Boan skrev:
Byggahus borde efterforska mer vad priserna från tillverkarna är på materialet så vi kunder får lite stuns när det kommer till prisförhandling...

Tex, vad är Benders försäljningspris till återförsäljarna etc. Då är det sen en hjälp att förhandla om vilket påslag återförsäljaren ska få...

Finns inget företag som kommer ge ut dom uppgifterna till en artikel sen ger dom olika inköps pris på samma produkt till företag.

B
Undersökande journalistik... Vem sa nåt om att de skulle ge ut.

Menar att det är mer hjälp än att prata "listpriser"....

Hm...

Krilleman
Jag bytte själv 140kvm sadeltak med betongpannor för 90,000:- förra året. Jag köpte plåt, ställning och lyft. (Ingår i totalpriset) Gjorde resten själv.

Plåtarbeten, takavvattning, skorstenshuv, allt tak-material med utkörning, ställning, snöglidskydd nomo beta, container, teleskoplastare, färg, vindskivor, taksäkerhet med takbrygga.

Är man normalhändig och kan läsa instruktioner så är det fullt görbart!

Mig tog det det mesta fritiden under hela Maj månad. Och några kamrater för det stressiga med att få på nya pappen samma dag som vi rev den gamla.

Självklart tillkommer många timmars planering, samordning och offerthantering på material, plåt och ställning.

Rustabo ville ha 256,000:- innan rot.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
S
Är på gång att byta tak, 90 m2. Budgeten just nu är 25000:- plus en vecka semester. Får dessutom lite hjälp av far/svärfar...
Halva taket har pärt (spån) som undertak så där ska rivas och läggas råspont, papp, läkt och nya pannor. Andra halvan ska få ny papp, läkt och pannor. Dessutom ny takavvattning, den står för 1/3 av kostnaden.
Pannorna fyndade jag på blocket, de hade legat på ett hus 2 år och sen plockats ner så de är i nyskick. Fick även med taksteg och glidskydd.
Så nog går det byta billigt om man vill och är lite händig...

• Gilla
garvin
  • Laddar…
T
Vi har bytt 100 tals tak. Problemen vi stött på med polyesterduk/lättviktspapp är varierande, vi har pratat med leverantörerna, vissa ger 30 år garantier, men det gäller inte en bearbetad yta, ex där du fäster strö läkten mot underlag, ( råspont) där gäller inte garantin.
Problemet gäller tak från 30 grader och neråt.
Går en takpanna sönder,ex sotaren går på tak steg eller fastighetsägaren, vattnet söker sig igenom den trasiga pannan för att sedan rinna ner efter ströläkten, eftersom lättvikts produkterna inte har någon massa, (något som klibbar runt infästningen) så rinner vattnet lätt ner och efter spiken, ungefär som en Gore tex jacka, ett hål och jackan håller inte tätt. lösningen blev tjockare tjärpapp eller en gummi baserad tätning mellan ströläkt och underlag.(vid underlag som råspont) Annars vid frihängande duk mellan takstolar fungerar den fint.(då får vattnet en naturlig flödesriktning mot lägsta punkt mellan takstolarna och inte vid infästningen)
Röta på insidan av råspont, verkar inte hänga på fukt inifrån, vi har jobbar med besiktnings företag och med isolerings tillverkare, dom rekommenderar en takboard, 30 mm isolering på råsponten sedan takpapp utanpå, dom har kommit fram till att det är kylan som ger kondens och där efter påverkar miljön under råsponten , vilket isoleringen hjälper att förebygga.

• Gilla
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
J
Redaktionen Redaktionen skrev:
Dags att lägga om taket? Här går vi igenom alla de kostnader du behöver ta med i beräkningen och visar ett exempel på vad det kostade att lägga om ett tak med tegelpannor.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad byta tak
Jag kan inte se om det är med eller utan moms på kostnadsdelarna.
Jan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.