Hej,
Jag har köpt en rörelsesensor från Jula.
Beskrivningen som följer med är minst sagt bristfällig.

Från anslutningsplinten går tre kablar (brun/blå/röd) in till sensorn.
Som jag tolkar instruktionen skall inkommande tändtråden anslutas till brun kabel, och sedan skall utgående tändtråd anslutas till röd kabel.

Den blå kabeln märkt N skall inte anslutas något till. Och jord skall anslutas till den fjärde skruven, som inte har någon anslutning in till sensorn.

Någon som har monterat något liknande?

Skall sensorer inte ha anslutning med nollan?

Varför skall man ansluta jord till plinten när det inte finns någon anslutning in till sensorn?

nysensor.jpg
nykabelanslutning.jpg

Du borde behöva nolla (N) till sensorn, den behöver ju förbruka en del ström själv även när inte lampan är tänd.

Jordanslutningen kan vara för att kunna dra jord vidare till lampan som kanske behöver det, eller bara för att ha någonstans att göra av jordtråden som troligen är med i kabeln vare sig du vill eller ej.

Jag tolkar bilden så att du skall koppla in inkommande fas (L=Live) på röd tråd. Om sedan "fas" är en bruten fas (=brytledare) eller just fas spelar ingen roll. Då borde brun gå vidare ut till lampan. Om nu bruksanvisningen säger något annat så skulle jag nog kontakta Jula.

Tycker det är anmärkningsvärt att man använder röd färg i en apparat, pga risken för sammanblandning med gammal skyddsjord.

Nu har jag talat med Julas serviceverkstad.
De vart minst sagt medvetna om problemet.
Hänvisade till feltryck i bruksanvisningen... ::)

Sensorn skall ha anslutning till nolla mot den blå kabeln.

Inkommande fas skall till brun kabel.
Utgående tändtråd skall anslutas från röd kabel.

Jorden används inte för sensorn.

I vissa länder är röd det samma som fas tex australien

• Gilla
Spolen50
  • Laddar…
elmont skrev:
I vissa länder är röd det samma som fas tex australien
det var det i sverige tidigare också, typ på 60 talet..

Så man kan aldrig var säker på vad den RÖDA kabeln e för något. Viktigt att mäta..!!!!

Mikael_L
e_richard skrev:
det var det i sverige tidigare också, typ på 60 talet..

Så man kan aldrig var säker på vad den RÖDA kabeln e för något. Viktigt att mäta..!!!!
Nope !!
I Sverige var röd = skyddsjord fram till 1968, då den byttes ut till gul/grön.
Man får inte eller ska iaf undvika att använda röd till något alls i elinstallationer av denna anledning.
Till olika former av larm och sånt är det dock röda ledare ibland.

ps rätta mig gärna om det är fel ... :D

Kan förekomma röd tändtråd i äldre anläggningar, dvs före 60-talet!

Mikael_L skrev:
Nope !!
I Sverige var röd = skyddsjord fram till 1968, då den byttes ut till gul/grön.
Man får inte eller ska iaf undvika att använda röd till något alls i elinstallationer av denna anledning.
Till olika former av larm och sånt är det dock röda ledare ibland.

ps rätta mig gärna om det är fel ...   :D
Jag skulle kunna tänka mig att det stämmer, för i vårt hus från just 1968 så är jorden röd i källaren, men gul/grön på markplanet.. ;D ;D

Ändrade man möjligen reglerna den 1 juli kanske, och gjorde elen i källaren i juni och på markplanet i augusti..?? :D ;D :D ;D

Även jag har jobbat i anläggningar som har haft röd fas i centraler och fördelningar men det har aldrig inneburet några problem för som sagts många gånger tidigare, man får inte ta nått för givet när man arbetar med el.

Nä mät först- rör sen är en god regel

Mikael_L
Ja absolut, regler i all ära, men dom följs ju inte alltid! :-/

Har hittat röd kabel bakom en strömbrytare (antagligen var det tändtråden, minns inte riktigt) i ett hus byggt 1990. :( Det var iaf inte skyddsjord. :-?

Nu ska jag sluta vara OT, sorry för det... :-[

I början av förra seklet när elen var ung så hade varje eldistributör sitt eget regelverk angående färgmärking och många delar av Sverige hade då röd som skyddsledarfärg. Men i andra delar av landets så var röd fasfärg. När man sedan skulle försöka ensa installationerna så kom grön/gul färg till. Samtidigt så fick man i Sverige inte använda röd ledare i starkströmsinstallationer, dock så har vi fortfarande gott om gamla installationer som har röd skyddsledare eller röd fasledare.

Därför så gäller den gamla devisen inom el som alltid: Mät först, koppla sen.

GoForIt skrev:
Nu har jag talat med Julas serviceverkstad.
De vart minst sagt medvetna om problemet.
Hänvisade till feltryck i bruksanvisningen... ::)
Julas kundvård/service med andra ord. Medveten om fel/brister i ett produktblad som kan innebära att produkten inte fungerar som avsett alternativt kan bli en säkerhetsrisk, -utan att göra något åt det. Det skulle gå att komplettera med att anslag i butik i anslutning till varan.

Dom följer med andra ord inte konsumetköplagen.

Köp din elprylar på Clas Olsson istället, de sköter detta bättre!
(Men köp sensorn som kostar 198 kr istället för den billigare för 98 kr. Man får vad man betalar för!)
/Farbror Melker

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, konstiga färger tex röd fas är inget bekymmer för fackmän utan endast för "hemmapularna".
För att ingen ska misstolka - naturligtvis ska "rätt" färger användas-

konstiga färger tex röd fas är inget bekymmer för fackmän utan endast för "hemmapularna".
Åja.

För drygt 20 år sedan, var det en elektriker som kopplade in ett uttag i en lokal hos oss ("oss" var en studentorganisation). Dagen efter ställde vi dit en maskin som kopplades in på uttaget. Uttaget satt tyvärr så att jag var tvungen att krypa upp på maskinen och ligga på mage, för att nå ner till uttaget bakom. När jag låg där uppe så hade jag ca 5cm fritt till en kabelstege (jordad) ovanför min rygg.

Efter inkopplingen var det problem, maskinen visade sig vara strömförande. Elektrikern hade kopplat uttagets skyddsjord till en brun brytledare i en dosa. Skyddsjord i dosan var röd. Så han förväxlade rött och brunt (och testade inte).

Jag blev lite blek när jag insåg att jag hade legat med hela magen mot en strömförande maskin med jordad metall bara 5 cm ovanför mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.