Fick för mig att den inte passade in där, fick lära mig något nytt då. Så då har jag den som tätning mellan bussningen och diskmaskinsslangen. Vad är absolut det bästa att göra för att täppa till det mellan bussningen och kökets inloppsrör? Uppskattar alla tips.MultiMan skrev:
Mellan den guldiga muttern, som visas på bilden, och bussningen som jag ska koppla på. Ska jag köra flera lager av gängtejp på den guldiga muttern eller lägga något annat för att säkerställa att det inte läcker en droppe vatten? 😄MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 575 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 575 inlägg
Det ska inte behövas något alls. Jag trodde du förstod varför silen/packningen skulle sitta i kopplingen, för att täta mot plankopplingen i mässing som du visar på bild. Ska inte behövas någon tejp eller annat.
Läcker det mellan den armerade slangen och mässingskopplingen så kanske den är skadad. Slangen ser ju rejält misshandlad ut så det är i så fall en tänkbar orsak. Jag minns inte hur det brukar se ut med armerade slangens anslutning till övergången. Finns det en gänga där kan den behöva tätas.
Läcker det mellan den armerade slangen och mässingskopplingen så kanske den är skadad. Slangen ser ju rejält misshandlad ut så det är i så fall en tänkbar orsak. Jag minns inte hur det brukar se ut med armerade slangens anslutning till övergången. Finns det en gänga där kan den behöva tätas.
Så här ser den ut. Finns info också om den.Demmpa skrev:
Den bussningen måste ha gängtejp/lin&smack mellan kökskranen och bussningen, anledningen är att hålet i bussningen inte har någon "klack"/botten.
Du behöver rispa gängan på kökskranen, linda på gängtejp/lin&smack, skruva på bussningen, anslut diskmaskinsslangen.
Ta bort gängtejpen på yttergängan på bussningen.
Du behöver rispa gängan på kökskranen, linda på gängtejp/lin&smack, skruva på bussningen, anslut diskmaskinsslangen.
Då hänger jag med. Tack för info!Demmpa skrev:
Ska jag även lägga gängtejp på själva bussningen eller det behövs inte?Demmpa skrev:Den bussningen måste ha gängtejp/lin&smack mellan kökskranen och bussningen, anledningen är att hålet i bussningen inte har någon "klack"/botten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 575 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 575 inlägg
Det finns väl minst 4 inlägg som säger att du inte ska ha någon gängtejp mot tvättmaskinens anslutning, då gummipackningen är det som tätar. Missförstår jag vad du frågar om så ber jag om ursäkt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Koppla in vattenslangen för diskmaskinen till köksblandaren, läcker!
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar jag in diskmaskin i gammalt kök
Kök -
Hur kopplar man in två diskmaskiner?
Vatten & Avlopp -
Diskmaskin börjar brumma så fort stickkontakten kopplas in
Kök -
Koppla underbyggd diskmaskin till blandare med bänkdiskmaskinanslutning
Kök