Att bli så arg och sedan slå på versalerna för att poängtera att du är lekman gör att det hela blir lite oseriöst.

Jag reser i jobbet och ofta betalar inte kunden för det direkt, men alltid genom att alla kostnader ska näras av kunden. En hantverkare kan inte arbeta när de reser utan om de ska forsla sig till en plats så är det vad de gör den tiden. Det är en enkel kostnad att förutse, GPS tjänsterna har blivit mycket bra.

Sen om det är en post som du som lekman ska se eller inte är en sak. I mitt jobb så är det ju mer korkad en beställare det är desto mindre specificerat för det tar bara en massa tid att förklara som inte är till någon nytta. "Ny dörr, installerad och klar X kr."

Kommer du behålla befintlig karm? Ska snickaren sätta nytt foder runt dörren? Du lär inte kunna behålla det gamla fodret om du byter karmen. Sedan behöver du kanske karmskruv, de kostar en del. För att lossa karm behöver du ev en tigersåg med stålblad. Du begöver lite vanliga skruv o ev kilar. Dreva/skumma runt dörren. Kan vara svårt att utan erfarenhet få allt rakt.
Jag är ingen snickare men har snickrat en hel del hemma, jag skulle ändå ta in en snickare och acceptera 4000 om det skulle kosta det. 1000 kr är kompis/svartjobbpris.

att tråden är snudd på 5 år gammal?

"2011-10-26 08:25"

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med dörren? ��

Byttes i en större renovering, nu i sommars faktiskt

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Nu har det gått några år till sedan tråden skapades, men jag känner att jag måste inflika lite.
Du som kund vill inte betala för att hantverkaren ska köra hem till dig.
Vill då skriva upp lite kostnader som företaget har som du vill anlita.
Det börjar med att du ringer till företaget.
Då krävs att företaget har ett abonnemang och en telefon och en anställd som ska lägga sin tid på dig. Denna personen ska ha lön och måste vara försäkrad. Personen behöver ett kontor där denne ska sitta och arbeta. Inredning behövs.
Du vill att personen ska komma ut och mäta och sedan ta fram en offert. Bilen kostar i slitage och försäkringar, bränsle kostar, anställdförsäkring kostar, anställd kostar.
Hantverkaren kör tillbaka till kontor för att göra detta. En dator behövs, internet behövs, faktureringsprogram behövs, anställd kostar.
Du godkänner offerten.
Hantverkaren beställer dina saker från sin leverantör, betalar för leveransen och lägger in det på lagret som dem betalar hyra för.
Hantverkaren planerar in arbetet.
När det är dags ska hantverkaren lasta sakerna, se till att allt som behövs följer med. Anställd kostar.
Sedan ska denne kör ut till dig igen och installera nya dörren och karmen.
Därefter eventuellt lasta gammalt material och sedan frakta bort det och slänga det i en kontainer. Som senare ska hämtas upp av ett annat företag för en summa
Sedan ska denne in på kontoret och skapa en faktura som ska skickas till dig. Som du garanterat vill ha 30 dagars kredit på.
Hantverkaren har köpt in alla verktyg som behövs för att utföra arbetet.
När hantverkaren var hos dig så gick skruvdragare sönder, så denne fick köpa en ny.
Hantverkaren har installerat 1000-tals dörrar och visste precis vad som behövdes för att installera i just ditt hus, vilket gjorde att arbetet gick snabbt och blev gjort på rätt sätt.
Nu har det kommit så långt att hantverkaren ska få sin lön.
Då har vi en person som ska räkna ut att han får rätt lön och att rätt skatter och avgifter betalas.
Det är lön, sociala avgifter och försäkring för denne.
Sen ska skatten på firmabilen betalas, den ska besiktigas, abonnemang ska betalas, revisor ska betalas, hyra ska betalas, nya verktyg behövs, nya vinterdäck, nya sommardäck, bränslefakturan, arbetskläder.
Sen är där kunder som inte betalar, så då blir det avgifter och extra arbete för att skicka det vidare, ett inbrott i en av bilarna där verktygen blir stulna. En hantverkare blir sjuk, företaget ska tjäna på jobbet.
Men mobiltelefonen för 14000kr som kostade 1000kr att tillverka gnälls det inte om. Eller tvn för 10000kr, men så fort man vill få någon att utföra ett arbete för att man inte är kompetent nog att göra det, ja då ska det vara ideelt.

Men du vill inte betala för tiden det tar för denne att köra till dig eller för bränslet? Skärpning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.