44 078 läst · 83 svar
44k läst
83 svar
Kostnad bygga kök
Fast för 50 kanske du får stommar och luckor med Ikea. Materialet...PeterHog skrev:
Lägg på ev el, rör. Nya vitvaror. Färg, tapet, kakel. Sen nytt golv och gör man sen andra ändringar lägg till dem. Och arbetskostnad för el, vvs, bygg, montering.
Pratar vi att inte ändra planlösning, att el och vvs är oförändrat så blir skillnaden mellan Ikea och det dyrare köket större i procent.
Vi hade tex massivträgolv, kakel från Gysinge osv.
Man blir nog inte lyckligare för ett nytt Ikea kök än det kök som satt där innan heller, om båda går att laga mat i...
Räknar man totalkostnad för en rejäl renovering så drar det snabbt iväg.
Hoppsan hejsan, en kvarts miljon!? De flesta kök jag slänger iväg från den blå lådan ramlar in på dryga 65-85kkr med bänkskiva och allt.
Det är klart att vissa kök sticker iväg men vill minnas att det dyraste som sålts hos oss låg på dryga 145kkr men då var det GIGANTISKT, vi pratar 45-50st stommar typ (ej medräknat snickare eller annan hantverkare).
När vi själva satte kök, sparade inte direkt på krutet, så landade vi in på dryga 115kkr för köket och totalt ca 135kkr med elektriker och röris.
Kvarts miljon för ett ”mellanklasskök” känns ju lite hej och hå. Men så är jag ju lätt partisk i frågan också
Hur som helst, bra och informativ artikel, kanske ska göra en med budget, mellan och dyrt? Skulle gärna se en sådan
Det är klart att vissa kök sticker iväg men vill minnas att det dyraste som sålts hos oss låg på dryga 145kkr men då var det GIGANTISKT, vi pratar 45-50st stommar typ (ej medräknat snickare eller annan hantverkare).
När vi själva satte kök, sparade inte direkt på krutet, så landade vi in på dryga 115kkr för köket och totalt ca 135kkr med elektriker och röris.
Kvarts miljon för ett ”mellanklasskök” känns ju lite hej och hå. Men så är jag ju lätt partisk i frågan också
Hur som helst, bra och informativ artikel, kanske ska göra en med budget, mellan och dyrt? Skulle gärna se en sådan
Det är väldigt små kök med billiga vitvaror om du ska komma ner i de summorna även med ikea, men kan du inte bidra med något mer informativt, du som är insider. Typ, vad skulle exempelköket kosta hos ikea?I Ikeanen skrev:Hoppsan hejsan, en kvarts miljon!? De flesta kök jag slänger iväg från den blå lådan ramlar in på dryga 65-85kkr med bänkskiva och allt.
inte skitstora kök kanske det kan jag väl hålla med om men ändå rätt hyfsade i storlek, Väldigt små kök är att ta i kan jag tycka men det har vi ju alla olika definitioner av vad som är väldigt litet eller väldigt stort.H hapazard skrev:
Beträffande vitvarorna är det ju inte heller ”top of the line”-modellerna utan snarare mellanklass med inslag av någon ”värsting” i vv-parken.
För exempelköket om vi säger att det är med mellanklass till högklass på fronterna och att man blåser på kvartskompositskiva så vågar jag nog (utan att ha ritat upp osv) påstå drygt 100-120kkr. Inte helt omöjligt att det i detta pris innefattas de bättre typerna av vitvaror också, åtminstone på vissa håll. Kan ju dock svänga åt vilket håll som helst med fronter, bänkskivematerial och diverse tillval t.ex antal lådstommar i stommarna, elektrisk tryck öppna osv.
De flesta köper ju heller inte alla vitvaror i samma klass utan snålar in på typ mikro eller ibland valet av fronter för att få en bättre diskmaskin eller vice versa. Det är nästan alltid ugn eller diskmaskin som kunderna lägger sina pengar på gällande vitvaror.
På det varuhus jag jobbar ses ett kök som hamnar runt 100-130 som ett ”dyrt” kök. De summorna ser annorlunda ut i t.ex Stockholm.
Notera nu att priset är en höftning och att jag för tillfället är drabbad av såväl föräldraledighet som semester samt sömnbrist pga 1,5 åring och 3 åring med trots
65-85 kkr, det är ungefär vad mina vitvaror gick lös på
Hängde inte med, du säger att du själv byggde kök för 250k med material och arbete? Priset vi talar om är ju inklusive arbete? Behåller man samma vitvaror och dubblar kostnaden för själva köket så går ändå inte totalen upp så mkt procentuellt.
Jag tror att enda sättet få ett billigt kök är att inte ändra något annat. Bara byta skåp. Kan nog funka i ett hus från 80-talet och senare, där väggarna raka och rör, el el etc är standard och återanvändbart. Är det 50- talsskåp är nog det bästa att bara måla om för den kvaliteten spöar ju Ikea med hästlängder.
Jag tror att enda sättet få ett billigt kök är att inte ändra något annat. Bara byta skåp. Kan nog funka i ett hus från 80-talet och senare, där väggarna raka och rör, el el etc är standard och återanvändbart. Är det 50- talsskåp är nog det bästa att bara måla om för den kvaliteten spöar ju Ikea med hästlängder.
Redaktionen skrev:
Du har fel med rörläggarn. Det tar 1 timme att koppla ur köket, och det tar 2 timmar att koppla ihop det igen. Vet inte vart du fått 16 timmar ifrån.
Liknande trådar
-
Bygga fall under köksskåpen
Kök -
Kostnad bygga fritidshus
Fritidshus -
Kostnad för att bygga Attefallshus utan kök o badrum, samt Attefallstillbyggnad i skärgården
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
bygga ut kök, kostnad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga ut 20 kvm inkl nytt kök - kostnad/kvm?
Utbyggnad och tillbyggnad