R
E Emanuel01 skrev:
Kompisen som hade firma fick inte slänga där utan då var de tvunget att vara inplastat. Kan fråga nästa gång jag åker dit. Jag hade hela rör utan damm i alla fall.
Läs i inlägget ovan!

R Rejäl skrev:
Läs i inlägget ovan!
Bor inte i Örebro,inte min bror heller.

R
E Emanuel01 skrev:
Bor inte i Örebro,inte min bror heller.
Det var du som skrev Örebro län och jag bifogade kommunens riktlinjer så hur ska du ha det?

Jag bor i de länet men inte i Örebro kommun.
Där jag bor står det bara 2600kr ton för företag att lämna asbest men kostnadsfritt för privarpersoner.

R
E Emanuel01 skrev:
Jag bor i de länet men inte i Örebro kommun.
Där jag bor står det bara 2600kr ton för företag att lämna asbest men kostnadsfritt för privarpersoner.
Vad heter återvinningen där du lämnat?

P
R Rejäl skrev:
Kan med stor säkerhet säga att det bröt mot reglerna av farligt avfall..

Enligt Örebro kommun ska det vara ordentligt förpackat..

[länk]
Örebro är ju inte Sverige, bara en liten, liten bit av Sverige.
Det är många lagar och regler som inte gäller privatpersoner men som gäller företagare och anställda; Arbetsmiljölagen, regler om byggnadsställningar, regler om ensamarbete, Arbetstidslagen...etc, etc.

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad heter återvinningen där du lämnat?
De vill jag ju inte svara på om de har gjort fel.
Vill inte ställa till de för dem.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Örebro är ju inte Sverige, bara en liten, liten bit av Sverige.
Det är många lagar och regler som inte gäller privatpersoner men som gäller företagare och anställda; Arbetsmiljölagen, regler om byggnadsställningar, regler om ensamarbete, Arbetstidslagen...etc, etc.
Jag pratar inte om företag inplastningen ska gälla alla som lämnar, annars utsätt alla för asbest dammet om det bara slänga i en container..

R
E Emanuel01 skrev:
De vill jag ju inte svara på om de har gjort fel.
Vill inte ställa till de för dem.
Ok dags att förstå att ditt påstående inte har någon bärighet, har googlat i tio minuter på olika återvinningscentraler och alla ställer samma krav väl förpackat inplastat..

• Gilla
Anonymiserad 618974 och 1 till
  • Laddar…
Kan fråga nästa gång jag är där om asbest men tror du har fel då brorsan fråga i annan kommun samt län och det var inga problem.
Han montera ned 2022 som jag skrev förut.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
E Emanuel01 skrev:
Kan fråga nästa gång jag är där om asbest men tror du har fel då brorsan fråga i annan kommun samt län och det var inga problem.
Han montera ned 2022 som jag skrev förut.
Ja för dig och din bror verkar det vara ok men inte i någon av kommunernas återvinningscentraler😉

Så står de bara på sidan och brorsan vågar knappt skita utan att fråga om lov.

• Tabell över avgifter för att lämna avfall med personbil, släpkärra eller mindre pick-up. Privatpersoner 0 kr, företag 75 kr exkl. moms, 94 kr inkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över avgifter per ton för olika avfallstyper, inklusive priser exklusive och inklusive moms för material som gips, metall och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
E Emanuel01 skrev:
Så står de bara på sidan och brorsan vågar knappt skita utan att fråga om lov.
Men då har du lärt dig något nytt idag att det ska plastas in!

Jag vart av med mina ventilationsrör i alla fall. Och jag lade dem i en container märkt asbest efter att ha frågat personal. Ringde och frågade innan med. Du får tro vad du vill!

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
R
Jag kan slänga asbest i naturen i återvinningen också det gör inte att det är vare sig rätt eller lagligt men du är envetnare än en åsna så du får vara salig i din tro och göra fel, hoppas bara att du blir påkommen och blir rapporterad för miljöbrott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.