GK100 GK100 skrev:
Nej det är inget du behöver plocka bort angivna spänningarna där har inte med 220/127 eller 380/220 V att göra som det är skrivet där (jo indirekt för att välja koppling mellan faser eller faser och nolla).. Och sen kommer likströmmen in lika dvs den motsvarar effektivvärdet AC och där sån distribution fanns låg spänningarna så till att det är direkt användbart som på skylten 220 V eller 440 V med mittpunkt. Kopplingarna för DC är kuriöst sett användbara numera för enfas 230 V eller två faser och nolla.

Inget av detta är så långt bort i tiden det var inte omlagt i största delen till 380/220 V förrän skiftet 50-60-tal.
Är den märkt "220-380 V~" kan inte elementspänningen vara 127 V, utan måste vara 220, det var så jag menade, och man kan då med de olika inkopplingsaternativen ansluta den till 127/220 eller 220/380 V.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
N Niklas Dan skrev:
Jag har en perilexkabel som jag vill veta hur den ska kopplas in rått.
2 svarta
1 brun
1 blå
en gul/grön

Min fråga är vilken färg till vilket nummer för det skall vara rätt inkopplat?
Hittade denna skylt under själva plattorna.
Det står V220 och 5600W.

Skylt från Elektro-Helios med texten "220 V", "5600 W" och serienummer "391512", funnen under plattor. Texten "Made in Sweden" syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
Intressant. Först en skylt med max 3 kW och sne en skylt med 5600 W på samma spis. 🤔
 
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
tommib
Hm.... Kan det vara så att den andra skylten bara gällde ugnen? Väldigt märkligt. Än märkligare att inkopplingsanvisningen ändå accepterade likström men den här typskylten anger specifikt växelström.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bifogar fler bilder så ni skall se var skyltarna sitter samt en bild på själva spisen.
Huset är från 40-talet och spisen har stått oanvänd i nästan 70 år enligt säljaren, men den fungerar.
Då jag tänkte slänga in en smalspis bredvid denna så tror jag det blir bra i slutändan.
 
  • Baksidan av en 40-talsspis med exponerade elektriska komponenter och ledningar, visad för renoveringsreferens i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal svart spis från 40-talet med rostiga spisplattor, står i ett kök med vita skåpluckor och lådor i bakgrunden, smutsig yta och märkskylt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit spis med två plattor och vred, stående på ett mönstrat trägolv i ett hus från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
N Niklas Dan skrev:
Bifogar fler bilder så ni skall se var skyltarna sitter samt en bild på själva spisen.
Huset är från 40-talet och spisen har stått oanvänd i nästan 70 år enligt säljaren, men den fungerar.
Då jag tänkte slänga in en smalspis bredvid denna så tror jag det blir bra i slutändan.
Koppla du in den som beskrevs tidigare med tre faser nolla och jord på plinten du hade bild på. Växel eller likström spelar ingen roll och det senate är ändå inte aktuellt.

Kul med bilden på spisen, jag tänkte fråga igår om vreden var av porslin eller bakelit. Så din är då relativt modernare utgåva av den typen. Passar lite i elarkeologitråden och inget Bo behöver ta med i spisbibeln.
 
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
N Niklas Dan skrev:
Bifogar fler bilder så ni skall se var skyltarna sitter samt en bild på själva spisen.
Huset är från 40-talet och spisen har stått oanvänd i nästan 70 år enligt säljaren, men den fungerar.
Då jag tänkte slänga in en smalspis bredvid denna så tror jag det blir bra i slutändan.
Den påminner om den spis mina farföräldrar hade på gården utanför Tomelilla men den var måhända ännu äldre. Undrar om det inte var en Kockums.
 
N Niklas Dan skrev:
Jag har en perilexkabel som jag vill veta hur den ska kopplas in rått.
2 svarta
1 brun
1 blå
en gul/grön

Min fråga är vilken färg till vilket nummer för det skall vara rätt inkopplat?
Stort tack till alla er som tagit er tid att svara. Jag ska koppla in den senare i kväll.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nu funkar spisen perfekt, vad skulle man ta sig till utan Internet och hjälpsamma människor? Det enda som inte fungerar är en glimlampa, den är beställd.

STORT TACK!
 
  • Gilla
Wheelabrator och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.