9 166 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
Kostnad när man bygger badrum själv
snyggt, tack för info! kommer du ihåg vad kaklet heter? det var supersnyggtF Fjonken skrev:Ja det blev billigt, har väldigt bra rabatter. 208kr/m2 för plattor, tätskiktet, fix och fog fick jag av chefen. Lux Skivorna minns jag inte vad jag betalade, 150kr styck kanske.
plyfa va väl 2000kr. Blandare och kommod.’ Från blocket, 2000kr.
Toa och spegelskåp gratis, tvätt delen kanske 2000kr. Ungefär så.
https://www.interkakel.com/serier/gotland/pn-gotland-natural-raksag-1M MARTINOV skrev:
Skulle ha kört bricmate men kvaliteten på deras plattor har blivit mkt sämre så jag tog en mer eller mindre likadan från våran grossist.
Passade på när vi beställde ett par tusen kvadrat. Därav det låga priset. Personligen hatar jag skiten. 7/10 badrum jag gör är med denna platta. Lika vanlig som en kontrastmarkering bakom blandaren/wc.
Skulle också vilja få ett hum, är i ett liknande läge framgent..V ViktorMattsson skrev:
Men många verkar hellre vilja slå sig för bröstet än att ge ett riktmärke typ; " Du kan komma undan med kanske 25, mitt gick på 45 men vill du lyxa till kan det kosta 135...
Det intressanta torde vara spannet på material/kvm oavsett om det är klinker, matta eller skivor.
T.ex, vad är skillnaden i pris.
För mig lutar det åt matta, även om man enkelt sätter plattor själv, så tycker jag dom blivit så pass fina idag, är ohyggligt lättstädade att en gärna lejer bort den kostnaden och står ut i trädgården och snickrar ett skelett m. tak till bastu om några år....
Själv räknar jag med 50-70 000 ink. fönsterbyte, golvvärme ca 5 kvm. Vet inte om det är naivt. Den som lever får se...
Jag är klar med badrummet på ca 7kvm som är gjort efter säkervatten samt kakel/klinker. Totalt ca 120000. Är reglat ovanpå betong och flytspacklar, med el och vatten golvvärme. Golvklinker ca 6-700/kvm och väggar 200/kvm. Inredning: IKEA. Nedlagd tid: sjukt mycket.
Jag renoverade badrummet, ca 5 m2, för ca 3 år sedan.V ViktorMattsson skrev:
Jag köpte materiel för ca 73000:- , ALLT inräknat.
Vattenburen golvvärme, slangar, kopplingar, reglar, plywood, tätskikt, cementblandare för gjutning av golvet, klinker och kakel och också all inredning. Som sagt allt medräknat, ner till sista skruv.
Nu var det väldigt länge sen jag gjorde badrum, så ingen idé att nämna några siffror.
Men det är i princip en omöjlig fråga. Valet av plattor, om man nu kaklar, är väldigt avgörande, och det är enorma påslag på dessa prylar, så smarta inköp kan göra otroligt mycket på kostnaden.
Om man vill komma billigt undan köper man udda/utgående plattor i parti på nätauktion, avlopp på markentreprenadfirman, övrig VVS på nätet och övrigt byggmaterial på byggvaruhuset, gärna en aktör som lämnar ett bra rabatterat totalpris om du beställer allt på en gång.
Men det är i princip en omöjlig fråga. Valet av plattor, om man nu kaklar, är väldigt avgörande, och det är enorma påslag på dessa prylar, så smarta inköp kan göra otroligt mycket på kostnaden.
Om man vill komma billigt undan köper man udda/utgående plattor i parti på nätauktion, avlopp på markentreprenadfirman, övrig VVS på nätet och övrigt byggmaterial på byggvaruhuset, gärna en aktör som lämnar ett bra rabatterat totalpris om du beställer allt på en gång.
Gjorde om WC/dusch för 3 år sedan. Matta på golv och Fibo-Trespo våtrumsskiva på väggar.
Huset står på platta på mark, enplans. Rev ner matta o gips från väggarna och rev bort gammal golvmatta.
- Bilning av gammal golvbrunn + ny brunn + flytspackling + golvmatta: 20.000 (firma)
- Plywood (12 mm finvariant) + skruv: 4.000
- Fibo-Trespo väggskiva m. tb: 13.000
- Skugglist, dörrfoder, takfärg: 1.000
- Nya vattenrör (PEX i vägg): 15.000 (firma)
- Ny el: 5.000 (firma)
Huset står på platta på mark, enplans. Rev ner matta o gips från väggarna och rev bort gammal golvmatta.
- Bilning av gammal golvbrunn + ny brunn + flytspackling + golvmatta: 20.000 (firma)
Tog in många offerter till vårt badrum på 4 kvm. De flseta var på ca 180-200kkr utan yta. Alla sade 3-4 veckor och ca snitt 750kr/tim. Så lite enkel matte borde arbete vara 120.000kr. Resterande då ca 60-80kkr borde bestå av transporter (5000kr), vinster (20,000kr), påslag för fast pris (20,000kr)...så min gissning är att 15-25 kkr är set underliggande material.
Hej. Blir nyfiken på fibo skivorna. Var det smidigt att montera dom och hur gör man vid mått-anpassningar? Några bilder?P Pangsjis skrev:Gjorde om WC/dusch för 3 år sedan. Matta på golv och Fibo-Trespo våtrumsskiva på väggar.
Har du kollat på deras hemsida? Finns montaganvisningar med bilder och film.O olofh skrev:
https://fibo.se/montera-fibo/montering-av-fibo-vaggskivor/
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Övrigt Off Topic -
Bygger mejeri själva i lego - så pressar de ner kostnaderna
Artikelkommentarer -
Kostnad trädfällning 50 granar?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur bygger jag en altantrappa när altanen lutar?
Altan & Uteplats -
Kringkostnaderna när du bygger hus
Artikelkommentarer