12 284 läst · 43 svar
12k läst
43 svar
Koppla ny tvättmaskin m stickpropp till fast anslutning
Moderator
· Stockholm
· 52 269 inlägg
Njaa, inte direkt förbjudet, men kanske inte så lämpligt.
Har du kopplat in jordfelsbrytare så du gjort rätt. Har du inte det så är det fel oavsett hur du gjort.
Du kan välja på att ha den i centralen eller så kan du köpa ett uttag som har inbyggd JFB.
Om det var en 3-fas innan och den nya är 1-fas. Så är det inte alls samma koppling.
Den nya måste då ha nolla. Dvs kopplas mot en av faserna och nollan. De andra 2 faserna behövs då inte. Egentligen spelar det ingen roll hur du gör om du bara monterar en JFB. Glöm inte heller regeln "Om du inte vet hur man gör, ring någon som jobbar med det varje dag".
Du kan välja på att ha den i centralen eller så kan du köpa ett uttag som har inbyggd JFB.
Om det var en 3-fas innan och den nya är 1-fas. Så är det inte alls samma koppling.
Den nya måste då ha nolla. Dvs kopplas mot en av faserna och nollan. De andra 2 faserna behövs då inte. Egentligen spelar det ingen roll hur du gör om du bara monterar en JFB. Glöm inte heller regeln "Om du inte vet hur man gör, ring någon som jobbar med det varje dag".
Det har en elektriker gjort i samband med badrumsrenovering på ovanvåningen. Som för övrigt är helt utfört av fackmän. Så jag förutsätter att JFB är korrekt ditsatt.E Edgarsven skrev:Har du kopplat in jordfelsbrytare så du gjort rätt. Har du inte det så är det fel oavsett hur du gjort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 647 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 647 inlägg
Jag skulle testa jordfelsbrytaren för då vet du att den hanterar tvättmaskinen också, så att den inte bara är kopplad på badrummet. Det är säkert korrekt gjort, men resten är så lätt så man kan gott utföra den.
Man kontrollerar inte bruten spänning med multimeter, man gör det med en spänningsprovare...H hempularen skrev:I princip bör det bli rätt om du kopplar likadant som den förra amskinen är inkopplad. Tänk på att du har 3 fas matning till brytaren. Du behöver bryta alla 3 säkringarna i centralen. På bilderna ser jag en extra tunnare blå tråd på högra sidan, vad är det?
När du bryter så behöver du på något sätt säkerställa att spänningen verkligen är bruten (lita inte på listan med säkringar). Bäst gör man det genom att mäta med en multimeter (finns för typ 100 kr på biltema, Jula, Clas Ojhlsson etc). De allra biligastre har iblan lite klent mätområde, de kan mäta upp till 250V, vilket räcker här, men det kan vara bra att kunna mäta minst 400V om man vill titta på en trefasinkoppling. Tänk på att testa instrumentet mot något med spänning först.
Man kan även välja att bryta med huvudströmbrytaren, men även då bör man kontrollera att spänningen verkligen är bruten, det är inte jätteovanligt med trasig huvudbrytare som inte bryter en fas.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 269 inlägg
Om du menar en beröringsfri, så skall man absolut inte lita på en sådan för att se om spänningen är bruten.
Jag menade givetvis en riktig spänningsprovare, inte en beröringsfri 🙂
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 647 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 647 inlägg
Varför kan man inte använda en multimeter (om man använder den korrekt)?
Visar multimetern ~230V så har åtminstone jag antagit att jag har en fas och visar den ~400V så antar jag 2 faser. Nu har jag en spänningsprovare också, men kan inte riktigt se problemet med multimetern, korrekt använd.
Visar multimetern ~230V så har åtminstone jag antagit att jag har en fas och visar den ~400V så antar jag 2 faser. Nu har jag en spänningsprovare också, men kan inte riktigt se problemet med multimetern, korrekt använd.
– Multimetrar är inte godkända för spänningskontroll. En spänningsprovare ska visa att spänningen är på även om batteriet är dåligt. Det gäller inte för en multimeter. Det finns också även andra faror.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 647 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 647 inlägg
Vilka andra faror?Henrik Loiske skrev:
Jag mäter 230 V, bryter strömmen och mäter 0 V.
Troligen inte för att batteriet blivit så uselt att den mäter fel så snabbt?