Hade en isolerad glasfiber-badtunna, vedeldad i gamla huset.
Isolerat lock också.
Ett färdigköpt kit, som fälldes in i trädäcket.
Efter eldning och bad, så höll sig temperaturen så att man fortfarande kunde ta ett dopp på förmiddagen på vintern utan att elda igen. Dvs strax under 40.
Runt 25-30 höll det sig längre.
Körde runt med ett sandfilter och oisolerade slangar, som också stod utomhus.
Isoleringen såg ut att vara typ 15mm byggskum med glasfiber över...
 
Hittade på Frugo en ny IBC på 1000 liter för 429 kr, inklusive frakt. Billigare än en begagnad som jag får hämta själv i Göteborg (600 kr). Funderar dock på om man borde ha lite marginal också och satsa på 2 st 600 liter istället.

Jag skall förbi poolfirman senare i veckan och då kan jag fråga hur nära 1000 liter man hamnar i själva badtunnan.

Men det hade varit bra med mer än 1000 liter, bara en sådan sak som att vattnet expanderar ca 8% från kranen till uppvärmd temperatur. Hmm...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Var på poolfirman idagbich de hade slutat med modellen jag tittat ut, de rekommenderar inte glasfiber om den ibland skall kallställas på vintern, eller tömmas. Töm den innan frosten kommer i så fall, annars är det risk för bölder i glasfibern...

Så, nu är planen att det får bli en plasttunna istället. Polyeten.

Nu skall jag bara hitta rätt leverantör av denna. Poolfirman hade ett förslag, men den var lite stor och inte självbärande. Å andra sidan behöver man inte fylla till bredden...
...hittade en firma i Uppsala som verkar göra riktigt fina tunnor, men att köra tunna därifrån på släp till Göteborgsområdet är ju rätt saftigt.

Vi får se om jag kommer till beslut till veckan...
 
Sådär, då var tunna och lock bestället. Denna modell och leverantör:
- https://www.crystalbad.se/bada-ute/...dtunnor/crystal-1200-terrassmodell-omonterad/

Jag får sätta upp en egen tråd för bygget när tunnan kommer.

Skall nu beställa pump, värmare, slangar, ventiler, dra ut el, köpa IBC-tank, filterbollar mm, men allt kommer i byggtråden jag startar om ett par veckor när tunnan kommer.

Jag kommer också att automatisera lösningen då IBC-tanken kommer att isoleras och stå i garaget för att minska energiförlusterna, så det blir styrda ventiler som kommer att pumpa vattnet till tank eller till tunna.

Det är också därför jag valde tunna i polyetenplast istället för glasfiber, glasfibercoatingen tål inte vatten på vintern om det sedan fryser (går in vatten i porer), så det handlar om att minska underhållet på tunnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.