Jag har idag en Schnedier strömbrytare kopplad enligt bilden nedan. Två faskablar (svart) inkommande till SAMMA skruv och tändtråd (brun?)
Ovanför denna strömbrytare har jag en till brytare som styr annan lamputtag. En faskabel går mellan dessa två brytare.
Nollan passerar uttaget och troligen ner till vägguttaget som finns nedanför.
Nu till frågan:
Jag ska byta ut brytaren mot en dimmer. Ska jag koppla både faskablarna fast till SAMMA skruv och brun till vågiga symbolen?
Huset är byggt 1976.
Ovanför denna strömbrytare har jag en till brytare som styr annan lamputtag. En faskabel går mellan dessa två brytare.
Nollan passerar uttaget och troligen ner till vägguttaget som finns nedanför.
Nu till frågan:
Jag ska byta ut brytaren mot en dimmer. Ska jag koppla både faskablarna fast till SAMMA skruv och brun till vågiga symbolen?
Huset är byggt 1976.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 932 inlägg
I princip ja. I praktiken brukar dock terminalerna på en dimmer vara ganska bristfälliga så det är bättre att använda en Wago så att dimmern endast får en tråd till sin terminal.
Ska du dimma LED-lampor så se till att dimmern klarar det annars kan det flimra. Vissa dimmer kräver väl även nolla för att kunna dimma?
Yes, det är en LED lampa jag ska dimra. Har köpt en bakkantsdimmer som funkar utan nolla. Med nollan inkopplad kan jag gå ner till 1w lampa, annars 3w.M Maledictus skrev: