4 873 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Koppla Tado trådad termostat till Thermotech EC8
Jag har gjort på följande sätt och då funkar det. 0 är kopplad till COMS Sadik Tözmal skrev:
L24 är kopplad till NO
N24 är kopplad till P1.
Nu är jag ingen expert och det blev mycket testande fram och tillbaka innan jag fick det att fungera. Någon av dessa kablar är ju till för att ge ström åt tadon, jag antar att det är N24. Är inte säker på om jag gjort rätt. Men oavsett så har ju tadon inbyggd batteri och fungerar även utan extern strömkälla. Och så länge den utför sin funktion bryr jag mig inte om den går på batteri eller ström 😊
Jag har tidigare inte laddat upp någon bild så du måste ha gjort efter någon annan.
Lycka till och återkoppla gärna.
Redigerat:
Oerhört jobbigt att bilderna "hoppar", det gör det nästan omöjligt att läsa ut hur det fungerar.S Sadik Tözmal skrev:Jag har gjort på följande sätt och då funkar det. 0 är kopplad till COM
L24 är kopplad till NO
N24 är kopplad till P1.
Nu är jag ingen expert och det blev mycket testande fram och tillbaka innan jag fick det att fungera. Någon av dessa kablar är ju till för att ge ström åt tadon, jag antar att det är N24. Är inte säker på om jag gjort rätt. Men oavsett så har ju tadon inbyggd batteri och fungerar även utan extern strömkälla. Och så länge den utför sin funktion bryr jag mig inte om den går på batteri eller ström 😊
Jag har tidigare inte laddat upp någon bild så du måste ha gjort efter någon annan.
Lycka till och återkoppla gärna.
Sorry. Bättre nu? 😊E elmont skrev:
Som jag beskrev ovan:
0 är kopplad till COM
L24 är kopplad till NO
N24 är kopplad till P1.
Testar nu igen. Har kollat EC8an och stämt av att det ärS Sadik Tözmal skrev:
Har du också problem?E elmont skrev:
Kontaktade supporten som bad mig byta ut enheten. Tyckte det lät lite märkligt då jag har en polare som har samma problem med 5 enheter.H HenrikL1 skrev:
Tillslut hittade jag felet. Vi har trådlösa Tado till elementen på övervåningen och av någon anledning lägger Tado automatiskt till alla enheter till en såkallad controll zone som i detta fall blev den trådade termostaten. Den inställningen ligger under rumsinställningar i appen. Inte ett ord om det vid installationen.
Det gjorde att den trådade sensorn skickade på full styrka till EC8an eftersom temperaturen i ena rummet på övervåningen var för lågt, därav att den alltid lyste rött på den slingan.
Gick in i alla rum i appen och ändrade zone controll till independent. Då fungerade det hur bra som helst. Kablarna är kopplade enligt Tados instruktioner och den bryr sig inte om temperaturen i de andra rummen.
För övrigt fick min vän allt att fungerar genom att först sätta alla rum till independent och sen behövde han även koppla NO till NC istället.
Äntligen 😅
Redigerat:
Kult att du fick igång det 💪💪
Efter ditt inlägg kollade jag upp min inställning också. Men mina är inställda på zone control och fungerade ändå. Har också ändrat mina till independent, får se om det blir bättre då 👍.
Men undrar en sak. Hur har du gjort med kopplingen? Har du kopplat in som jag eller?
Efter ditt inlägg kollade jag upp min inställning också. Men mina är inställda på zone control och fungerade ändå. Har också ändrat mina till independent, får se om det blir bättre då 👍.
Men undrar en sak. Hur har du gjort med kopplingen? Har du kopplat in som jag eller?
Har du andra trådlösa enheter också? Det var de som skapade problemen för mig.S Sadik Tözmal skrev:Kult att du fick igång det 💪💪
Jag har kopplat
0 till NO
L24 till COM
N24 till P1
Responsen på EC8 kommer några sekunder efter att man ändrat temperaturen.
Förtydligande, den trådade sensorn är sin egen controll zone i appen. Tog bara bort de andra sensorerna från att använda den trådade som controll zone.
Redigerat:
Jo det är ju det ja har. Nästan i varje rum. Men på något vänster har det ändå funkat.
Ska testa göra som du och koppla om som du gjort. Får se om det funkar bättre då 👍
Ska testa göra som du och koppla om som du gjort. Får se om det funkar bättre då 👍
Du hade fantamej rätt. Jag kopplade om allt som du gjort och riktigt nog reagerar golvvärmen på några sekunder.H HenrikL1 skrev:Har du andra trådlösa enheter också? Det var de som skapade problemen för mig.
Jag har kopplat
0 till NO
L24 till COM
N24 till P1
Responsen på EC8 kommer några sekunder efter att man ändrat temperaturen.
Förtydligande, den trådade sensorn är sin egen controll zone i appen. Tog bara bort de andra sensorerna från att använda den trådade som controll zone.
Så jag hade ställt in allt fel från början, men liksom minus gånger minus blir plus så har alla mina felinställningar ändå gjort att allt funkat prima 😆😆
Men nu kommer det säkert funka ännu bättre.
Sån tur att du fick problem och att din lösning också blev en förbättring för mig 😅😅
Snyggt! Ja nu har du själv kontroll på golvvärmen och inte dina trådlösa termostat i ett annat rum 🤷♂️😅S Sadik Tözmal skrev:Du hade fantamej rätt. Jag kopplade om allt som du gjort och riktigt nog reagerar golvvärmen på några sekunder.
Så jag hade ställt in allt fel från början, men liksom minus gånger minus blir plus så har alla mina felinställningar ändå gjort att allt funkat prima 😆😆
Men nu kommer det säkert funka ännu bättre.
Sån tur att du fick problem och att din lösning också blev en förbättring för mig 😅😅
Har mailat supporten på Tado och bett dem uppdatera en annars väldigt bra installationsbeskrivning genom appen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden