B
M Maledictus skrev:
Tack för svar. Jo av dessa 20 000 som damen erbjudits så kommer 15 000 från mig (men erbjudet via fiberbolaget). Men hon rätt oresonlig rent generellt och osams med alla i bygden så risken är nog stor att hon inte vill gå med på en uppgörelse bara för att jävlas. Fiberbolaget har pratat med henne flera gånger och meddelat att om det blir ledningsrätt så är det väldigt troligt att hon får betydligt mindre i ersättning än om hon går med på en uppgörelse men det verkar inte spela någon roll.
hur är det med vägen? Är det en vägförening så brukar de som lägger fiber bara göra avtal med dem. Sen går man i vägen

B
A AndersS skrev:
50 cm är vanligt på allmän mark och sedan djupare på åkermark som i det längsta undviks att använda.
Så har man fått avtal på åkermark och den ligger på fel djup får fiberoperatören åtgärda, ofta har de i sin tur garanti på utförande operatör där 5 år har varit vanligt.
Det som är problemet med åkermark är att passera diken och sällan plogdjupet på åkermarken.
vi kör om vi kan alltid i åkermark, enklast. Men det läggs djupt…. Vi har inte haft en enda incident på 8 år, och då är det totalt 15 mil schakt… varav mesta går i åkermark som brukas.

AXS
M maria01 skrev:
kan man spela på mobilt internet
För gammal för spel

Tråkigt läge. Angående mobiloperatör har jag ofta haft bättre tur med Telias nät än Tre och Telenor när det varit dålig täckning. Kanske inte är så i det här fallet, men kan ni inte gå fibern kanske det är värt att kolla..

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H
M maria01 skrev:
kan man spela på mobilt internet
jag kör mobilt hemma.
Rikt antenn mot mast och fri surf via Telia.
Jag har 2 barn som spelar och själv så streamar vi tv på 1 eller 2 tv samtidigt utan problem.

M Maledictus skrev:
I dagsläget har vi två mobila bredband (Tre och Telenor) och även om det är obegränsad mängd data så är hastigheten alldeles för dålig ( 2-5mbit på kvällen). Som jag har förstått så skulle inte en riktantenn öka hastigheten då det är som mest belastning (och alltså då det skulle behövas)?
Jag kör med riktantenn mot en mast 2,2 km bort. Trots det fick jag också bara 2-5mbit.
Ringde supporten som gav mig tipset att ställa om mitt 4g-modem till 3g tvingat, och bums fick jag 25-27mbit. Tydligen var 4g då så belastat att allt blev slött.[/QUOTE]

P
M Maledictus skrev:
Jo av dessa 20 000 som damen erbjudits så kommer 15 000 från mig (men erbjudet via fiberbolaget). Men hon rätt oresonlig rent generellt och osams med alla i bygden så risken är nog stor att hon inte vill gå med på en uppgörelse bara för att jävlas.
Hur gammal är hon? Hur längre kan ni vänta?

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.skeppstedt skrev:
Hej, StarLink kanske kan vara ett alternativ att vänta på. Ser ut att vara på väg nästa år.

Lycka till!

mvh
Jonas

[länk]
granen min har det med en hastighet på 300

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
fy fan vilket unket sätt..
Att vänta ut tills någon dör eller flyttar av ålders skäl. för att sedan kunna belasta fastigheten negativt...

Är ingen jävla mänsklig rättighet att ha fiber..
betala eller låt bli.. skaffa annan lösning..

B Boan skrev:
hur är det med vägen? Är det en vägförening så brukar de som lägger fiber bara göra avtal med dem. Sen går man i vägen
Jo vi har en liten vägförening och det skulle antagligen inte vara några problem att få med de andra till ett sådant beslut. Granntanten är lika illa omtyckt av de andra i vägföreningen som av mig (och alla andra i bygden med för den delen). Men vägen går ju fortfarande på hennes mark så jag antar att man måste ha tillstånd av henne med?

P pmd skrev:
Hon är ungefär 60 så hon kommer bo kvar och ställa till jävelskap under en lång tid framöver tyvärr.

jonas.o jonas.skeppstedt skrev:
Hej, StarLink kanske kan vara ett alternativ att vänta på. Ser ut att vara på väg nästa år.

Lycka till!

mvh
Jonas

[länk]
Ganska dyrt 5000 start avgift sen 1000 i månaden

Är ju inte helt gratis, men visst som enda alternativ, urklipp från Nyteknik.se.
Skärmdump av text från Nyteknik.se som visar Starlink-priser: hårdvara, frakt och månadsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Maledictus skrev:
Jo vi har en liten vägförening och det skulle antagligen inte vara några problem att få med de andra till ett sådant beslut. Granntanten är lika illa omtyckt av de andra i vägföreningen som av mig (och alla andra i bygden med för den delen). Men vägen går ju fortfarande på hennes mark så jag antar att man måste ha tillstånd av henne med?
.
Kolla i Fastighetsregistret, heter vägen S:X eller GA:Y? Det är avgörande för att kunna rota vidare i detta. GA = Gemensamhetsanläggning enligt Anläggningslagen (då är det mest troligt kört utan ledningsrätt). S = Samfällighet enligt samfällighetslagen och då kan du med lite tur får gräva ned kabeln i det samfällda området. Givet att det du säger om vägföreningen stämmer och samfälligheten inte är delägarförvaltad med din kära granne som delägare, då lär det inte gå den vägen heller.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.