hej skulle vilja höra med någon kunnig om det går som jag tror att köra in likström ex 20-48v direkt på en el patron den borde väll bara ta och förbruka allt den matas med inte konstigare än så "tänker jag"
att det inte är bra och samtidigt ha ledningar från ordinarie el nät kopplat medtanke på eV kryp ström då likström inte är det man vill ha i sitt el nät förstår jag men i mitt fall har pannan två patroner och den ena aldrig används så tänkte jag att det kunde vara passande. Min tanke är att bara ha en 300w cell påkopplat för att slippa styrutrustning och se hur det går. Har hört div prat om liknande men inte sett på div forum några trådar. I värsta fall så får man väll ha en växelriktare då inne så får man ju i alla fall tillgodo eV värmeförlust som blir vid omvandlingen.

Vore tacksam för alla input Har också elektrisk golvvärme i garaget som jag undrar hur ja ska kunna köra med sol el på billigaste vis höst/vår.
vill inte ha solvärmeslingor då det blir en helt annan storlek på investeringen.

Om du matar med en lägre spänning så "drar" patronens värmeelement mindre ström.
Effekten = ström x spänning

Det blir alltså väldigt liten effekt.

Vill du räkna så läs tex på
https://faktabanken.nu/ohm.htm

B
Det finns en del elpatroner för låg spänning på t.ex. aliexpress.

Då det är en rent resistiv last kan man ju t.ex. även leta efter en 220V (kinesisk standard) element på t.ex. 5kW (1fas med mer än 22A ström!) och driva dem mot t.ex. en spänning runt 24v, och få ut kanske 400W värme eller liknande. Beroende på solpanel.

Har du en elpatron så kan du ju mäta dig till resistansen och försöka räkna ut hur stor effekt det blir med direktkoppling till lågspänning.

Ska du värma ett sluten vattenvolym så rekommenderar jag starkt att du använder dig av i alla fall en termostat till elpatronen, och slår av innan du kokar tanken, inte bara direktkopplar direkt till elementet.

Det finns en del off-grid lösningar och "alternativa" människor som direktkopplar och får en del värme, kolla youtube. Jag kan tycka att man borde skala upp anläggningen till lite vettigare effekt, och körs på en inverter istället.

Ska kanske även nämna att det inte är lagligt att göra själv, eftersom det är mer än 200VA, och därmed krävs behörig elektriker för att koppla, trots att det är <50V.

B BSOD skrev:
5kW (1fas med mer än 22A ström!) och driva dem mot t.ex. en spänning runt 24v, och få ut kanske 400W värme eller liknande
Om du driver ett 5 kW element, avsett för 220V med 24V, blir det ca 50W. Inte mycket vits med det.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Om du driver ett 5 kW element, avsett för 220V med 24V, blir det ca 50W. Inte mycket vits med det.
Du har så rätt så, en tiondel av spänningen ger ju en tiondel av strömmen. Men effekten blir ju 1/100 eftersom p = u x i. Dvs runt 50W.

Vilket är helt meningslöst i en vvb. Kan tyvärr inte redigera del felaktiga beräkningen jag gjorde ovan.

toppen tack för tipsen matematiken brukar ja i regel anv. mej av typ efter allt inte gått som planerat..
så jätte bra med era erfarenheter. Detta med forum är relativt nytt för mej. Helt suveränt när man är i planerings/funderings stadiet. Jag såg faktisk en snutt på Youtube om nått liknande med en inverter av nån typ
och nu har jag fått en som heter Grid tie micro inverter modell GMI350/230V.
Och om jag förstod er rätt så borde den då fungera så att jag får enl. vad det står på den att det höjer volten så pass mycket så effekten blir betydligt bättre då..
Självklart kommer det bli alla sorters skydd på anl. annars kan man ju inte ens åka och handla utan oron för om huset står kvar och en annan viktig grej för själv micklade är det att man bör ha i åtanke att andra kan behöva anv. eller jobba med anläggningen och då är det direkt farligt om man frångår alla normer eller säkerhets rutiner.
tycker annars det vore toppen och ett jätte bra alt med mindre anl. som man kan rymma i ordinarie budget ute i stugorna för att inte inv. ska bli så stor och man får prova på tekniken. Tack igen för tips och synpunkter....

Belastar du den med en elpatron på några kW överbelastas den och då kan den ju inte hålla uppe spänningen.
Den kommer heller aldrig att ge något ut till en elpatron då den är avsedd att jobba On Grid.

