det en mer erfaren konsult som kanske kan göra det man efterfrågar.R Robert-san01 skrev:
Men i det här fallet så är det exakt samma jobb som utförs oavsett om man är erfaren eller ej, och man får inte en chans att välja lantmätare vad jag vet? Så då kan jag knappast tycka att det är jämförbart mot din bransch?
Ungefär lika logiskt som att kunden skulle behöva betala dubbelt upp för att få sin soptunna tömd av mig bara för att jag har några år fler i branschen än mina yngre kollegor, jag gör jobbet snabbare men jag utför exakt lika jobb. Tycker du det låter som en vettig lösning? Nej!
Har man som i ditt fall en mer specifik kompetens så får kunden naturligtvis betala mer för att få den kompetensen, men i det här fallet så är det som sagt samma jobb som utförs men man får som kund ändå betala mer för någon som jobbat längre.
Det är ju det specifika ärendets svårighetsgrad som avgör vilken erfarenhet lantmätaren som blir tilldelad ärendet måste ha.Grillen skrev:Fast då efterfrågas det en mer erfaren konsult som kanske kan göra det man efterfrågar.
Men i det här fallet så är det exakt samma jobb som utförs oavsett om man är erfaren eller ej, och man får inte en chans att välja lantmätare vad jag vet? Så då kan jag knappast tycka att det är jämförbart mot din bransch?
Ungefär lika logiskt som att kunden skulle behöva betala dubbelt upp för att få sin soptunna tömd av mig bara för att jag har några år fler i branschen än mina yngre kollegor, jag gör jobbet snabbare men jag utför exakt lika jobb. Tycker du det låter som en vettig lösning? Nej!
Har man som i ditt fall en mer specifik kompetens så får kunden naturligtvis betala mer för att få den kompetensen, men i det här fallet så är det som sagt samma jobb som utförs men man får som kund ändå betala mer för någon som jobbat längre.
Du har rätt i att du inte aktivt får välja lantmätare men indirekt så efterfrågar man en erfaren lantmätare om man skickar om ett komplext ärende, inte säkert att man själv är medveten om det när man skickar in ansökan men faktum kvarstår ändock.
Att utsättning av kvalificerade mätingenjörer kostar har jag förståelse för, men såvitt jag kan begripa är det normalt en mindre del av kostnaden. I många fall kan det ju finnas befintliga märken som kan användas så att ingen mätförrättning behövs men även i dessa fall blir det hutlöst dyrt. Jag inte särskilt stor förståelse för att skrivbordslantmätaren ska kosta så mycket och ta så lång tid på sig för att vända på några A4-sidor om det inte är verkligt komplicerade fall. Kanske handläggningen kunde förenklas i vissa avseenden? Förrättningskostnaderna bör ju falla på dem som gör affären och inte på skattebetalarna, men en del av infrastrukturen i form av arkiv och liknande kunde gott tas från lagfartsskatten som staten håvar in stora summor på. Från denna borde också medel avsättas för att efterhand göra en modern koordinatsättning av gränspunkter och att vårda markeringarna. Blir en fastighet berörd av lantmäteriförättning borde sådan uppdatering prioriteras och bara de kostnader som tillkommer efter att ett uppdaterat underlag finns debiteras. Lantmäteriet har ju tex förr markerat en del gränspunkter med träpålar, vilket borde vara tjänstefel eftersom de ruttnar bort, och är ett solklart fall där staten borde ta sitt ansvar. Likaledes vore det rimligt att gamla gränsrösen moderniserades. En inventering skulle ju också klarlägga vad som försvunnit och kanske ge tillfälle att lagföra en del ansvariga. Förutom ruttnad träpåle har jag varit med om att vägverk eller deras entreprenörer och fiberentreprenörer förstört gränsmarkeringar. I det senare fallet var jag i kontakt med advokat som avrådde mig från att gå vidare eftersom det skulle vara svårt att få rättelse. Bedrövligt att det ska vara så.
