24 119 läst · 148 svar
24k läst
148 svar
Kostnad för ledningsrätt?
hur är det med vägen? Är det en vägförening så brukar de som lägger fiber bara göra avtal med dem. Sen går man i vägenM Maledictus skrev:Tack för svar. Jo av dessa 20 000 som damen erbjudits så kommer 15 000 från mig (men erbjudet via fiberbolaget). Men hon rätt oresonlig rent generellt och osams med alla i bygden så risken är nog stor att hon inte vill gå med på en uppgörelse bara för att jävlas. Fiberbolaget har pratat med henne flera gånger och meddelat att om det blir ledningsrätt så är det väldigt troligt att hon får betydligt mindre i ersättning än om hon går med på en uppgörelse men det verkar inte spela någon roll.
vi kör om vi kan alltid i åkermark, enklast. Men det läggs djupt…. Vi har inte haft en enda incident på 8 år, och då är det totalt 15 mil schakt… varav mesta går i åkermark som brukas.A AndersS skrev:50 cm är vanligt på allmän mark och sedan djupare på åkermark som i det längsta undviks att använda.
Så har man fått avtal på åkermark och den ligger på fel djup får fiberoperatören åtgärda, ofta har de i sin tur garanti på utförande operatör där 5 år har varit vanligt.
Det som är problemet med åkermark är att passera diken och sällan plogdjupet på åkermarken.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 149 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 149 inlägg
Jag kör med riktantenn mot en mast 2,2 km bort. Trots det fick jag också bara 2-5mbit.M Maledictus skrev:
Ringde supporten som gav mig tipset att ställa om mitt 4g-modem till 3g tvingat, och bums fick jag 25-27mbit. Tydligen var 4g då så belastat att allt blev slött.[/QUOTE]
Hur gammal är hon? Hur längre kan ni vänta?M Maledictus skrev:
Hej, StarLink kanske kan vara ett alternativ att vänta på. Ser ut att vara på väg nästa år.
Lycka till!
mvh
Jonas
https://www.nyteknik.se/digitalisering/klart-sa-mycket-kostar-spacex-starlink-i-sverige-7024037
Lycka till!
mvh
Jonas
https://www.nyteknik.se/digitalisering/klart-sa-mycket-kostar-spacex-starlink-i-sverige-7024037
Jo vi har en liten vägförening och det skulle antagligen inte vara några problem att få med de andra till ett sådant beslut. Granntanten är lika illa omtyckt av de andra i vägföreningen som av mig (och alla andra i bygden med för den delen). Men vägen går ju fortfarande på hennes mark så jag antar att man måste ha tillstånd av henne med?B Boan skrev:
Hon är ungefär 60 så hon kommer bo kvar och ställa till jävelskap under en lång tid framöver tyvärr.P pmd skrev:
Kolla i Fastighetsregistret, heter vägen S:X eller GA:Y? Det är avgörande för att kunna rota vidare i detta. GA = Gemensamhetsanläggning enligt Anläggningslagen (då är det mest troligt kört utan ledningsrätt). S = Samfällighet enligt samfällighetslagen och då kan du med lite tur får gräva ned kabeln i det samfällda området. Givet att det du säger om vägföreningen stämmer och samfälligheten inte är delägarförvaltad med din kära granne som delägare, då lär det inte gå den vägen heller.M Maledictus skrev:Jo vi har en liten vägförening och det skulle antagligen inte vara några problem att få med de andra till ett sådant beslut. Granntanten är lika illa omtyckt av de andra i vägföreningen som av mig (och alla andra i bygden med för den delen). Men vägen går ju fortfarande på hennes mark så jag antar att man måste ha tillstånd av henne med?
.