10 823 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Kostnad för vedeldad bastu jämfört med elkamin?
Jo det lät som det är någon överdimensionerad ugn.Alfredo skrev:
Min bastutunna (alltså inte isolerad) på 3 m tar 30-40 minuter med en Harvia 20 pro på höst/vår men då får man inte missa att elden falnar. Sommaren 30 minuter. Vintern upp till 1 timma.
Tror det är en Kastor Karhu 30, men jag är inte säker, "Normal-bra" isolerat och med sån värme-alu-folie bakom panelen.Alfredo skrev:
I en annan (marginellt större) bastu jag disponerar sitter det en stor Harvia, och där tar det mkt riktigt 45-60 minuter innan det är bastu-läge. Jag har funderat över skillnaden utan att riktigt förstå. Min ugn är inte så mkt mer effekt (eller det är snarare mindre effekt i min tror jag) i att det skulle förklara skillnaden. Kanske att det är anings sämre drag i skorstenen där.
Göra utlopp för skorsten, är en sak och kostnad. Aggregat, bara bastu eller möjligheten att värma vatten, en annan. Ett slutet rum, och göra skorsten ut, funkar för 10-15k med agregat om man kan finna en i Finland för bra pris, skorsten och montage, dagspris möjligen 20k, om hantverkarna kan sin sak. Det är tumme och pekfinger, typ. Fin anläggning kostar bortåt 70k, och fint montage hälften.