Det kanske kan glädja dig (eller inte) att Lantmäteriet tittar på att införa endast koordinater som gällande gränspunkter i framtiden (dvs ingen fysisk markering alls i form av rör eller ens en träkäpp). Det kommer att betyda att man i framtiden måste kalla in en mätningsingenjör så fort man vill plantera en häck eller sätta upp ett staket, eftersom man inte kan se på marken var gränsen går.F FGLIN skrev:Att utsättning av kvalificerade mätingenjörer kostar har jag förståelse för, men såvitt jag kan begripa är det normalt en mindre del av kostnaden. I många fall kan det ju finnas befintliga märken som kan användas så att ingen mätförrättning behövs men även i dessa fall blir det hutlöst dyrt. Jag inte särskilt stor förståelse för att skrivbordslantmätaren ska kosta så mycket och ta så lång tid på sig för att vända på några A4-sidor om det inte är verkligt komplicerade fall. Kanske handläggningen kunde förenklas i vissa avseenden? Förrättningskostnaderna bör ju falla på dem som gör affären och inte på skattebetalarna, men en del av infrastrukturen i form av arkiv och liknande kunde gott tas från lagfartsskatten som staten håvar in stora summor på. Från denna borde också medel avsättas för att efterhand göra en modern koordinatsättning av gränspunkter och att vårda markeringarna. Blir en fastighet berörd av lantmäteriförättning borde sådan uppdatering prioriteras och bara de kostnader som tillkommer efter att ett uppdaterat underlag finns debiteras. Lantmäteriet har ju tex förr markerat en del gränspunkter med träpålar, vilket borde vara tjänstefel eftersom de ruttnar bort, och är ett solklart fall där staten borde ta sitt ansvar. Likaledes vore det rimligt att gamla gränsrösen moderniserades. En inventering skulle ju också klarlägga vad som försvunnit och kanske ge tillfälle att lagföra en del ansvariga. Förutom ruttnad träpåle har jag varit med om att vägverk eller deras entreprenörer och fiberentreprenörer förstört gränsmarkeringar. I det senare fallet var jag i kontakt med advokat som avrådde mig från att gå vidare eftersom det skulle vara svårt att få rättelse. Bedrövligt att det ska vara så.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Låter som en bra plan om man gillar Grannfejden med tanke på att tidigare i tråden så påstås ju Lantmäteriet lida av personalbrist.B b8q skrev:
vilken utsättare som helst kan ta fram koordinaterna på plats. Så när väl punkterna finns inlagda hos myndigheterna så blir det billigare.S Squall Leonhart skrev:
snart kan man göra det med sin egen telefon
nja, som jag förstått det så är nog det som dom tittar på att fortfarande ha markeringar i fält men att koordinaten har företräde framför dom fysiska markeringarna i fält. I dagsläget är det ju det som finns på plats i marken som är det rättsligen gällande och koordinaten endast ett hjälpmedel att hitta dom eller återutsätta dom.B b8q skrev:Det kanske kan glädja dig (eller inte) att Lantmäteriet tittar på att införa endast koordinater som gällande gränspunkter i framtiden (dvs ingen fysisk markering alls i form av rör eller ens en träkäpp). Det kommer att betyda att man i framtiden måste kalla in en mätningsingenjör så fort man vill plantera en häck eller sätta upp ett staket, eftersom man inte kan se på marken var gränsen går.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 623 inlägg
Jag tror och hoppas att vi snart har koordinater som har företräde framför märkta punkter i terrängen som standard för nya gränser. Men det kommer inte lösa så jättemycket, för alla gamla gränser lär ju gälla som de är tills de av någon anledning blir exakt inmätta och transformerade till koordinatvärden.
Men att något tar tid att införa är ju i sig inte ett argument emot. I så fall hade vi inte haft exempelvis datapantbrev heller.
Men att något tar tid att införa är ju i sig inte ett argument emot. I så fall hade vi inte haft exempelvis datapantbrev heller.
Håller med, det borde vara en skyldighet att ge offer, lantmäteriet har en monopolsits !L Lassse skrev: