Saknas tilluftskanal så är det oftast enkelt att i samma utrymme som kamin/insats öppna en tilluftskanal i väggen. Är inga problem med kalldrag då luften snabbt blandas med rumsluften och sedan även värms av kamin.
Att ha tilluft via drag i fönster och dörrar är en dålig lösning, där har man lite till att åtgärda speciellt i hus med självdrag.;)
Hur jag vet det? Har gjort det i två fastigheter för 20-25 år sedan med Keddyinsatser.

A AndersS skrev:
Får man "sot, aska och smutsiga möbler..." så har man en felaktig kassett och ska inte elda i den. Förutsätter att man gjort den kontrollen och inte använder en kamin/insats som läcker in rökgaser i bostaden.
Med en rätt installerad kamin/insats finns inte de problemen;)
Behöver inte askan tömmas ibland?

F Finndjävel skrev:
Det där beror nog mest på vem som eldar, det är knappast farligt om allt åker ut genom skorstenen. Många klarar inte av att elda utan att få in en massa rök.
Ja man kan alltid blunda för problemen.
De mätningar som gjorts visar att alla får in en del farliga ämnen vid vedinläggning.
På 60-talet sade man "jag kör utan säkerhetsbälte, håller mig i ratten bara".

G Granström2 skrev:
I min kamin (Attityd 100) så har jag asklåda precis som jag hade i min gamla pellets panna.
Lyft på gallert och lyft ut hela lådan och töm.

G Granström2 skrev:
Jo, men eldar man rätt så är den kompakt och det dammar inget. Gör det 1-2 ggr på 1-1,5 kbm ved.
Har en gammal mjölskopa att ösa med.
Askan används sedan i trädgårdsland och växter, då kan det damma lite;)

G Granström2 skrev:
De mätningar som gjorts visar att alla får in en del farliga ämnen vid vedinläggning.
Om du är orolig ska du inte elda.
TS hade öppen eldstad som ev. skulle få insats/kassett.

• Gilla
Dauen
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Kan du hänvisa till någon källa på det? Säger inte emot dig, utan är intresserad av ämnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.