F fribygg skrev:
Det är väl bara du som kan tro nått sånt
Jag beundrar verkligen folk som håller så hög diskussions nivå som du!!!
Och att du har sån kunskap om mig, det är imponerande!
 
M Mulvaden skrev:
Det tar 10 minuter innan det är bastuläge på sommaren, 20 på vintern.
Nyfiken på vad du har för monsterugn? Jag har en rätt liten bastu med en Harvia M2. Jag skulle säga att den blir bastuvarm på 45-60 minuter, vilket jag tycker är snabbt.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken på vad du har för monsterugn? Jag har en rätt liten bastu med en Harvia M2. Jag skulle säga att den blir bastuvarm på 45-60 minuter, vilket jag tycker är snabbt.
Jo det lät som det är någon överdimensionerad ugn.
Min bastutunna (alltså inte isolerad) på 3 m tar 30-40 minuter med en Harvia 20 pro på höst/vår men då får man inte missa att elden falnar. Sommaren 30 minuter. Vintern upp till 1 timma.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken på vad du har för monsterugn? Jag har en rätt liten bastu med en Harvia M2. Jag skulle säga att den blir bastuvarm på 45-60 minuter, vilket jag tycker är snabbt.
Tror det är en Kastor Karhu 30, men jag är inte säker, "Normal-bra" isolerat och med sån värme-alu-folie bakom panelen.

I en annan (marginellt större) bastu jag disponerar sitter det en stor Harvia, och där tar det mkt riktigt 45-60 minuter innan det är bastu-läge. Jag har funderat över skillnaden utan att riktigt förstå. Min ugn är inte så mkt mer effekt (eller det är snarare mindre effekt i min tror jag) i att det skulle förklara skillnaden. Kanske att det är anings sämre drag i skorstenen där.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Göra utlopp för skorsten, är en sak och kostnad. Aggregat, bara bastu eller möjligheten att värma vatten, en annan. Ett slutet rum, och göra skorsten ut, funkar för 10-15k med agregat om man kan finna en i Finland för bra pris, skorsten och montage, dagspris möjligen 20k, om hantverkarna kan sin sak. Det är tumme och pekfinger, typ. Fin anläggning kostar bortåt 70k, och fint montage hälften. :p
 
  • Gilla
Sillafar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.