8 379 läst · 20 svar
8k läst
20 svar
koppla solceller direkt på exempelvis el patronen i befintligt vv system??
Kul någon som kanske kan detta?
Jag tänker att en inverter borde medföra effektförlust? Och min ackumulatortank har dykrör för extern termostat - finns mekaniska som klarar likström.
Min tanke är att om solen skiner så blir det tillskott, annars inte. Och kanske en elpatron på 2-3 kW?
Jag tänker att en inverter borde medföra effektförlust? Och min ackumulatortank har dykrör för extern termostat - finns mekaniska som klarar likström.
Min tanke är att om solen skiner så blir det tillskott, annars inte. Och kanske en elpatron på 2-3 kW?
Kanske en 48V-patron då? Finns upp mot 1,5 kW såg jag..
det lär ju bli lite ojämn effekt dels på dygn och dels på årsbasis så du får ju ta reda på hur många soltimmar du har på ett år och hur många av dessa som ger 100%D DataLarsson skrev:
Nej, det blir inte så många kronor
Gjorde ett överslag och sommartid kanske man kan producera varmvatten till typ 1 pers (3-5 kWh per dygn). Och så ska man investera tid o stålar 🙄.
Fast i beredskapssyfte..? Nå't som håller igång batteriuppbackning av cirkulationspump till vedpannan
Gjorde ett överslag och sommartid kanske man kan producera varmvatten till typ 1 pers (3-5 kWh per dygn). Och så ska man investera tid o stålar 🙄.
Fast i beredskapssyfte..? Nå't som håller igång batteriuppbackning av cirkulationspump till vedpannan
En termostat avsedd för växelström klarar väldigt mycket lägre spänning om den körs på likström.
Du man bara kopplar in solcellerna på elpatronen, viket går att göra. Så kommer de att ge ca 1/4av effekten när panelerna belyses med halva maxeffekten. Minskar effekt tappar du ännu mer. Solceller fungerar dåligt mot resistiva element. Det behövs någon typ av MPPT för att få det någorlunda effektivt.
Du man bara kopplar in solcellerna på elpatronen, viket går att göra. Så kommer de att ge ca 1/4av effekten när panelerna belyses med halva maxeffekten. Minskar effekt tappar du ännu mer. Solceller fungerar dåligt mot resistiva element. Det behövs någon typ av MPPT för att få det någorlunda effektivt.
Justja, höll på glömma Ohms lag.
Läste på lite, MPPTär nog ett måste..
Läste på lite, MPPTär nog ett måste..
Liknande trådar
-
Koppla tvättmaskin direkt till Ikea Lillviken vattenlås?
Tvättstuga -
Koppla solpanel direkt på kylbox?
Socialt & Projekt -
Koppla LED-driver direkt till inbyggd kopplingsdosa
El -
Solceller som komplement till direktverkande el, luft-luft pump och kamin
Värme allmänt -
Hur åtgärdar jag bäst ett golvvärmesystem som är kopplat direkt till högtemperatur radiatorer?
Värme allmänt