38 927 läst · 34 svar
39k läst
34 svar
Kostnad grusad uppfart?
3000 för material, 2300 för frakt, ink moms för 7 kbm (10.5 ton). Var visserligen tvungen att ha en liten bil, så de fick köra längre (då de inte har såna överallt).
Men detta var Jehanders, kollade inte priser innan, utan bara beställde. Verkar onekligen dyrt när jag kollar priser på nätet nu.
Men detta var Jehanders, kollade inte priser innan, utan bara beställde. Verkar onekligen dyrt när jag kollar priser på nätet nu.
Gruset är ju nästan gratis i sig självt. Transporten är det som kostar.
Men som flera skriver så är det arbetskostnaden som drar upp priset.
Vi grusade hmm 300kvm för ett par år sedan. Då hyrde vi in billiga polska hantverkare, som grävde för hand. Och de fick jobba. Med facit i hand så hade det blivit billigare att hyra en minigrävare som de fått köra runt. Om maskinisten kunnat sin sak. Eller om jag själv fått leka med den i några dagar. Verkar vara skojj.
Tror att de fick jobba i säg 4:a heldagar. 2 pers. 8 timmar per dag. 8x8=64 och de tog 120:-/timme runt 8000. Säg 10000 för att jag inte ska överdriva.
Sedan hade vi 2 mil till grustaget. tre fulla lastbilar med 13 ton grus var (tror jag) gick på 250x36 + transport = typ 15.000. Säg 18.000 än en gång för att inte överdriva.
Så kalset, med grävning och grusning av runt 300-400kvm gick på under 30.000 för oss. Visst nu var det inga dyra hantverkare. Men ändå. 120k hade jag skrattat åt.
Gör du allt själv, fast får gruset hemskickat så bör det inte kosta mer än 10.000. Med hantverkare som gräver, transporterar bort jord/gräs så kanske runt 30.000. Hyra en grävare? Tja. Samma som att göra det för hand skulle jag tippa på. Kanske något billigare till och med om hantverkarna är dyra och maskinisten är duktig.
Så max 30.000 för den lilla plätten.
Vi köpte markduken på alltimark. Den är runt 3m bred, och täckte våra 300kvm väl och det blev en del över. Det var en tunnare variant, men vad gör det? Inte något som växer genom 10-20cm grus, och det lilla som kommer upp växer inte genom duken utan växer i jorden som alltid bildas av förmultnande löv ovanför duken. Den kostade runt 5000. Hämtade den på en kärra själva.
Skicka ut fler förfrågningar, och kolla efter billiga hantverkare som kan göra det åt er. Det enda som krävs är en stark rygg eller förmågan att köra grävmaskin.
Jag hade tyckt 120k varit dyrt för asfaltering.
Skickar med en bild på hur det ser ut, men tyvärr var det inte grusningen jag fotade utan gräsmattan. Grusnigen fortsätter runt huset.
Mvh
Stefan
Vi grusade hmm 300kvm för ett par år sedan. Då hyrde vi in billiga polska hantverkare, som grävde för hand. Och de fick jobba. Med facit i hand så hade det blivit billigare att hyra en minigrävare som de fått köra runt. Om maskinisten kunnat sin sak. Eller om jag själv fått leka med den i några dagar. Verkar vara skojj.
Tror att de fick jobba i säg 4:a heldagar. 2 pers. 8 timmar per dag. 8x8=64 och de tog 120:-/timme runt 8000. Säg 10000 för att jag inte ska överdriva.
Sedan hade vi 2 mil till grustaget. tre fulla lastbilar med 13 ton grus var (tror jag) gick på 250x36 + transport = typ 15.000. Säg 18.000 än en gång för att inte överdriva.
Så kalset, med grävning och grusning av runt 300-400kvm gick på under 30.000 för oss. Visst nu var det inga dyra hantverkare. Men ändå. 120k hade jag skrattat åt.
Gör du allt själv, fast får gruset hemskickat så bör det inte kosta mer än 10.000. Med hantverkare som gräver, transporterar bort jord/gräs så kanske runt 30.000. Hyra en grävare? Tja. Samma som att göra det för hand skulle jag tippa på. Kanske något billigare till och med om hantverkarna är dyra och maskinisten är duktig.
