Hej! Vi kommer byta badrumsskåp och jag undrar om jag förstår hur det skall kopplas. (jag vet att behörighet krävs för att koppla in samt att färgen på en kabel inte garanterar en viss funktion. )
På bilden nedan syns befintlig inkoppling. Skåpet har idag belysning + eluttag. Ur väggen kommer två gulgröna, två blå och en brun kabel.
Om jag nöjer mig med att ha det som det är idag, knappen på väggen styr både belysning och eluttag, är det då korrekt att koppla båda gulgröna mot jordsymbol, de bruna mot 1 och 2 samt båda blå mot N?
På bilden nedan syns befintlig inkoppling. Skåpet har idag belysning + eluttag. Ur väggen kommer två gulgröna, två blå och en brun kabel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag nöjer mig med att ha det som det är idag, knappen på väggen styr både belysning och eluttag, är det då korrekt att koppla båda gulgröna mot jordsymbol, de bruna mot 1 och 2 samt båda blå mot N?

Logga in
Skapa konto
Det finns annan armatur i taket men den går på en egen lysknapp på väggenJ Josth skrev:
Det utag utanför badrummet som går på samma säkring sitter i anslutning till badrummet så på det sättet är det iaf logisk att de hör samman.
Elen som kommer ut ur väggen (se bild nedan) har ett metalrör runt kablarna så dragningen är nog gammal (lägenhetshus från 50talet.) kanske kan det förklara något...

Logga in
Skapa konto
Värt att påpeka är kanske att vi satte in jordfelsbrytare efter att vi flyttat in, nån hade tidigare installerat golvvärme men ingen jordfelsbrytare... Baserat på detta är det rimligt att en elektriker skall kika över även denna delen av elinstallationen?
Man bör gärna ha lite mer konkreta fel på installationen innan man anlitar elektriker för just det. Installationen av jordfelsbrytare var ett bra "test" på elanläggningen. Köp gärna en egen uttagsprovare för ett par hundra och prova i vägguttagen i lägenheten. Se om det ser bra ut. https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att koppla in nytt element?
El -
Koppla in nytt element på avtappningsventil?
Värme allmänt -
Hur koppla ny insats, med nytt rörr till befintligt rör i skorsten?
Ved, Pellets, Flis -
Dra nytt utifrån 16mm rör och järnrör och koppla på T-koppling?
Vatten & Avlopp -
Nytt golv i kök, måste man koppla ur diskmaskin?
Vitvaror