En annan gissning: Potentialfri slutning mellan lamputgång 1 och 2.

• Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
Får väl flika in en del, det med 2 svarta är rätt, troligtvis är det så att någon kopplat in matningen till relät med noll och fas samt därefter då tagit extra fas till relät och gått tillbaka med en tändtråd. 5 ledare.Ingen ovanlig koppling det heller. Nu har TS bara talat om en strömbrytare och var den sitter inget sagt om. Men troligtvis är den nog vid ytterdörren, som är normalt Y-belysning. Är det ett äldre hus kan det vara en dosa i väggen i hallen eller om det är ett hus av nyare typ ca 70 tal så är det nog kopplat i takdosan i hallen. Så oavsett hur det är, så är det en banal koppling som kan göras så TS blir nöjd.

Redigerat:
tommib
Jag tar en tredje gissning och säger växling mellan lamputgång 1 eller 2 beroende på om fotoresistorn är belyst eller inte

:D

Nej, men allvarligt får man ju kolla upp hur det är kopplat i matande dosa. Vill man testa så kan man ju mäta upp vad som händer eller ta ut kretskortet ur kapslingen och följa kopparbanorna. Det är en väldigt enkelt krets som borde kunna analyseras på kort tid, modell Big Clive. Det är bara en "mångbening" och det är en simpel opförstärkare. Den andra svarta är en likriktarbrygga och jag gissar att den gråa klumpen är en kortmonterad trafo 230->24 V eftersom reläet har 24 V spolspänning. Resten är enkla passiva komponenter, ett LDR och en vridpot för att ställa känsligheten. Allt detta är dock massiv överkurs, det är som sagt enkelt att bara titta i kopplingsdosan dit kabeln går. Där gör man som sagt också omkopplingen.

tommib tommib skrev:
mäta upp vad som händer eller ta ut kretskortet ur kapslingen
Och vad skulle det ge mer än bara använda dom ledare som finns, är nog så att som någon skrev, det är relä med växlande funktion och då kopplas det bara in för en slutande. Ett börja dissikera reläet är nog en häftig överkurs. uppfattningen från min sida är som TS framför i inlägg # 1 med pacering av brytaren, bara läsa. Nu vet ingen vad TS tycker och anser om svaren, är bort för tillfälligt, blir att avvakta något från TS innan några mer inlägg inleds.

tommib
Tja, du vet inte riktigt vad du spänningssätter genom att koppla in den ena eller den andra ledaren. Det är illa nog för mig.

För övrigt tror jag att svart är matande fas och brun + svart (förmodligen med vit markering) är tändtrådar. Men jag vet inte. Därför skulle jag kolla upp det. Det blir också min bestämda rekommendation till alla som vill göra en sådan här koppling.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tja, du vet inte riktigt vad du spänningssätter genom att koppla in den ena eller den andra ledaren
Vad jag vet och har erfaenhet av, har du inte susning om, så sådana kommentarer betackar jag för. Om jag inte missminner mig så är du läkare ( inget fel i det ) som kanske har omskolat dig ( inget fel i det heller ) Men att framställa sig som någon erfaren elektriker ska du nog inte göra, du var kanske inte så gammal när du ändrade om och pluggade till läkare, så det var nog inte många år som det blev erfarenhet av eldelen. Så tänk till, även om du vet en del om el och läst på forumet om problem som lösts genom att andra har skrivit och du snappat upp det. Det är nog en del gammala uvar i elfacket på forumet, så föringa dom inte, den hårda skolan kan ingen ta ifrån dom.

Tack för alla svar! Jag har tittat i matande dosa men det var otroligt rörigt och inget jag lyckades reda ut. Den bruna och gulgröna verkar vara avklippta i dosan. Sen går den ena svarta vidare i en annan kabel som inte går att följa hela vägen. Någonstans lär det väl då finnas en annan dosa som matar utebelysningen när relät slår på. Hade väl varit okej om det bara gällde belysningen men att bara kunna använda uttagen i förrådet när det är mörkt ute är inte så användarvänligt. Det här får läggas till listan av konstiga eldragningar i huset som en elektriker får komma hit och reda ut ordentligt.

Då är det svårt att få till det om dom är korta i dosan. Den andra svarta är då en tändtråd till lampan och går till en dosa som går ut. Men kopplar du ihop dom svarta i relät så blir det manuell belysning på utsidan och vägguttag i förrådet, med strömbrytaren. Relät kommer då bara att vara som en kopplingsdosa och kommer inte vara med i det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.