Hej.
Vi ska i vår byta vårt tak, hängrännor och stuprör. Hängrännor, stuprör och även översta delen av gavlarna är i koppar och allt detta ska bytas ut.
Vi har förstått att koppar är värt lite eftersom kyrkor och liknande i vårt närområde blivit bestulna på de. Men hur mycket är de värt?
Vad väger koppar ungefär?
Vem vill köpa det?
Har försökt googla lite men känner inte att jag hittade va jag sökte..
Hoppas ni kunniga här inne kan hjälpa mig!

Brukar ligga runt 30 kr/kg.

Och du kan sälja till stena eller andra skrothandlare, ta bild på grejerna när dom är monterade så du kan påvisa att dom kommer från ditt hus om dom skulle bli kinkiga

Du måste ofta dessutom öppna konto och pengarna förs över till ett konto i efterhand. De seriösa ger inte kontanter i handen

Patinerad koppar som reservdelar bör annars vara lite åtgång på. Speciellt hängrännor och stuprör

Tack så jättemycket för era svar! Då ska jag fota innan vi börjar plocka ner. Vi har själva gått i dom tankarna men då ska vi verkligen göra de!
Tack då ska jag ringa till Stena idag och prata med dom!

Jag sålde kopparrör för några veckor sedan, inga problem alls.
Pengarna satt på mitt konto efter två dagar.
Det finns fler än Stena som köper.

Asås skrev:
Det finns fler än Stena som köper.
Vilka då? Du får gärna ge exempel på köpare.

När jag bytte VP för ett tag sedan bestämde jag att alla kopparrörrester och nedplockade kopparrör tillhör mig, inte rörisen. Han var lite förvånad men så blev det. Blev ett antal kilo och så till skrotnissen. Man legitimerar sig och så vägs det och så får man pengarna insatta.
Ett tipps: se till att din hink eller låda innehåller endast koppar, inga mässingsdelar eller annat metall för då får du ett betydligt sämre kilopris.

Oj, vad han måste ha svurit inombords :D.

Stackars rörkrökare. Inte nog med att konsumenten vill veta påslaget på materialet, nu kan de inte få svarta pengar på kopparskrotet heller. Vad ska de då leva på? Lönen som alla andra kanske :D

• Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
roli skrev:
Vilka då? Du får gärna ge exempel på köpare.
Sök på "skrothandlare + stad" och du får antagligen upp en lokal skrothandlare.

IL recycling köper även skrot av privatpersoner. (iaf hos mig)

Dom skrothandlarna som är seriösa, och antagligen har det som sitt levebröd, sätter in pengarna på ditt konto. Men det hindrar inte "svart-handlare" att pyssla med skrot för kontanter.

Thomas_Blekinge skrev:
När jag bytte VP för ett tag sedan bestämde jag att alla kopparrörrester och nedplockade kopparrör tillhör mig, inte rörisen. Han var lite förvånad men så blev det. Blev ett antal kilo och så till skrotnissen. Man legitimerar sig och så vägs det och så får man pengarna insatta.
Ett tipps: se till att din hink eller låda innehåller endast koppar, inga mässingsdelar eller annat metall för då får du ett betydligt sämre kilopris.
Jo, jättesynd om rörisen :wow:

Mängden koppar från ett byte av Vp kan väl knappast ens räcka till bensinen för att köra till skrotis? ;)

Om det blivit en stor mängd kopparskrot då ska du nog byta till en annan röris nästa gång !!!

krilleman_215 skrev:
Sök på "skrothandlare + stad" och du får antagligen upp en lokal skrothandlare.
Jag har försökt men utan resultat.. Men Stena vet jag finns en bit här ifrån så de funkar.

Bra där med rörmokaren! Ska tänka på de när snickarna kommer, dom vet att det är en del koppar på huset eftersom dom varit här och kikat på jobbet men eftersom dom vill att vi ordnar en skrotkonteiner till dom så ska vi ta hand om ALLT skräp. Kanske skulle ta hit ett gäng kompisar helgen innan och strippa av huset all koppar lika gärna...

1 m hängränna väger uppskattningsvist 1,3 kg och det blir 30-40 kr, beroende på dagspris. Men det måste vara koppar inget annat.

Thomas_Blekinge skrev:
1 m hängränna väger uppskattningsvist 1,3 kg och det blir 30-40 kr, beroende på dagspris. Men det måste vara koppar inget annat.
Okej. Vi har nog sammanlagt 50-60 m hängrännor och stuprör plus gavelplåten.. Får va noga med sortering där då!

Varför ska ni byta förresten? Det känns att ni byter ned er.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.