Jag har en perilexkabel som jag vill veta hur den ska kopplas in rått.
2 svarta
1 brun
1 blå
en gul/grön
Min fråga är vilken färg till vilket nummer för det skall vara rätt inkopplat?
2 svarta
1 brun
1 blå
en gul/grön
Min fråga är vilken färg till vilket nummer för det skall vara rätt inkopplat?
Här behövs det mer information. Är det bara en dålig bild eller är det inget präglat i rutan "Elementspänning" på inkopplingsanvisningen? Eller i rutan på typskylten? Det ser ju ut som att den varit kopplad för trefas med nolla tidigare.
Att spisens totaleffekt är på 3 kW talar väl för att det är en som man skulle kunna köra på enfas och att det därmed också är 230 V elementspänning men det är svårt att veta säkert.
Anslutningskabeln till spisen skulle jag byta ut. Vad är det för kabel du håller i handen? Den ser ut som en vitkabel, dvs installationskabel.
Att spisens totaleffekt är på 3 kW talar väl för att det är en som man skulle kunna köra på enfas och att det därmed också är 230 V elementspänning men det är svårt att veta säkert.
Anslutningskabeln till spisen skulle jag byta ut. Vad är det för kabel du håller i handen? Den ser ut som en vitkabel, dvs installationskabel.
Hej,
Det är tomt i det fältet.
Kabeln jag håller i hand är från en nyare spis som jag kastade ut mer perilex-kontakt komplett med fyra runda och en flat pinne.
Det är tomt i det fältet.
Kabeln jag håller i hand är från en nyare spis som jag kastade ut mer perilex-kontakt komplett med fyra runda och en flat pinne.
N Niklas Dan skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nånstans borde det stå elementspänning, men jag blir förvånad om den inte är 220 V.
Koppla den blå om du kollat att den är nolla både i stickpropp och finns i uttaget också till 1-2. Nästa viktiga anslutning är jorden dvs grön/gul längst ner. Sen kan du lägga faserna fritt på de andra tre plintarna.N Niklas Dan skrev:
Den är så gammal att rena trefasalternativet är nät 220/127 V och med nolla 380/220 V. Kuriöst nog har skylten även alternativ för likström både tvåledar och treledarsystem med mittpunkt.Fotografen skrev:
Redigerat:
Jag funderade på 127/220-alternativet men skylten "220-380 V~" plockar bort det.
Märkligt att elementspänningfältet inte är stansat, det har det varit på de jag sett.
Likspänningsalternativen är ju lite märkliga, när den är märkt för växelström.
Märkligt att elementspänningfältet inte är stansat, det har det varit på de jag sett.
Likspänningsalternativen är ju lite märkliga, när den är märkt för växelström.
Nej det är inget du behöver plocka bort angivna spänningarna där har inte med 220/127 eller 380/220 V att göra som det är skrivet där (jo indirekt för att välja koppling mellan faser eller faser och nolla).. Och sen kommer likströmmen in lika dvs den motsvarar effektivvärdet AC och där sån distribution fanns låg spänningarna så till att det är direkt användbart som på skylten 220 V eller 440 V med mittpunkt. Kopplingarna för DC är kuriöst sett användbara numera för enfas 230 V eller två faser och nolla.Fotografen skrev:
Inget av detta är så långt bort i tiden det var inte omlagt i största delen till 380/220 V förrän skiftet 50-60-tal.
Är den märkt "220-380 V~" kan inte elementspänningen vara 127 V, utan måste vara 220, det var så jag menade, och man kan då med de olika inkopplingsaternativen ansluta den till 127/220 eller 220/380 V.GK100 skrev:Nej det är inget du behöver plocka bort angivna spänningarna där har inte med 220/127 eller 380/220 V att göra som det är skrivet där (jo indirekt för att välja koppling mellan faser eller faser och nolla).. Och sen kommer likströmmen in lika dvs den motsvarar effektivvärdet AC och där sån distribution fanns låg spänningarna så till att det är direkt användbart som på skylten 220 V eller 440 V med mittpunkt. Kopplingarna för DC är kuriöst sett användbara numera för enfas 230 V eller två faser och nolla.
Inget av detta är så långt bort i tiden det var inte omlagt i största delen till 380/220 V förrän skiftet 50-60-tal.