12 575 läst · 21 svar
13k läst
21 svar
Kostnad för fönster?
Efter att ha kännt och klämt på många olika fabrikat fastande vi ganska enkelt för Ekstrands.
Aluminium är inte aktuellt i vårt fall.
De tillverkar såväl innåtgående "Europafönster" som traditionella "Sverigefönster".
Jag är inte så förtjust i inåtgående fönster med skyhög karm, utan valde S-modellen.
Kvalitén verkar lovande. Skiktlimmat, knastfritt, glasningslist på insidan, silikontätning etc.
Valfriheten är stor så vill man ha lite speciella mått eller spröjsningar är det lätt att spara pengar på en leverantör som Ekstrands ist. för tex Elit och co.
På Hemsidan (http://www.ekstrands.nu)finner ni information och konsumentprislista!
Betala 10 dagar före leverans så får ni lite rabatt.
Ekstrands har säkert säsongsrabatt liksom övriga aktörer.
Ett alternativ kan möjligen vara Morups Träsnickeri. Produkterna ser likvärdiga ut, men jag har ej sett dem live.
Vad gäller alu-fönster vill även jag framhålla H-fönstret i Lysekil. De vill helst handla direkt med entreprenören, men är inte oresonliga. Dock önskar de naturligtvis bra handlingar. . .
H-fönstret stoltserar med kvalitet, och snyggt utförande.
Öppningsbart och fasta partier ser i princip likadana ut. Detta erbjuder förvisso Velfac också, men jämför gärna själva.
/Dadid
Aluminium är inte aktuellt i vårt fall.
De tillverkar såväl innåtgående "Europafönster" som traditionella "Sverigefönster".
Jag är inte så förtjust i inåtgående fönster med skyhög karm, utan valde S-modellen.
Kvalitén verkar lovande. Skiktlimmat, knastfritt, glasningslist på insidan, silikontätning etc.
Valfriheten är stor så vill man ha lite speciella mått eller spröjsningar är det lätt att spara pengar på en leverantör som Ekstrands ist. för tex Elit och co.
På Hemsidan (http://www.ekstrands.nu)finner ni information och konsumentprislista!
Betala 10 dagar före leverans så får ni lite rabatt.
Ekstrands har säkert säsongsrabatt liksom övriga aktörer.
Ett alternativ kan möjligen vara Morups Träsnickeri. Produkterna ser likvärdiga ut, men jag har ej sett dem live.
Vad gäller alu-fönster vill även jag framhålla H-fönstret i Lysekil. De vill helst handla direkt med entreprenören, men är inte oresonliga. Dock önskar de naturligtvis bra handlingar. . .
H-fönstret stoltserar med kvalitet, och snyggt utförande.
Öppningsbart och fasta partier ser i princip likadana ut. Detta erbjuder förvisso Velfac också, men jämför gärna själva.
/Dadid
Aluminiumfönster är nämnt i tråden. Vill bara påpeka vissa skillnader.
Verkar finnas bara 2 tillverkare som erbjuder aluminiumfönster med trä på insidan; nämnligen Velfac och Kungsfönster.
Andra tillverkare erbjuder träfönster med en aluminiumlist på utsidan. En viss skillnad. Var försiktiga med dessa fönster, enligt min uppfattning så KAN det uppstå ventilations problem mellan list och trä och detta kan många gånger orsaka röta som inte syns alltid då det döljs av aluminium listen.
Finns det någon som har bra/ dåliga erfarenheter av Velfac resp Kungsfönster. Någon som har fått prisofferter från dessa företag? Är själv intresserad att köpa ett antal fönster men då ska det vara aluminium med trä på insidan och INTE träfönster med aluminium på utsidan....
Verkar finnas bara 2 tillverkare som erbjuder aluminiumfönster med trä på insidan; nämnligen Velfac och Kungsfönster.
Andra tillverkare erbjuder träfönster med en aluminiumlist på utsidan. En viss skillnad. Var försiktiga med dessa fönster, enligt min uppfattning så KAN det uppstå ventilations problem mellan list och trä och detta kan många gånger orsaka röta som inte syns alltid då det döljs av aluminium listen.
Finns det någon som har bra/ dåliga erfarenheter av Velfac resp Kungsfönster. Någon som har fått prisofferter från dessa företag? Är själv intresserad att köpa ett antal fönster men då ska det vara aluminium med trä på insidan och INTE träfönster med aluminium på utsidan....
ORAMA som jag fått offert ifrån så är ytterkarm helt i aluminium och insidan i armerad PET-plast som är isolerad med Expanderad PS (Frigolit) detta är sedan 2-komonent lackat så det känns inte som plast -utsidan är pulverlackad, dom verkar välldigt robusta tycker jag.
Velfac fönsterna med aluminium som vi har på jobbet är problemfria. Vi har haft dom i 3,5 år och satte nyligen in sådana igen när vi byggde till. Vi har ett 100 totalt i fastigheten. Det som är bra med dom är att öppningsbara och inte öppningsbara ser identiska ut från utsidan. Det gillar arkitekterna och det är därför som dom ritas in nästan jämnt. Vi satte även Velfac med aluminium på sommarstugan som ligger 40 meter från havet, allt för en målningsfri semester många år framöver.
Challe
Challe
Liknande trådar
-
Ballparkkostnad för fönsterglas på hel gavel
Fönster & Dörrar -
Trasigt och fel fönster till bygge, vem står för merkostnaden?
Juridik -
Kan jag låta hustillverkaren stå för kostnaden för ett nytt fönster?
Juridik -
Vilka steg och ungefärlig kostnad för att öppna upp befintligt fönster till portal i fasad av LB/teg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förstora fönster - ungefärlig kostnad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.