6 830 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Korta slangpaket luftvärmepump Qlima SC-JA 2522 ?
Skulle ju vara skumt att byta materialet mitt i röret, men jag tänker inte skära upp isoleringen och kolla 😀. Aluminiumrör är väl inte särskilt flexibla, eller kan man böja dem utan att de går sönder?electroluxaren skrev:
Resultatet oavsett om det är aluminium eller koppar är att dessa inte skall modifieras. Vill man göra det är det bäst att ta andra rör och även köpa en helt annan pumpD Doldaskruvar skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag hade varianten utan handske, så bör vara samma som TS. Hela rörlängden var av koppar.electroluxaren skrev:
Så därför menar jag att det går löda, alternativt använda flare-kopplingar om man vill anpassa längden. Men det tar ju bort vitsen med att köpa en variant med snabbkopplingar, men det går 😂
det jag upptäckt med dessa rör är att de inte har europeisk diameter utan är lite lite tunnare vilket gör att de glider i flareverktygen, troligtvis är toleranserna på rören vida och det kanske går på andra kinesiska rör. Så lödning får man rikta in sig pårichardtenggren skrev:
Jag har sett det för att lag ville korta av och gick bet, man märker ingen skillnad på flexibiliteten första böjen...D Doldaskruvar skrev:
Nu är den i vart fall beställd och ligger och väntar på Jula i Uddevalla🙂
Tack alla! väldigt bra input som hjälpte mig att ta beslutet att satsa på denna.
Vet nu också vad jag har att planera för och kommer definitivt inte att korta rören🙂
Kanon Doldaskruvar att du dela med dig av måtten på rören, tack!
Tack alla! väldigt bra input som hjälpte mig att ta beslutet att satsa på denna.
Vet nu också vad jag har att planera för och kommer definitivt inte att korta rören🙂
Aluminium är egentligen inte en metall med en egenskap utan många beroende på hur den är gjord och i normala fall så är billiga prylar ofta inte av lika hög(Dyr?) kvalitet som dyra.D Doldaskruvar skrev:
Aluminium framställs av bauxit som innehåller aluminiumoxid.
de rör som sitter fästa i innedelen är 60cm, så totalt är det alltså 5m rör som kommer med och det är alltså exakt maxlängd enligt specen på systemet.T tuxer skrev:Nu är den i vart fall beställd och ligger och väntar på Jula i Uddevalla🙂
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Aluminium är ett grundämne, olika aluminiumlegeringar får lite olika egenskaper beroende på legeringsämnen och mängd, precis som för stål(järnlegeringar)M maxmsm skrev:
Hej!
Jag kan inte hitta gummiproppen för att plugga igen det andra dräneringshålet. Kom den med i förpackningen för er andra som redan har installerat pumpen?
Jag kan inte hitta gummiproppen för att plugga igen det andra dräneringshålet. Kom den med i förpackningen för er andra som redan har installerat pumpen?
Ser likadant ut på min. Hittar heller inte någon lös plugg. Jag tror att det är gummipluggen som redan sitter i.D Doldaskruvar skrev:
Om du känner på den den så är det gummi och det känns som man kan dra ut den. Att det ser ut som ett hål är nog bara att pluggen är "inverterad".
Aha!!T tuxer skrev:
Stort tack för hjälpen 🤗