Står.i
J JLM-A skrev:
Jag trodde det var svårt eftersom PEM är lite svår att böja men jag ska testa det först!

Menar du att vattnet kan stå på hela tiden med PEM men inte om jag har trädgårdsslang? Är det minimal risk för läckage med PEM?
Ja den är svår att böja men koppla den rakt på. Jag har påkopplad pem på utkastare varma årstider, det håller över tid. Kulventil på t-kopplingens andra uttag för att vid behov koppla trädgårdsslang som ju inte ska ha konstant tryck.

Står.i Står.i skrev:
Ja den är svår att böja men koppla den rakt på. Jag har påkopplad pem på utkastare varma årstider, det håller över tid. Kulventil på t-kopplingens andra uttag för att vid behov koppla trädgårdsslang som ju inte ska ha konstant tryck.
Men vad använder du för att koppla från hane på t-koppling till PEM? Alltså från den ena hanen här.

• Gardena vattenfördelare i plast, två uttag, reglerbara, svart och orange, ABS-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står.i
J JLM-A skrev:
Men vad använder du för att koppla från hane på t-koppling till PEM? Alltså från den ena hanen här.
Komplicerat rörsystem på vägg med kranar och anslutna slangar.
Skapa konto

Här har jag två t-kopplingar 1/2 tum istället för en. De passar direkt på utkastaren. Sen kan man sätta en gardernakoppling efter. Pem slangen satte jag en vinkel på för den kommer rakt nerifrån. Sen använder jag bara tätningsband för att få det tätt.

Sen kan man ha övergångar i 1/2 tum, hane-hane. Delade på dem så du kan se.

tommib tommib skrev:
PRK 403
Utkastarkoppling (även känd som gardena hane)
Gardenakoppling

Du måste väl ha sett en trädgårdsslang någon gång i livet? ;)

edit: Vill du komma billigare undan kan du använda en plastkoppling istället för PRK403.

Alla dessa grejer finns att köpa på större byggvaruhus, på Jula, ev också på Classe. PEM-kopplingen är väl det som kan saknas, gardenagrejerna (eller motsvarande från Hozelock eller något annat märke) säljs på vår lokala ICA.
Korkad fråga men skönt att vara anynym ibland;) Metalländen på PRK 403 är för att gänga på gardena-kopplingen antar jag. Den andra änden, hur skruvar man åt PEM-slangen där? Följer det med någon mutter eller liknande? Eller är den svarta delen skruvbar?

tommib
L Lund skrev:
Korkad fråga men skönt att vara anynym ibland;) Metalländen på PRK 403 är för att gänga på gardena-kopplingen antar jag. Den andra änden, hur skruvar man åt PEM-slangen där? Följer det med någon mutter eller liknande? Eller är den svarta delen skruvbar?
Nej, den är till för att gänga på rörgängan på utkastaren, där man annars gängar på krananslutningen. En gardenakoppling är en snabbkoppling. Här är en bild på en sk krananslutning. Gardenakopplingen är den vänstra delen, med O-ringen.
Grå metallisk gardenakoppling med svart O-ring för rörgänganslutning och text "GARDENA" på sidan.
Skapa konto

Den svarta delen på PRK-kopplingen heter tryckskruv och är det man får fast slangen med. Den skruvas in och klämmer då fast PEM-slangen. Om du klämmer på en PRK så förstår du hur det funkar.

• Gilla
Marasescu och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.