14 779 läst · 21 svar
15k läst
21 svar
Koppla pemslang till trädgårdsslang
Ja den är svår att böja men koppla den rakt på. Jag har påkopplad pem på utkastare varma årstider, det håller över tid. Kulventil på t-kopplingens andra uttag för att vid behov koppla trädgårdsslang som ju inte ska ha konstant tryck.J JLM-A skrev:
Men vad använder du för att koppla från hane på t-koppling till PEM? Alltså från den ena hanen här.Står.i skrev:
J JLM-A skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag två t-kopplingar 1/2 tum istället för en. De passar direkt på utkastaren. Sen kan man sätta en gardernakoppling efter. Pem slangen satte jag en vinkel på för den kommer rakt nerifrån. Sen använder jag bara tätningsband för att få det tätt.
Sen kan man ha övergångar i 1/2 tum, hane-hane. Delade på dem så du kan se.
Korkad fråga men skönt att vara anynym ibland Metalländen på PRK 403 är för att gänga på gardena-kopplingen antar jag. Den andra änden, hur skruvar man åt PEM-slangen där? Följer det med någon mutter eller liknande? Eller är den svarta delen skruvbar?tommib skrev:PRK 403
Utkastarkoppling (även känd som gardena hane)
Gardenakoppling
Du måste väl ha sett en trädgårdsslang någon gång i livet?
edit: Vill du komma billigare undan kan du använda en plastkoppling istället för PRK403.
Alla dessa grejer finns att köpa på större byggvaruhus, på Jula, ev också på Classe. PEM-kopplingen är väl det som kan saknas, gardenagrejerna (eller motsvarande från Hozelock eller något annat märke) säljs på vår lokala ICA.
Är det trädgårdsvatten går det återanvända svarta muttern (dra den bakåt över slangen efter att du gängat bort den), annars finns dom att köpa lösa.
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...PA6EAJXW9Appxy_6Nq4mMpEr0m7LnvWMaAsMKEALw_wcB
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...PA6EAJXW9Appxy_6Nq4mMpEr0m7LnvWMaAsMKEALw_wcB
Nej, den är till för att gänga på rörgängan på utkastaren, där man annars gängar på krananslutningen. En gardenakoppling är en snabbkoppling. Här är en bild på en sk krananslutning. Gardenakopplingen är den vänstra delen, med O-ringen.L Lund skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svarta delen på PRK-kopplingen heter tryckskruv och är det man får fast slangen med. Den skruvas in och klämmer då fast PEM-slangen. Om du klämmer på en PRK så förstår du hur det funkar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur funkar badrumsfläkt med timer kopplad till belysning?
El -
Var ska man sätta apparaten som kopplas till han-porten på mätaren?
El -
Hur kopplar man bort vattenförsörjningen till ett hus?
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar jag badtunnan till en filterpump?
Pool -
Koppla Vattenutkast till befintlig PEM-rör?
Vatten & Avlopp