Hej,
Jag har en 3-fas motor enligt typskylten nedan. Jag vill köra denna på 1-fas och jag har en 40mikroFarads kondensator.
Jag har en 5-stegs trafo jag vill reglera hastigheten med (Östberg VRTE 3).
Motorn står bara och brummar och vill inte köra.
Någon som kan hjälpa mig här?
Jag har D-kopplat motorn och testat skifta kondensatorn mellan U1-V1 till V1-W1 men ingen skillnad!
Jag har en 3-fas motor enligt typskylten nedan. Jag vill köra denna på 1-fas och jag har en 40mikroFarads kondensator.
Jag har en 5-stegs trafo jag vill reglera hastigheten med (Östberg VRTE 3).
Motorn står bara och brummar och vill inte köra.
Någon som kan hjälpa mig här?
Jag har D-kopplat motorn och testat skifta kondensatorn mellan U1-V1 till V1-W1 men ingen skillnad!
Nu är jag rätt amatörmässig när det gäller elmotorer. Men en sådan elmotor tror jag inte går att varvtalsreglera med transformator. Den kör ett varvtal som är proportionellt mot frekvensen på nätspänningen. Man reglerar genom att med elektronik variera frekvensen. Varierar man spänningen påverkas bara hur mycket den orkar dra.
Men du borde kunna få den att snurra om du kopplar in kondensatorn korrekt. Beskriv (gärna med bilder) hur du har kopplat i detalj.
Men du borde kunna få den att snurra om du kopplar in kondensatorn korrekt. Beskriv (gärna med bilder) hur du har kopplat i detalj.
Matning ner i 5-stegstrafon vanlig 230V 10A
Därefter ut från 5-stegaren till motorn:
L på U1
N på W1
Kondensatorn ligger parallellt över U1 och V1.
Blecken i motorn ligger D-kopplade
Därefter ut från 5-stegaren till motorn:
L på U1
N på W1
Kondensatorn ligger parallellt över U1 och V1.
Blecken i motorn ligger D-kopplade
Är kondensatorn okej?
Eller ska man bara skita i 5-stegaren, och kondensatorn, och sätta in en https://www.ahlsell.se/products/el/...yrningar-drivsystem/frekvensomriktare/3344956 eller likvärdig?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
En frekvensomriktare (VFD) blir bäst. Minst förluster vid låga varvtal och många gånger reglerbara externt, typ Bt, Modbus.m.m. Populärt sätt ett konvertera gamla 3-fasmaskiner till variabel hastighet och mata med 1-fas.
Kör på den från Ahlsell eller leta upp något billigt från Vevor eller liknande.
Kör på den från Ahlsell eller leta upp något billigt från Vevor eller liknande.
Så den jag skickade i länken ovan är lämplig? Den ska vara starta en liten fläktmotor som ska suga ut luft vid en maskin när de arbetar på den. drifttid, 30min/dag kanskeJohan Gunverth skrev:
Ja det kommer att fungera mycket bättre.M MagnusArad skrev:
Fast du kan välja den mindre med 0.55kW uteffekt om du vill spara några kronor.
Kan även nämna att nettopris är ca 1600+moms för den i länken.
Frekvensstyrningen du länkar borde vara lämplig för den motorn. Just fläktar är ett specialfall där det går att varvtalsreglera en asynkronmotor med en transformator. Det blir dålig verkningsgrad och mycket värme. Men eftersom det är så små motorer är det inte ett stort problem.
Så visst är frekvensstyrningen en tekniskt bättre lösning. Men transformatorn borde fungera också. Har du provat att koppla den utan transformatorn?
Så visst är frekvensstyrningen en tekniskt bättre lösning. Men transformatorn borde fungera också. Har du provat att koppla den utan transformatorn?
Nä, det har jag faktiskt inte gjort, Men har dragit igång den och släppt ut 230V på motorn (steg 5), och kunden önskar att styra hastigheten på den, så behöver någon form av styrning för varvtalet
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Ja, men snåla gärna på effekten som @snaggletooth skrev också.M MagnusArad skrev:
Motorn behöver D-kopplas för att kunna köras mot 3x230V och medan jag läste på även konfigureras för 87 Hz i VFD:n för att kunna utnyttja hela motorns effekt.
Kund? Då skulle jag definitivt köra på det professionella alternativet med frekv. som man vet fungerar.
Kostar bara en massa tid att labba med udda kombinationer.
Kostar bara en massa tid att labba med udda kombinationer.
Då måste man upp på en 3-fas omriktare då det behövs 400V för översynkron drift/87 Hz.Johan Gunverth skrev:
I normal drift utnyttjar man motorns märkeffekt ändå.
Det du nämner är lite upptrimning egentligen.
Jag vet inte hur vanligt det är längre. Men att reglera fläktar med transformator har i alla fall tidigare varit vanligt även i professionella sammanhang. Det fungerar tack vare fläktens momentkarakteristik.snaggletooth skrev: