Tommty Tommty skrev:
multimetrar är godkända för spänningskontroll. Men inte för spänningslöshetskontroll

Sen kan man tycka vad man vill om detta.
Visar den volt är det spänning på, visar den noll är det ingen spänning på ( kan ge en induktiv spänning ) Jag tror nog att det är nog nu med olika konstiga regler eller förbud som framhävs i tråden av vissa som ska vara en form av exsperter eller poliser. Det är upp till var och en som har en del i huvudet om el att mäta eller inte mäta med ett universalinstrument.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Tommty
J jonaserik skrev:
Visar den volt är det spänning på, visar den noll är det ingen spänning på ( kan ge en induktiv spänning ) Jag tror nog att det är nog nu med olika konstiga regler eller förbud som framhävs i tråden av vissa som ska vara en form av exsperter eller poliser. Det är upp till var och en som har en del i huvudet om el att mäta eller inte mäta med ett universalinstrument.
Om den visar noll fast det är spänning då?

i övrigt håller jag helt med dig för privat bruk, Bättre att ha en billig mutlimeter som troligtvis kommer visa rätt än att lita sig blint på en säkring eller brytare.

Förbud är ett ganska hårt ord, i företag stämmer det så då viten och annat motiverar till det, privat lite mer tänjbart då ingen hamnar i fängelse för att de mätte med en skruvmejsel som lyser om det är spänning eller inte.

Viktigast av allt är att välja rätt lägen på multimetern och kontrollera innan man bryter säkringen eller brytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var finns info om att dom inte skulle vara godkända. ???
Det lär man sig redan på elutbildningen
 
Fairlane
Så med en multimeter, rätt använd så är man ändå rätt trygg?

Multimetern varnar ju också om batteriet i den är dålig (åtminstone min) så kollar man inte det så räknar jag det som att man inte använder den rätt.

Känns som det finns betydligt större risker än att man använder än multimeter i detta sammanhang, särskilt som de andra farliga fallen vid rätt användning inte ens förklaras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Faran med multimeter är just att det är lätt att göra fel om man är det minsta ovan, har man en ren spänningsprovare kan inget farligt hända.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så med en multimeter, rätt använd så är man ändå rätt trygg?

Multimetern varnar ju också om batteriet i den är dålig (åtminstone min) så kollar man inte det så räknar jag det som att man inte använder den rätt.

Känns som det finns betydligt större risker än att man använder än multimeter i detta sammanhang, särskilt som de andra farliga fallen vid rätt användning inte ens förklaras.
Skillnaden är att en spänningsprovare funkar även utan batterier och visar korrekt spänning, medans med en multimeter kan du få allt från handhavande fel till fel med mätningen
 
Fairlane
Ja, men så länge man hanterar sen korrekt så är det alltså inget större problem. Sen finns det bättre verktyg för ändamålet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I grund och botten kan man säga så här:
Spänningen bruten/ Kontroll med spänningsprovare
Spänningen på /kontroll med spänningsprovare/Multimeter
Men sunt förnuft räcker långt 🤗
 
Elinstallationsreglerna SS436 40 00
Bestämmer och styr allt som har med el/elinstallation att göra
 
Henrik Loiske Henrik Loiske skrev:
Det lär man sig redan på elutbildningen
Och exakt vad lärde du dig där ang vad som är "godkänt"? Godkänt inom vad?

Du har rätt i att en spänningsprovare är så mycket säkrare i att använda för att kontrollera att spänningen är bruten, i många avseenden, än en "multimeter" som finns i många olika skepnader. Alla argument att en multimeter skulle vara lika säker är fåniga eftersom den kräver kunskap som en spänningsprovare inte kräver.

Men börjar man prata krav så behöver man vara mer exakt. Du hittar inga krav på en spänningslöshetskontroll i SS 436 40 00. Men jag förutsätter att ett företag vars anställda utför spänningslöshetskontroll före arbete har krav på sig i olika former, däribland mätinstrumentet.

Se inte detta som kritik. Av dina få inlägg ser jag en kunskap som jag hoppas kan att tillföra forumet ett stort värde framöver under lång tid. Det gäller bara att hålla isär vad man vet och vad man tror. Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Enligt någon cenelec-standard ska spänning kunna detekteras med spänningsprovare även om den har slut batterier. Har för mig det även finns med i Sek handbok 446 men kan minnas fel. Det var ett tag sen jag läste den.
Men det är ju inget hemmapulare behöver bry sig om som inte arbetar med el.

Gammal tråd men till ämnet brukar jag försöka lämna stickkontakten om det går. Det sabbar tydligen CE-märkningen om man klipper den men den märkningen är ju bara till för att tillverkaren ska få sälja sin produkt på marknaden. Jag brukar dock ändå som sagt försöka bevara den ifall blir ett garantiärende och maskinen behöver returneras tex.
 
A avh67f skrev:
Enligt någon cenelec-standard ska spänning kunna detekteras med spänningsprovare även om den har slut batterier.
Ja, det står i #28.
 
Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla argument att en multimeter skulle vara lika säker är fåniga eftersom den kräver kunskap som en spänningsprovare inte kräver.
Jag misstänker att du syftar på mina inlägg.
Jag ställde en uppriktig fråga om varför det är så fel att använda en multimeter, om man använder den rätt. Att det är större risk att göra fel förstår jag, jag var mest intresserad om det var något annat jag missat.
Jag har aldrig påstått att den är lika säker, men rätt använd låter det fortfarande som att den är nästan lika säker, men det är möjligt jag missförstått något.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag misstänker att du syftar på mina inlägg.
Jag ställde en uppriktig fråga om varför det är så fel att använda en multimeter, om man använder den rätt. Att det är större risk att göra fel förstår jag, jag var mest intresserad om det var något annat jag missat.
Jag har aldrig påstått att den är lika säker, men rätt använd låter det fortfarande som att den är nästan lika säker, men det är möjligt jag missförstått något.
Nu har jag läst vad alla skrev lite noggrannare, och ni skriver alla att en multimeter kräver lite extra av användaren, inkl hempularens inlägg från arkivet, och du beskriver en del av proceduren i #26. Rätt, jag ber om ursäkt. Jag uppfattade en argumentation om vilken som var bäst.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.