9 132 läst · 35 svar
9k läst
35 svar
Koppling SPC och utomhus siren
Japp där hade jag lagt den.Italiese skrev:Tack för svaret.
Ursäkta om jag var lite otydlig med frågan om terminal 1 och 2. Jag menade såhär att om jag sen vill använda utgångarna 4,5 och 6 till något annat än sirenen, var kopplar jag då terminal 2 till centralen? Terminal 1 ska till NO, men förstår inte var terminal 2 ska gå till. Kanske till EXT-?
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Ett mycket bra tips. Jag och en bekant höll på med att konfa upp ett larm och det bara tjöt och tjöt så fort vi kopplade in sirenen. Till slut kom vi på att det är rätt naturligt att en sabotageskyddad siren utlöser larmet om inte kåpan är på. Bara så svårt att koppla in trådarna utan att ta av kåpanRilleRock skrev:
Det där med att stänga av larmet och koppla sen - nä det har man ju inte tid med. Ska ju bara testa lite .......
Nu har jag kopplat allt, men blixten blinkar hela tiden. Har kopplat såhär än så länge:
Terminal 1 = NO
Terminal 2 = EXT-
Terminal 3 = Fast + laddning batteri
Terminal 4 = Fast - laddning batteri
Terminal 5 = Sab TR - 2k2
Terminal 6 = Sab BHO
Nån ide' varför det blinkar?
Terminal 1 = NO
Terminal 2 = EXT-
Terminal 6 = Sab BHO
Nån ide' varför det blinkar?
Hej,
Jag har försökt på olika sätt med resultat är följande:
- Kopplar jag som jag skrev tidigare eller som RilleRock tipsade då blinkar blixten hela tiden och sirenen startar inte vid larm.
- Kopplar jag istället såhär då slutar det blinkar, men sirenen startar inte när larmet går utan när jag larmar av:
Terminal 1 = NO
Terminal 2 = EXT+ (alltså inte minus)
Bygel mellan 1 och 2
Terminal 6 = Sab BHO
Jag har även provat massa olika kombinationer t.ex. genom att ta bort helt koppling mellan blixten och NO, koppla T2 till utg 4 osv. Ingenting funkar. Det känns som att både EXT+ och EXT- ska kopplas till sirenen på något sätt.
Nu sitter jag fast och hoppas på nya förslag.
- Kopplar jag som jag skrev tidigare eller som RilleRock tipsade då blinkar blixten hela tiden och sirenen startar inte vid larm.
- Kopplar jag istället såhär då slutar det blinkar, men sirenen startar inte när larmet går utan när jag larmar av:
Terminal 1 = NO
Bygel mellan 1 och 2
Terminal 6 = Sab BHO
Jag har även provat massa olika kombinationer t.ex. genom att ta bort helt koppling mellan blixten och NO, koppla T2 till utg 4 osv. Ingenting funkar. Det känns som att både EXT+ och EXT- ska kopplas till sirenen på något sätt.
All beror på hur J byglarna är.Italiese skrev:Hej,
Terminal 1 = NO
Bygel mellan 1 och 2
Terminal 6 = Sab BHO
De vet ju inte vi.
Med dem kan du ändra om det skall vara positiv eller negativ styrning.
Om det nu är omvänd funktion på sirenen får du ju ändra styrningen till den mot vad det är nu.
Nej, lite svårt att veta hur byglarna är. Men vad menar du att jag kan ändra om det ska vara + eller - styrning? Kanske att jag ska koppla T2 till EXT+ istället? Det har jag gjort och det blev som jag skrev i min tidigare post. Så tyvärr funkade inte bra. Men kanske behöver jag ändra nån konfiguration i SPC Pro också?
Jag har sett att man ska kanske bygla COM port i reläutgång för blixtljus till 0V i DC-utgången. Vad tycker du?
Jag har sett att man ska kanske bygla COM port i reläutgång för blixtljus till 0V i DC-utgången. Vad tycker du?
"Kopplar jag istället såhär då slutar det blinkar, men sirenen startar inte när larmet går utan när jag larmar av:Italiese skrev:Nej, lite svårt att veta hur byglarna är. Men vad menar du att jag kan ändra om det ska vara + eller - styrning? Kanske att jag ska koppla T2 till EXT+ istället? Det har jag gjort och det blev som jag skrev i min tidigare post. Så tyvärr funkade inte bra. Men kanske behöver jag ändra nån konfiguration i SPC Pro också?
Terminal 1 = NO
Bygel mellan 1 och 2
Terminal 6 = Sab BHO"
Startar inte sirenen när den får en minusmatning så ge den en plus matning istället.
Du kan ju "dutta" med tråden direkt på 12V fasta utg i centralen för att se om de funkar.
Likaså med blixtljuset.
Ja COM/NO/NC hänger ihop så där måste in något på com som sedan skickas vidare när reläet växlar (larmet går).
No innebär att den är normaly open alltså sluter vid larm och skickar vidare det den får in på com.
NC är normaly closed vilken skickar vidare det den får in på com tills larmet går.
Efter en del olika försök, har jag nu äntligen lyckats få sirenen att funka. Här är kopplingsschema i fall någon kommer att få samma problem och behöver lite anvisning:
Terminal 1 = NC (alltså inte NO som det står i SPC manualen). COM måste kopplas ihop med 0V.
Terminal 2 = Bygel till Terminal 1
Terminal 3 = 12V (Fast + laddning batteri)
Terminal 4 = 0V (Fast - laddning batteri)
Terminal 6 = Sab BHO
Lycka till och tack till de som har hjälpt med detta.
Terminal 1 = NC (alltså inte NO som det står i SPC manualen). COM måste kopplas ihop med 0V.
Terminal 2 = Bygel till Terminal 1
Terminal 3 = 12V (Fast + laddning batteri)
Terminal 4 = 0V (Fast - laddning batteri)
Terminal 6 = Sab BHO
Lycka till och tack till de som har hjälpt med detta.
En snabb fråga, hur gör jag för att undvika att den externa sirenen sätts igång när jag testar olika funktioner på larmet? Det är ganska enkelt att göra det i SPC Pro när det gäller den interna sirenen som är kopplat till INT+/-, men den externa är kopplat enligt scheman jag skrev i min tidigare post, dvs inte till EXT+/-.
Osäker på om det är det smartaste sättet... men ett sätt är ju att inaktivera utgången/arna under inställningarna till utgångarna. Rent allmänt stängs sirenerna och händelserapportering på EDP/FlexC av så länge du befinner dig i Installatörsläge.
//Göran
//Göran