31 300 läst · 38 svar
31k läst
38 svar
Koppla in rörelsesensor
GoForIt skrev:Nu har jag talat med Julas serviceverkstad.
De vart minst sagt medvetna om problemet.
Hänvisade till feltryck i bruksanvisningen... :
Sensorn skall ha anslutning till nolla mot den blå kabeln.
Inkommande fas skall till brun kabel.
Utgående tändtråd skall anslutas från röd kabel.
Jorden används inte för sensorn.
Dvs även plinten är felmärkt-hade lätt blivit livsfarligt i en apparat av plåt!!
Färger i gamla installationer kan vara vad som helst - mitt "rekord" från elmontörstiden är röd, svart, vit och blå på samma klämma, nollan...i en fabrikslokal från tidigt 60-tal, ombyggt och ändrat ett antal gånger under åren.
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Detta var i högskolans lokaler, (Lunds Tekniska Högskola). Elektrikern var anställd elektriker hos statliga byggnadsstyrelsen. Lokalerna utnyttjades av studentkåren, men vid just det här tillfället så skickade byggnadstyrelsen dit elektriker för att "gå igenom" diverse hempularkopplingar som blivit utförda av ett par generationer teknologer. Den här killen och en elektriker till gick och skrotade i teknologlokalerna i en dryg vecka, och skulle rätta till hempuleriet, dom hittade inget som var felaktigt utfört. Så när dom började bli trötta på att inte ha något att göra så frågade dom om vi behövde någon utökning. Vi skulle få in en stor kaffeautomat ytterligare i lokaleena veckan efter så jag bad dom att sätta upp ett uttag på lämplig plats, helst med egen säkring efterssom automaten drar 2kw (när väremellementet är igång). Elektrikern skarvade in sig i en belysningsgrupp som gick på en kabelstege precis förbi platsen. Och lyckades som sagt med det helt oerörda att koppla in skyddsjorden till det nya uttaget på en brytledare som passerade dosan.
Jag som tyckte att jag nästan hade strukit med blev ju av förklarliga skäl något irriterad på amtaöreriet. Så vi hade en kontakt med ansvariga på byggnadsstyrelsen, som försäkrade att killarna hade behörighet. Det gjordes aldrig någon form av anmälan, lokalerna disponerades lite på nåder, detta var innan kårhuset vid LTH var byggt.
Jag är numera lite skeptisk till säkerheten på arbeten som utförs av elektriker, detta är en av 3 incidenter jag varit med om som varit direkt orsakade av felaktiga arbeten utförda av elektriker. Fast vid de övriga incidenterna så var det inte jag som höll på att bli offer. En av incidenterna vet jag orsakades av icke behörig installatör hos en elfirma (bröt PEN ledaren till en stigare i vår bostadsrättsförening, höll på att bränna ner huset).
Observera! Jag ser inte detta som ett skäl att bryta upp elektrikermonopolet, snarare tvärtom.
Jag som tyckte att jag nästan hade strukit med blev ju av förklarliga skäl något irriterad på amtaöreriet. Så vi hade en kontakt med ansvariga på byggnadsstyrelsen, som försäkrade att killarna hade behörighet. Det gjordes aldrig någon form av anmälan, lokalerna disponerades lite på nåder, detta var innan kårhuset vid LTH var byggt.
Jag är numera lite skeptisk till säkerheten på arbeten som utförs av elektriker, detta är en av 3 incidenter jag varit med om som varit direkt orsakade av felaktiga arbeten utförda av elektriker. Fast vid de övriga incidenterna så var det inte jag som höll på att bli offer. En av incidenterna vet jag orsakades av icke behörig installatör hos en elfirma (bröt PEN ledaren till en stigare i vår bostadsrättsförening, höll på att bränna ner huset).
Observera! Jag ser inte detta som ett skäl att bryta upp elektrikermonopolet, snarare tvärtom.
Att inte kontrolera skydsjord anser jag vara den största miss som man kan göra som fackman och att inte se skillnad på röd och brun ???? är man färgblind kan jag förstå men då kanske det inte är lämpligt att arbeta med elinst.
Men tyvär rötägg fins det överallt, tyvär
Men tyvär rötägg fins det överallt, tyvär
Det knepiga är att brun som jord förekommer i installationer från runt -70. En förklaring jag funderat på är att konservativa elmojjar använde brun isf röd när röd försvann?
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Om man nu skulle försöka återkomma till det ursprungliga ämnet i den här tråden.
Om Jula nu har elprylar på hyllorna med felaktig installationsanvisning. OCH dessutom vet att installationsanvisningen är felaktig. Det tycker jag borde vara straffbart!
