harka harka skrev:
det verkar vara lite förvirring hos importören... databladet säger 300W -- exemplaret är uppmärkt 1000W glödljus, 400W lysrör och 300W markismotor -- översättaren tog det lägsta värdet? oavsett vilket, så är det ingen lämplig produkt för att styra ett vägguttag



nja, min motorvärmare är då inte rent resistiv -- det ingår en cirkulationspump också, men både den pumpen och fläkten i kupévärmaren är förvisso ganska små jämfört med värmeelementens effekt
Pump respektive kupévärmefläkt-motorn lär vara små i förhållande till den resistiva effekten, viken dessutom dämpar gnistbildningen den reaktiva effekten orsakar.

I dessa tider bör man väl dimensionera uttag ute vid parker/garage för att klara elbilsladdning utan att varken gå sönder eller tända eld på huset. :oops:
 
  • Gilla
Pejlane
  • Laddar…
Tack för alla svar, känns tryggt att gå vidare och koppla in nu!
 
åter en mackapär med förvirrande data...

för att först beklaga sig över den nya, länkade produkten så skriver dom "nominell ström, 10A" och "kapacitiv last, 600W" och det kan man ju fundera över vad som menas med det; kikar man på deras österrikiska site står det "Bemessungsstrom, 10A" och "Belastungskapazität, 600W"

så jag skulle säga att den också är diskvalificerad för ändamålet

några trådlösa alternativ, som alla klarar att hantera 16A (3.5 kilowatt), är:

- Nexa MSOR 3500 (proprietärt 433 MHz trådlöst)
- Plejd CTR-01 (Bluetooth)
- Shelly 1PM (Wi-Fi)

alla tre är puckar och de två sistnämnda monteras t.ex. bakom en återfjädrande ELKO/Schneider-strömbrytarvippa (Nexa får utrustas med egen sändarknapp som kan förkläs till en vanlig vippa)
 
Beroende på utförande av motorvärmare så är de i spannet 150W-1550W, har man dessutom kupéfläkt så brukar dessa vara någonstans 1000W-2000W (om vi bara håller oss till resistiva laster), en vanlig småbil med både kupé- och motorvärmare snittar nog 1500W-2000W.
 
Skrämmande att installera helt utan kunskap
 
Tyckte jag med så jag har kontaktat en eletriker :)
 
  • Gilla
Petri66 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.