24 300 läst · 57 svar
24k läst
57 svar
Konvertering F till FTX klar. Tankar, radon, erfarenheter och tips.
Ja när köksfläkten går så blir det mera undertryck men det får man köpa. Om man vill nörda ner sig så går det med mitt aggregat att köra "braständningsläge". Det innebär att ett övertryck skapas genom att tilluftfläkten ökar hastighet. Man kan säkert skicka signal till aggregatet att "braständningsläge" skall startas vid drift av köksfläkt.
Har nördat ned mig =) Tryckgivare finns som tillbehör, man kan ställa in ett konstant tryck i huset och få lite info. när filterna inte är som de ska verkar det som. Borde kanske reagera på t.ex. köksfläkt eller andra omständigheter som kan påverka trycket i huset.
Tryckgivarna mäter väl bara tryckfallet över filtren, det påverkas nog inte nämnvärt av köksfläkten gissar jag. Enklare lösning är (åtminstone på mitt aggregat) att sluta kretsen för "overpressure" när köksfläkten startad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"SERVICEMENY: “KONSTANT TRYCK”: (Gäller endast HERU®EC)
CPC (Constant Pressure Control) ställs in av installatör och bör ej ändras.
CPC kan endast användas med tryckgivare i till- och frånluftskanal, se nedan för aktivering av installerad givare."
Man ställer in "Börvärden" för tilluften och frånluften i Pa. Jag fattar kanske inte rätt, eftersom jag inte är tekniskt kunnig - men aggregatet ser väl då till att hålla ett visst tryck hela tiden oavsett filter, men sedan vet jag inte om givarna reagerar på att lufttrycket ändras inne i huset - det hade ju varit en intressant funktion vid markradon?
CPC (Constant Pressure Control) ställs in av installatör och bör ej ändras.
CPC kan endast användas med tryckgivare i till- och frånluftskanal, se nedan för aktivering av installerad givare."
Man ställer in "Börvärden" för tilluften och frånluften i Pa. Jag fattar kanske inte rätt, eftersom jag inte är tekniskt kunnig - men aggregatet ser väl då till att hålla ett visst tryck hela tiden oavsett filter, men sedan vet jag inte om givarna reagerar på att lufttrycket ändras inne i huset - det hade ju varit en intressant funktion vid markradon?
Ja exakt med dess hjälp så erhålls ett konstant luftflöde över filtrens livslängd, när filtrens tryckfall ökar så anpassas fläkthastigheten för att erhålla samma luftflöde, köksfläktens drift kommer inte påverka aggregatet.
Jadet är nog så, ska höra lite med östbergs också. Tryckförändringar ute och inne borde annars fortplanta sig i kanalerna - börjar köksfläkt suga borde aggregat få hantera sjunkande tryck i frånfrånluftkanal? Ska försöka släppa detta snart
Uppdatering: En till erfarenhet med FTXventilation jag inte visste innan projektet. En gång per år så stänger jag ner min stationära dator och gör rent den inuti, det brukar samlas rejält med damm i den på kylflänsar, nätaggregat och så vidare. Datorn är igång jämt då den agerar filserver till mediaspelare och tv-apparaterna i huset.
Döm om min förvåning idag när det var dags för den årliga städningen och datorn är i stort sett ren inuti! Ett tunnt fint dammlager bara då det i vanliga fall är igentjockade kylflänsar. Vi har inte ändrat rutiner med städning eller användning, bara ventilationen som förändrats. Den gamla frånluftventilationen gjorde ju att ventilationen på övervåningen där datorn står var väldigt dålig.
Den enda förklaringen jag har är att man får ett dammfri(are) inneklimat med FTXventilation.
Döm om min förvåning idag när det var dags för den årliga städningen och datorn är i stort sett ren inuti! Ett tunnt fint dammlager bara då det i vanliga fall är igentjockade kylflänsar. Vi har inte ändrat rutiner med städning eller användning, bara ventilationen som förändrats. Den gamla frånluftventilationen gjorde ju att ventilationen på övervåningen där datorn står var väldigt dålig.
Den enda förklaringen jag har är att man får ett dammfri(are) inneklimat med FTXventilation.
Gött! Jag hoppas bli lite frälst. Lite sura pengar bara pga vi gör inget själva och då kostar det + vi får inget tillbaka pga fast värmekostnad till samfälligheten. Men det är kanske förändringar på gång med senaste BBR och rent allmänt konsekvenser av EUs energidirektiv på sikt. Gnäller lite också.
Bidrag för radonsanering har väl upphört 2015. Tycker det låter konstigt att man kan få bidrag till ftx installation då man har markradon. Eftersom ftx är mer lämplig för radon från material.
Skaffar man en kondenstumlare blir det mindre med damm i tvättstuga, kanalrör och filter
Skaffar man en kondenstumlare blir det mindre med damm i tvättstuga, kanalrör och filter
Ja besiktningsmannen som jag hade hemma sade att det är ett tärningskast om de beviljar radonsaneringsbidrag med FTX för markradonsanering, vissa kommuner gör det, vissa inte.
För mig fungerade det iallafall, gick från 450bq/m2 till 50bq/m2 efter FTXinstallation.
EDIT:
För mig fungerade det iallafall, gick från 450bq/m2 till 50bq/m2 efter FTXinstallation.
EDIT:
Wow, då var jag bara månader ifrån deadline. Nån gång skall man väl ha medvind oxå
Redigerat:
Ännu en erfarenhet. Det blir skitigt runt tilluftventilerna i taket. När man ser det så kan man ju tro att smutsen kommer ifrån tilluftkanalen, men efter undersökning så visar det sig att "smutsig" luft gärna virvlar runt vid tilluftdonen och smutsar ner taket. Det är alltså inte smutsig luft i tilluftkanalerna. Det skall tydligen finnas några genomskinliga "skivor" man kan montera runt don för att underlätta städning. Skall undersöka detta.
Det är ofta även en anledning till att tilluftsdonen sticker ner mer för att undvika att smuts dras med längs innertaket. I princip kan man säga att ett mer "skrymmande" don som kastar luften med större avstånd från taket är bättre ur det perspektivet.Ropia skrev:Ännu en erfarenhet. Det blir skitigt runt tilluftventilerna i taket. När man ser det så kan man ju tro att smutsen kommer ifrån tilluftkanalen, men efter undersökning så visar det sig att "smutsig" luft gärna virvlar runt vid tilluftdonen och smutsar ner taket. Det är alltså inte smutsig luft i tilluftkanalerna. Det skall tydligen finnas några genomskinliga "skivor" man kan montera runt don för att underlätta städning. Skall undersöka detta.