Visserligen har jag lite svårt att se att delas felaktiga anvisning skulle vara direkt farlig. men om man följer anvisningen så kommer ju sensorn inte att fungera. En mindre elkunnig "installatör" kan då få för sig att börja laborera villt med olika inkopplingsalternativ. Och då kan det bli farligt.
Om Jula nu har elprylar på hyllorna med felaktig installationsanvisning. OCH dessutom vet att installationsanvisningen är felaktig. Det tycker jag borde vara straffbart!
Visserligen har jag lite svårt att se att delas felaktiga anvisning skulle vara direkt farlig. men om man följer anvisningen så kommer ju sensorn inte att fungera. En mindre elkunnig "installatör" kan då få för sig att börja laborera villt med olika inkopplingsalternativ. Och då kan det bli farligt.
I senaste numret av "Gör det själv" eller vad det var stog det lite info om hur man byter vägguttag/strömbrytare osv. De skrev att man kan använda i princip de flesta färgerna som tändtråd, bla. röd hade de som exempel. Så den färgen kommer säkert fortsätta att användas här å var....
Hej !
Vad glad, eller nu hur jag ska säga det , jag blev när jag hittade fler med samma problem som jag.
Julas rörelsesensor.
Fick skrämsel hicka när jag såg att tråden är startad 2006 och problemen är lika alarmerande idag 2009. :eek:
Jag har köpt denna sensor och trodde att med mina kunskaper med el från gymnasiet, okej det var ett par år sen jag gick ut, skulle räcka.
men hur i hela friden får man det att funka ?
Hur kopplade du, när du fått svar från jula ?
Jag mailade dem och frågade om det fanns en installations schema
som visar lite mer än vad det lilla schema som fins på baksidan på sensorn.
Har ej fått svar än.
och när du nu fick denna sensor att fungera, hur känslig är LUX inställningen och släcktes/tändes lampan direkt ???
Jag har kopplat hit och dit, får bara ett klickande ljud i sensorn inget mer.
Vad glad, eller nu hur jag ska säga det , jag blev när jag hittade fler med samma problem som jag.
Julas rörelsesensor.
Fick skrämsel hicka när jag såg att tråden är startad 2006 och problemen är lika alarmerande idag 2009. :eek:
Jag har köpt denna sensor och trodde att med mina kunskaper med el från gymnasiet, okej det var ett par år sen jag gick ut, skulle räcka.
men hur i hela friden får man det att funka ?
Hur kopplade du, när du fått svar från jula ?
Jag mailade dem och frågade om det fanns en installations schema
som visar lite mer än vad det lilla schema som fins på baksidan på sensorn.
Har ej fått svar än.
och när du nu fick denna sensor att fungera, hur känslig är LUX inställningen och släcktes/tändes lampan direkt ???
Jag har kopplat hit och dit, får bara ett klickande ljud i sensorn inget mer.
Nu är det 2017 och jag svarar på ett inlägg från 2006.GoForIt skrev:Hej,
Jag har köpt en rörelsesensor från Jula.
Beskrivningen som följer med är minst sagt bristfällig.
Från anslutningsplinten går tre kablar (brun/blå/röd) in till sensorn.
Som jag tolkar instruktionen skall inkommande tändtråden anslutas till brun kabel, och sedan skall utgående tändtråd anslutas till röd kabel.
Den blå kabeln märkt N skall inte anslutas något till. Och jord skall anslutas till den fjärde skruven, som inte har någon anslutning in till sensorn.
Någon som har monterat något liknande?
Skall sensorer inte ha anslutning med nollan?
Varför skall man ansluta jord till plinten när det inte finns någon anslutning in till sensorn?
[bild]
[bild]
JULA har ibland en lång fördröjning för dom säljer fortfarande rörelsesensor med brun/blå/röd till sensorn.
Oj då..E evesve skrev:
Vad säger dagens installationsanvisning då?
Jag kan för övrigt rapportera att den aktuella rörelsesensorn fortfarande är i drift och fungerar. Så kvalitén i övrigt får väl bli godkänt.
Ett plus är väl att installationsanvisningen finns på nätet även om det inte är riktigt begriplig.GoForIt skrev:
Hoppas min bifogade fil går att öppna. Jag tog ut det viktigaste och la till en bild.
Tacksamt om du kan komplettera med hur du kopplat!
Jag ska alltså koppla in:GoForIt skrev:
Från nätet: Brun o Blå
Till lampan: Röd o Blå
Sen koppla ihop ev. jordkabel i tomma "uttaget"?