Googlade lite på GMI350, Non Off Grid, On Grid, dvs jobbar mot befintligt 230V nät.

Är det en sådan här GMI350, med nominellt 320W?
https://www.thanksbuyer.com/350w-so...ave-inverter-dc-18v-50v-to-ac-120v-230v-67305

Lånar tråden lite. Kan det fungera att seriekoppla 6st paneler och ansluta in på elpatron? Varje panel ger ca 40volt, det skulle i teorin bli ca 240V 10A. Vet inte om det stämmer men är det mycket större risk för ljusbåge med likspänning? Isåfall kanske det kan fungera med till och frånslag med serikopplade kontaktorer som styrs av temperaturgivare. Kan det fungera med halvledarkontaktor?

L lavik skrev:
hej skulle vilja höra med någon kunnig om det går som jag tror att köra in likström ex 20-48v direkt på en el patron den borde väll bara ta och förbruka allt den matas med inte konstigare än så "tänker jag"
att det inte är bra och samtidigt ha ledningar från ordinarie el nät kopplat medtanke på eV kryp ström då likström inte är det man vill ha i sitt el nät förstår jag men i mitt fall har pannan två patroner och den ena aldrig används så tänkte jag att det kunde vara passande. Min tanke är att bara ha en 300w cell påkopplat för att slippa styrutrustning och se hur det går. Har hört div prat om liknande men inte sett på div forum några trådar. I värsta fall så får man väll ha en växelriktare då inne så får man ju i alla fall tillgodo eV värmeförlust som blir vid omvandlingen.

Vore tacksam för alla input Har också elektrisk golvvärme i garaget som jag undrar hur ja ska kunna köra med sol el på billigaste vis höst/vår.
vill inte ha solvärmeslingor då det blir en helt annan storlek på investeringen.
Håller på funderar i liknande bana. Tänkte ungefär så här. 4st solceller a10000kr värmare 900kr montage material 1500-3000kr
Totti på under 20 000kr

• Schematisk bild av ett energisystem med värmepanna, ackumulatortank, solceller och elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Om du kör vakumrör så får du nog betydligt högre effektivitet än om du går via förädlad el

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag har funderat en del på det o hittade någonstans en 24V elpatron på några hundra watt.

Kanske inte den högsta effekten men om vi tittar på en 300liters beredare så har den en förlust på ca 3kwh per dygn vid 70grader och detta bör bli ca 4.2kwh vid 90grader. Om du har en panel som ger max 4kwh per dygn soligt väder så kan det funka o direktkoppla.

I praktiken så sparar du kanske 100kwh per månad under sommaren o kanske 400kwh på årsbasis. Om elen slirar runt på 1kr så är det typ 5år pay off tid på detta.

Men under tidig höst Augusti sept när jag fick timdebitering så var elen oftast väldigt billig på natten o dyr på dagen. Det mest ekonomiska var att komplettera den gamla tidsstyrningskontaktorn (hög/låg tariff) med ett kopplingsur för 300kr.

Då kunde jag ladda upp beredaren när elen kostade ören.

• Gilla
Mattias Forsberg2 och 1 till
  • Laddar…
Kombinera det med med lite batteribackup för nödbelysning, internet, router och Wi-Fi också. ”Överskottet” dumpas i värmesystemet.

Något liv i denna tråd - eller finns det liknande?
Min idé är att låta behörig elektriker installera 5 st 48V (eller 10 st 24 V) solceller som alltså producerar 240 V.
Koppla dessa till en vanlig elpatron (med termostat) monterad i vår 1 m³ ackumulatortank. Elpatronen borde väl klara likström? Ingen elektronik, ingen nätägare.. Tänkte låta elektrikern lösa hur man jordar.
Någon som provat..?

Det kommer inte att bli särskilt effektivt utan någon typ av reglering. Dessutom kommer sannolikt inte termostaten att klara likström.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Allt är beroende på vad cellerna ger i kraft och en patrons stämplad effekt, en patron bryr sig inte riktigt i vad den får, men om inte cellerna ger tex 1,5 kW så sjunker spänningen bra mycket till en patron. Har haft egen tanke på det, men inte med celler, men inte gått vidare i dag. Tänkte mera på en vindsnurra och patron på 12 V eller 24 V eller 48 V. Patron för 12 VDC finns det och med 24 VDC två i serie. Det dom ger ger dom, och bara skita i, huvudsaken är att dom ger något konstant 24/7 vid blåst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.