Vi köpte markduken på alltimark. Den är runt 3m bred, och täckte våra 300kvm väl och det blev en del över. Det var en tunnare variant, men vad gör det? Inte något som växer genom 10-20cm grus, och det lilla som kommer upp växer inte genom duken utan växer i jorden som alltid bildas av förmultnande löv ovanför duken. Den kostade runt 5000. Hämtade den på en kärra själva.
Skicka ut fler förfrågningar, och kolla efter billiga hantverkare som kan göra det åt er. Det enda som krävs är en stark rygg eller förmågan att köra grävmaskin.
Skickar med en bild på hur det ser ut, men tyvärr var det inte grusningen jag fotade utan gräsmattan. Grusnigen fortsätter runt huset.
Mvh
Stefan
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Tack för ett långt och utförligt svar!Stew skrev:Gruset är ju nästan gratis i sig självt. Transporten är det som kostar.
Mvh
Stefan
Jag verkar ju inte vara ute och cyklade när jag tyckte 120' var dyrt.
Pratade precis med grannen. Han gjorde liknande operation för 2 år sedan.
Han kunde iofs låna maskin på jobbet men hamnade på rätt sida om 10' om han inte mindes helt fel.
Är markduk verkligen nödvändigt.
Det är sand/jord under.
Markduk. Ja och nej. Vi har ett tumlat grus, skönt att gå på. Men det blir fluffigt och ogräs växer igenom lättare än ett vanligt krossat grus. Det krossade gruset packas bättre. Så det är en sak.hantverkare1 skrev:Tack för ett långt och utförligt svar!
Jag verkar ju inte vara ute och cyklade när jag tyckte 120' var dyrt.
Pratade precis med grannen. Han gjorde liknande operation för 2 år sedan.
Han kunde iofs låna maskin på jobbet men hamnade på rätt sida om 10' om han inte mindes helt fel.
Är markduk verkligen nödvändigt.
Det är sand/jord under.
Sedan är frågan hur mycket gruset rör på sig. Går man på det, eller kör bil så rör det på sig och då dödar man det som kommer upp.
Också gör duken så att allt blir mer förlåtande. Måhända att det är tunnare på något ställe, pga av en sten, eller en gammal rot eller att det är en liten kulle. Så det bara blir 2-5cm grus. Då kommer ogräset få ljus och komma upp. Här gör duken nytta.
Vi har haft gruset i 2 somrar nu och det växer en hel del i det. Nävor och aklejor som frösått sig från våra planteringar. Dessa växer i jorden som bildas mellan duken och gruset, så för oss hade inte duken hjälpt oss. Sparar på dessa då varje planta är värd 30 kronor Flyttar ut dem i rabatterna när de växt till sig.
Generellt nej, det behöver inte läggas duk. Men OM det skulle vara så att något gör att gammalt gräs börjar ta sig upp så är det ganska jobbigt att lägga på en duk i efterhand. Och köper ni duken på ett billigt ställe så bör den inte kosta mer än 3000 kronor för den plätten. Det behöver inte vara en tjock dyr duk. Räcker med en vit, vanlig som de brukar ha som duk när de separerar lager då de asfalterar. Duken behöver inte förhindra allt ljus från att tränga ner, det sköter gruset. Ring runt och kolla efter rullar med 3-3.5m bredd.
Är det sand under så är det bara att hoppa över duken. Sanden kommer aldrig krypa upp. Och det är fåtal saker som växer i sand då det är så näringsfattigt. Dock är gräs en överlevare. Så grässvålen måste vara ordentligt bortgrävd med rötterna.
Mvh
Stefan
Det spar mycket arbete, om ni tycker det är jobbigt med växtlighet på uppfarten...hantverkare1 skrev:
Med åren kommer det ändå frön från olika växter att slå rot, men det blir väldigt mycket om du inte lägger fiberduk. Om du nu inte har ett växtfritt material idag?!
