239 läst · 9 svar
239 läst
9 svar
Koppla in handdukstork utan ventil?
Hej, vi har renoverat vår tvättstuga och tagit bort det gamla elementet och tänkt att istället sätta in en större handdukstork.
Visst borde det gå att koppla in den utan ventil och låsa vattnet flöda fullt, eller måste jag ha en ventil och i sånna fall varför (vill gärna förstå)?
Med Vänliga Hälsningar
Jens
Visst borde det gå att koppla in den utan ventil och låsa vattnet flöda fullt, eller måste jag ha en ventil och i sånna fall varför (vill gärna förstå)?
Med Vänliga Hälsningar
Jens
Det är väl bra att kunna reglera värmen. Det blir ju lite dyrt att värma upp tvättstugan till 40 grader höst och vår t.ex. På vanliga radiatorer har man en termostat eller en ventil så att man kan se till att det inte blir för varmt.
Vi bytte ut radiatorn i badrummet till en handdukstork när vi renoverade det och vi måste reglera ner ventilen höst och vår för att det inte ska bli onödigt varmt (=onödigt dyrt), men nu när det var flera minusgrader var den helt öppen.
Vi har en jordvärmeanläggning med utegivare så den reglerar ner värmen automatiskt, men nackdelen är ju då att handduksvärmaren blir till bara en handdukshängare när det är varmt uteBirgitS skrev:
Beror väl lite på också hur systemet ser ut. Om den sitter nära pannan (nära= korta rörsträckor). Så finns ju risk att den "kortsluter" flödet, så att orimligt stor del av flödet går igenom torken, och väldigt lite till radiatoreran i huset. Man behöver kunna strypa alla former av radiatorer för arr få balans på flödet.
Även om man inte vill ha termostat eller handvred så vill man ha möjligheten att justera in flödet för att balansera systemet. Så någon typ av ventil är lämpligt.
Inget kan ha mindre watt. Du menar lägre effekt.
Vi har bergvärme och allt styrs av yttertemperaturen så när det blir varmt ute så slås värmen av. På sommaren har vi inget behov av värme i tvättstugan.
Är inte orolig över att den ger mindre effekt/värme än radiatorn som satt där innan. Vi har klarat oss 2,5år utan värmekälla men det vore lite trevligt om tvätten torkade något snabbare än nu när det är vinter och typ 14-15grader i rummet.
Frågan var om det går att montera torken utan ventil. Ballofix finns så visst skulle det gå att reglera via den eller slå av om man så vill.
Men som jag tolkar det så ska det inte vara något problem med att installera handdukstorken utan ventil även om nu många förespråkar det.
Skulle det mot förmodan bli obalans i systemet så får jag väl installera en ventil i efterhand.
Tack för input och kloka råd.
Är inte orolig över att den ger mindre effekt/värme än radiatorn som satt där innan. Vi har klarat oss 2,5år utan värmekälla men det vore lite trevligt om tvätten torkade något snabbare än nu när det är vinter och typ 14-15grader i rummet.
Frågan var om det går att montera torken utan ventil. Ballofix finns så visst skulle det gå att reglera via den eller slå av om man så vill.
Men som jag tolkar det så ska det inte vara något problem med att installera handdukstorken utan ventil även om nu många förespråkar det.
Skulle det mot förmodan bli obalans i systemet så får jag väl installera en ventil i efterhand.
Tack för input och kloka råd.
Klicka här för att svara