Jag har en gammaldags diskbänk och behöver nytt vattenlås samt möjlighet att koppla in diskmaskinen. Problemet verkar vara att de rör som sticker ut från diskbänkens båda hoar är sammansvetsade med denna och går inte att ta loss.

Finns det någon sorts lösning på mitt problem så jag kan behålla diskbänken? Någon sorts övergång, någon sorts flexibel skarv man kan stoppa in diskbänkens rör i eller något liknande??

Se bifogad bild på diskbänkens undersida.
 
  • diskbanken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har då aldrig sett nå sånt.Enklast är väl att kapa så du får slätändar och sen se om du kan köra raka rör emot och slang och slangklämmor.
 
Har för mig att jag sett sådant där förr.
Den stora muttern som sitter kvar går att ta över flänsen på hon genom att det är en delad ring/packning under.
Liknade dessa fanns iaf i plast för en massa år sedan. Under detta sätter man sedan ett nytt vattenlås med ingång för diskmaskin,
Tydligen sen men rinkaby har Vattenlås för fläns art nummer 3362
 
Redigerat:
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Har sökt med faktiskt missat den tråden.. :(
Har klart för mig nu vad som gäller.
 
krilleman_215 skrev:
Här har jag tidigare skrivit en beskrivning.

[länk]
Har faktiskt exakt samma problem som TS i den tråden hade. Mitt stamrör från vattenlåset ner till källaren har också börjat rosta sönder och man kan se att det runnit vatten ur det.

Vilken storlek ska jag använda på de nya plaströren? De järnrör jag har idag verkar vara 70mm. Kan det verkligen stämma?? 75mm plaströr borde väl vara ok för mig? Det enda som kopplas på detta rör är diskbänkens båda hoar samt diskmaskinen.
 
Krilleman
Om du får plats med 75mm så kör på det. Annars så drar du igenom 50mm genom befintligt gjutjärnsrör i golvet och går upp till 75 direkt ner på väggen i källaren.

Glöm inte rensrör. Minst 400mm från lockets underkant till golv.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Då kör jag på 75mm! Rensrör tänkte jag inte på, men det var bra du sa det!
 
Krilleman
Montera minst tre klammer på vägen upp i källaren också!
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Montera minst tre klammer på vägen upp i källaren också!
Ja, det kan ju vara bra förstås! Nu har jag tagit bort vattenlåset och rörstammen som gick ner i källaren. Sågade av stamröret i lämplig höjd ovanför golvet därnere. Målsättningen blir att byta hela det rörsystemet, men inte nu. Tills vidare får det räcka med att det är plast dit ner.


En kompletterande fråga; Jag ska även koppla in vatten till diskmaskinen. Det är kopparrör på 22mm. Är det varm- eller kallvatten man kopplar in? Vet inte vad maskinen klarar då jag fått den av en vän. Den stod i 3-4 år i hans garage och han fick den i nästan nyskick av sin dotter.

Man kapar av kopparröret, sätter dit någon sorts skarv och systemet är med klämringskoppling? Vill byta blandaren också så småningom. Det är 22mm kopparrör ända fram till denna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vråen
  • Laddar…
Den ska väl inte på kallvattnet eftersom den värmer upp vattnet själv annars blir det bara hett vatten in.
 
Diskmaskinerna ska kopplas på kallvatten om det inte är en maskin som är avsedd för BB men då brukar dessa oftast vara med 2 anslutningar, en för varm och en för
Kallvatten
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Rörmokaren som skulle hjälpa mig med detta har inte kommit än, mestadels pga dåligt väglag upp till mig. Därför åkte jag och hämtade hem vattenlåset han rekommenderade. Det var ett Ifö Contura pro. Kan det verkligen stämma? Visst kan jag trä på det på undersidan diskbänken, men hur kopplar jag in diskmaskinens avlopp?

http://www.sigro.se/sv/vattenlas/ifoe-contura-pro-diskbaenksvattenlas-dubbel-rot.php

Rörmokaren skulle även hjälpa mig med att dra nya vattenrör, ta hål i diskbänken, sätta in blandaren och koppla in diskmaskinen. Har gjort det själv nu, förutom att montera vattenlåset och koppla in diskmaskinsavloppen.

Diskmaskinen går fint, men vattnet rinner ut i en murarspann..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.