Låt oss säga att jag inte ser himlen i röret och att dem fört in ett contura rör i rökkanalen kan man då riva bort det gamla rökröret ?J jonaserik skrev:OK FD öppen spis nere och hela muren riven och ett rör påkopplat för en Contura. Då kan det röret sluta en lite bit upp i skorstenen och inget fel i det. Om det är samma pipa så ska det vara en massa sot innanför luckan nere och sotarn ska öppna och rensa där. Öppna luckan, sätt in en spegel och se om himlen lyser från ovan. Ävensom att som synes inte finns sotlucka på vån 1.
Okej öppnade precis luckan där nere och det såg ut såhärJ jonaserik skrev:OK FD öppen spis nere och hela muren riven och ett rör påkopplat för en Contura. Då kan det röret sluta en lite bit upp i skorstenen och inget fel i det. Om det är samma pipa så ska det vara en massa sot innanför luckan nere och sotarn ska öppna och rensa där. Öppna luckan, sätt in en spegel och se om himlen lyser från ovan. Ävensom att som synes inte finns sotlucka på vån 1.
Dem har täppt igen röret med isolering så måste nog gå upp på taket för att se vad det är för rör som går ut genom skorstenen
Men om det är contura röret som går ut genom taket då borde man ju kunna ta bort det gamla röret eller kommer contura röret att trilla ner om man gör det ? 👍
Ta bort isoleringen, pass på kommer säkert en massa sot och kika upp om det går med spegel och lampa. Kan vara så att röret är instucket i tegelpipan och stannar en bit upp bara, inget ovanligt och då är det som vingar på röret, som ska täta mot teglet och någon form av tätning i den skarven. du får se vad du hittar.
tog bort isoleringen inne i röret och det kom inte något sot nästan. dock såg jag att det var mer isolering högre upp typ vid golvnivån på plan 2. så det får bli att jag får gå upp på taket för att se vad det är för rör som sticker upp där samt om jag kan se ifall det är ett rör i ett annat rör.J jonaserik skrev:Ta bort isoleringen, pass på kommer säkert en massa sot och kika upp om det går med spegel och lampa. Kan vara så att röret är instucket i tegelpipan och stannar en bit upp bara, inget ovanligt och då är det som vingar på röret, som ska täta mot teglet och någon form av tätning i den skarven. du får se vad du hittar.
Kan då vara att röret slutar vid plan 2, strax under infarten på röret in i pipan och då ska det täppas till med kanske isolering och en skvätt med bruk som tätar till ordentligt, så det blir en botten strax under infarten plan 2. Du får se vad du hittar.gustavholm skrev:
Pratade precis med gamla husägaren och fick reda på att röret går helt hela vägen och kaminen på plan 2 är svetsad in på det gamla rökröret så om jag vill bli av med det känns det som att enda alternativet är att byta hela röret tyvärrJ jonaserik skrev:
Plan 2 insvetsad, då har nog muren varit bra upphuggen för det. Nästa bra fråga då. Har dom gjort en botten med isolering just nedanför röret plan på och kanske lagt i en skvätt bruk med som tätning. Är det riktigt svetsat så hänger röret i pipan på rört som svetsats in på plan 2, men ingen garanti att det är så, pipan går i en kanal i befintlig skorsten och kanske fylld runt från ovan med Vermikulit som är i granulatform. Mycket tyder på att pipan inte är riktigt fast på plan 2, då det står ett stöd under på plan 1. I ditt sälle skulle jag ta in smed och ankra röret med järn/svets i taket på plan 1. då kan det kapas en bit från taket, men tänk på att det ska gå att sota på plan 2, eller sätta en extra kamin på plan 1. Med möjlighet att ta ut all sot från båda planens kaminer. Ytterligare är att den på plan 2 måste ha täta luckor om det ska kunna eldas på plan 1 Det får du tala med sotaren om det är möjligt, kan vara bra att tala med hen först innan du börjar med något.gustavholm skrev:
Klicka här för att svara