Och visst, det växer lite ogräs genom duken på ett par ställen. Mest fibblor som tar sig igenom allt. Men de är bara att dra upp dem ett par gånger så självdör de. Så det är ett övergående problem. Störst "problem" är det längs kanterna, där gräset möter gruset. Här skjuter gräset ut utlöpare in i gruset. Men det hade inte förhindrats av markduk. Får man antigen åtgärda genom att ha en barriär mot gräset (vi har storgatsten) eller leva med ett par minuters rensning varje år.
Håller med dig i det stora. Det är en så liten kostnad och lite jobb om man jämför med allt annat. Så det är lika bra att säkra sig innan allt grus är lagt.Bödde skrev:
På landet las det grus för 20 år sedan utan duk. Och det var ett tunt lager grus. Nu är det mer gräs än grus. Och vi måste lägga om allt för att få dit en duk. Men då har vi inte rensat mer än någon gång varannat år eller så.
Jösses vad dyrt med grus i Sthlm trakten, betalade knappt 10000kr för 25m3 grus som lossades med kranbil + att jag hade 1,5ton grävare och liten hjullastare en helg.
Dessutom ingick bortforsling av 60m2 gammal asfalt.
Dessutom ingick bortforsling av 60m2 gammal asfalt.
Är inte markduken i första hand till för att exemplevis bärlagret inte bländar dig med underliggande sand/jord?
Min tidigare infart var gjord utan marduk och jag uppskattar det till att efter 10 år så hade all grus blandat sig med underliggande material och det var som en kompakt lerväg.
Min tidigare infart var gjord utan marduk och jag uppskattar det till att efter 10 år så hade all grus blandat sig med underliggande material och det var som en kompakt lerväg.
Det beror väl på vad man anser vara viktigast att förhindra (materialblandning/igenväxtning), men du har helt rätt. Det är en jätteviktig aspekt å väga in!MUSS skrev:
Markduk o naturgrus för kanske 7-8 år sedan,naturgruset 3-5 cm tjockt.
Har plockat FÄRRE en 10 ogräs på dessa år...trots att jag sått gräsmatta bredvid o har blomrabatter som fröar av sig,vill du slippa job är markduk ett måste. Naturgrus ett lass kostar I Sundsvallstrakten idag cirkus 3000:- inclusive frakt 4-5 mil enkel väg....
Ditt pris är svindyrt...
Har plockat FÄRRE en 10 ogräs på dessa år...trots att jag sått gräsmatta bredvid o har blomrabatter som fröar av sig,vill du slippa job är markduk ett måste. Naturgrus ett lass kostar I Sundsvallstrakten idag cirkus 3000:- inclusive frakt 4-5 mil enkel väg....
Ditt pris är svindyrt...
Medlem
· Östergötland
· 24 inlägg
Det var förbannat oförskämt dyrt!!
Om man försöker sig på att bena ut ditt behov och med rimliga bedömningar får jag:
Schakt 30 kubik lera = ca 54 ton a 30 kr i avgift (antar att det är väldigt varierande vad det kostar att tippa schakt men där jag bor, stad 130 000 invånare, kostar det ungefär så) ger ca 1600 kr.
23 kubik bärlager = 33 ton a 110-300 kr ger ca 3700 - 10 000 kr (anläggnings/grävfirmor har stora rabatter så mest rimligt att de betalar de lägre priset).
7 kubik yta = 11 ton a 110-300 kr ger ca 1200 - 3300 kr.
8 transporter med schakt och grus a 1500 kr = 12000 kr (har firman egen bil så bör det vara billigare).
Markduk ca 1500 kr.
Summa av material och transporter bör landa på max ca 30 000 kr, så 90 000 kr kvar i arbete. Det får du alltså en grävmaskin a 900 kr i 100 timmar för. Bedömer att detta arbete max bör ta 2 dagar (ca 14000 kr). Så din offert är kanske saltad med 75 000 kr (85 000 kr om vi antar de lägre gruspriserna). Ev. etableringskostnader kan tillkomma.
Tips är att kolla runt om någon känner någon som har en grävare (din granne tex) och har ett konto/kontakt med ett grustag som även tar emot schakt (eller kolla om ngn behöver schaktmassor för att fylla tomten). Har denna "någon" även traktor och vagn så slipper du dyra lastbilar.
Då får du allt gjort för kanske ca 18 000 kr.
