Krilleman
Thomas_Blekinge skrev:
När jag bytte VP för ett tag sedan bestämde jag att alla kopparrörrester och nedplockade kopparrör tillhör mig, inte rörisen. Han var lite förvånad men så blev det. Blev ett antal kilo och så till skrotnissen. Man legitimerar sig och så vägs det och så får man pengarna insatta.
Ett tipps: se till att din hink eller låda innehåller endast koppar, inga mässingsdelar eller annat metall för då får du ett betydligt sämre kilopris.
Klart de delar som rivs tillhör kunden. Inga problem med det. Men på dom flesta jobben är det väldigt lite kilon som plockas med och kunder brukar uppskatta att man plockar med sig allt skrot. Klart detta ger stora $$$ för alla rörfirmor om man ser på ett helt år.

Men det är inget fel alls att säga till om att man vill ha nedriven koppar kvar.

Men ett antal kilo är jag frågande till, det låter som mer jobb än bara byta till en VP från tex en panna.
 
Ja de kommer vi att göra men vi ska byta taket då det läcker in. Men har faktiskt inte ens tänkt på att vi skulle kunna behålla dessa.. Det är klart alla vi varit hos och diskuterat takplåten har bara räknat med hängrännor och stuprör utan diskussion om det, men egentligen är det inte konstigt DM vill ju sälja mer klart dom inte rekommenderar att behålla.. Jo på ett ställe sa jag att jag skulle vilja behålla den fyrkantiga profilen men säljaren sågade mig totalt utan de va bara halvmåne som gällde.. :/ Det kanske vi skulle kolla på istället för vi gillar utseendet på kopparn! Får ta en diskussion med sambon om det ;)

Det är vårt första hus och egentligen första gången vi anlitar någon hantverkare kanske därför jag verkar korkad :p
 
Krilleman
Det var inte så länge sen det fanns ett klipp på något företag som tillverkade fyrkantiga hängrännor av plåt på plats hos kund i en specialtillverkad släpkärra. Skarvfritt!

Någon kanske minns vad företaget hette?
 
krilleman_215 skrev:
Det var inte så länge sen det fanns ett klipp på något företag som tillverkade fyrkantiga hängrännor av plåt på plats hos kund i en specialtillverkad släpkärra. Skarvfritt!

Någon kanske minns vad företaget hette?
Låter som Rennit?
 
mexitegel skrev:
Oj, vad han måste ha svurit inombords :D.

Stackars rörkrökare. Inte nog med att konsumenten vill veta påslaget på materialet, nu kan de inte få svarta pengar på kopparskrotet heller. Vad ska de då leva på? Lönen som alla andra kanske :D
Han la nog bara till en timma till på fakturan, så oroa dig inte för honom ;-).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
@Minimii: att skrota kopparrännor låtaer som ett helgerån. Läckor mm kan alltid lödas med duktigt folk. Inte många som har det. Höjer ditt återförsäljningspris enormt.
 
Rörskrot:Rörisen bytte en gammal elpanna mot en VP. Det blev en del gamla kopparrörbitar kvar. De ligger nu och väntar till framtida användning vid flera ändringarna. Väldigt bra att ha om man en dag behöver en meter Cu med en krök på änden.
De som aldrig gör nåt själva kan ju samla och sälja.
 
Låter som att svära i kyrkan att byta ut alla koppargrejer, jag hade återanvänt grejorna! Det är ju riktigt vackert med koppar.
 
Vi får ta oss en ordentlig funderare på detta och kolla så dom fortfarande kommer att passa då taket ska byggas ut och liksom hamna utanför husväggen vilket idag inte är fallet. Kan inte något snickarord för de :p
Men kan man ha koppar ihop med vanlig plåt? Inga reaktioner dom emellan? Har kanske fått de om bakfoten men har för mig att de vid någon diskussion angående nuvarande takbeläggning (shingel) och varför dom ej lagt plåt vid omläggning - 93 och någon sa det är nog pga all koppar på huset.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hemmakatten
Om det skulle fattas rördelar när ni bygger om taket så finns det hängrännor mm i koppar att köpa. Det finns också ett medel att köpa som man penslar på de nya koppardelarna så att de patineras fort.
 
Hemmakatten
Om ni behåller stuprör, hängrännor och gavelplåten borde det bli billigare att komplettera med koppar där det saknas än att köpa ny avvattningsanläggning i plåt. Självklart ska ni behålla kopparen, tycker jag.
 
Hemmakatten
Leta reda på en plåtslagare som arbetar med kyrktak och gamla byggnader i staden. De arbetar med koppar och kan fixa delar som saknas och även laga er hängrännor och stuprör om de läcker eller har gått upp i "sömmen".
 
Givetvis får vi undersöka hur den är i konditionen isåfall.
Firman där vi tänkt köpa takplåten säljer även fyrkantiga rännor men han avrådde som sagt ifrån den då den hade en större tendens att gå sönder och läcka än vanliga?? :O
Som jag sa till honom så vore de nog snyggare att ha kvar den fyrkantiga formen än att sätt dit halvmåne formade. Men han verkade inte vilja sälja sånna..
Någon som har lite erfarenhet där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.