I jmf kan jag berätta att jag fick hela min tomt gjord på 900 kvm, med lika stor uppfart som du har fast vi grävde mkt djupare (vilket även du bör göra) och lade på 3 olika gruslager (0-32, 0-18, 0-4 dvs förberett för stenläggning). Hela trädgården finplanerad, baksida (60 kvm) förberedd för stenläggning, 4 st kabelskyddsrör nergrävda, slänt mot grannar, förberedning för murar. Vi fraktade bort 85 ton jord/lera och tog hem 115 ton grus/jord.
Kostnader:
Grävmaskin (6 ton), traktor m. vagn, vält i fyra dagar = 17500 kr inkl. förare och bränsle.
Material (bärlager, markduk, kabelskyddsrör) 14000 kr
Frakter (utöver de med traktor) 2500 kr
Totalt 34000 kr (jobbet utfördes av en polare med stora resurser med mig som medhjälpare).
Jag har oxå tagit in offerter och fått liknande siffror som du har och därmed började jag leta efter andra alternativ. Jag menar att det är direkt urdumt att acceptera dessa ockerofferter utan att först ha gjort en ordentlig sökning på bättre alternativ (alltså mkt bra att du postar här och frågar efter en second opinion). Förutsatt att man orkar eller har så mkt pengar att man vill gynna dessa lurendrejare.
Lycka till!
Om man försöker sig på att bena ut ditt behov och med rimliga bedömningar får jag:
Schakt 30 kubik lera = ca 54 ton a 30 kr i avgift (antar att det är väldigt varierande vad det kostar att tippa schakt men där jag bor, stad 130 000 invånare, kostar det ungefär så) ger ca 1600 kr.
23 kubik bärlager = 33 ton a 110-300 kr ger ca 3700 - 10 000 kr (anläggnings/grävfirmor har stora rabatter så mest rimligt att de betalar de lägre priset).
7 kubik yta = 11 ton a 110-300 kr ger ca 1200 - 3300 kr.
8 transporter med schakt och grus a 1500 kr = 12000 kr (har firman egen bil så bör det vara billigare).
Markduk ca 1500 kr.
Summa av material och transporter bör landa på max ca 30 000 kr, så 90 000 kr kvar i arbete. Det får du alltså en grävmaskin a 900 kr i 100 timmar för. Bedömer att detta arbete max bör ta 2 dagar (ca 14000 kr). Så din offert är kanske saltad med 75 000 kr (85 000 kr om vi antar de lägre gruspriserna). Ev. etableringskostnader kan tillkomma.
Tips är att kolla runt om någon känner någon som har en grävare (din granne tex) och har ett konto/kontakt med ett grustag som även tar emot schakt (eller kolla om ngn behöver schaktmassor för att fylla tomten). Har denna "någon" även traktor och vagn så slipper du dyra lastbilar.
Då får du allt gjort för kanske ca 18 000 kr.
I jmf kan jag berätta att jag fick hela min tomt gjord på 900 kvm, med lika stor uppfart som du har fast vi grävde mkt djupare (vilket även du bör göra) och lade på 3 olika gruslager (0-32, 0-18, 0-4 dvs förberett för stenläggning). Hela trädgården finplanerad, baksida (60 kvm) förberedd för stenläggning, 4 st kabelskyddsrör nergrävda, slänt mot grannar, förberedning för murar. Vi fraktade bort 85 ton jord/lera och tog hem 115 ton grus/jord.
Kostnader:
Grävmaskin (6 ton), traktor m. vagn, vält i fyra dagar = 17500 kr inkl. förare och bränsle.
Material (bärlager, markduk, kabelskyddsrör) 14000 kr
Frakter (utöver de med traktor) 2500 kr
Totalt 34000 kr (jobbet utfördes av en polare med stora resurser med mig som medhjälpare).
Jag har oxå tagit in offerter och fått liknande siffror som du har och därmed började jag leta efter andra alternativ. Jag menar att det är direkt urdumt att acceptera dessa ockerofferter utan att först ha gjort en ordentlig sökning på bättre alternativ (alltså mkt bra att du postar här och frågar efter en second opinion). Förutsatt att man orkar eller har så mkt pengar att man vill gynna dessa lurendrejare.
Lycka till!