Påbörjat projekt tömning av gymmet, känns lagom surt efter allt jobb att bära ut det för ett par månader sedan.. men men, nu ska det snart spåras för infälld el, så en positiv anledning bakom det i alla fall.

Jag ska i samband med detta installera en frånluftsfläkt, kan någon rekommendera något bra som jag helst även kan dra elen dolt till? Skadar inte om det är lite snyggare än billigaste PAX-fläkt.

Ska låta muraren mura in rör av lämplig storlek i de existerande ventilationsöppningar. Är totalt 3 st, tänker använda 2 st som tilluft (utan fläktar) och en som frånluft där jag vill ha en fläkt med ett lämpligt grundflöde för ca 40 kvm.

Åsa Lund
0,35 l/s och m2, ger 14 l/s som minimikrav
OCH
10 l/s och person som gymmar. Troligen 20 l/s då?

Elektrikern varit på plats i två dagar, dags för putsning av väggar nästa vecka!
Eluttag och kablar på oputsad tegelvägg nära ett råbetonggolv med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fråga innan dess, är bitvis en liten glipa mellan det nya golvet och sulorna under väggarna. Har ett par gånger tryckt in vatten i samband med kraftigt regn (och ett felriktat stuprör som är åtgärdat). För att minska risken för det i framtiden skulle jag vilja täta springan så gott det går.

Tryckte in lite mjukfog jag hade hemma sen tidigare där det var som värst sist det hände, men tänkte jag skulle gå hela väggen runt golvet innan murarna putsas. Någon speciellt typ av fog/annat jag borde använda?

Åsa Lund
Täta med bruk från utsidan?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Täta med bruk från utsidan?
Ja, någon form av dränering får det nog blir där vatten samlas, tror det är en spricka i grundmuren just där också.
Hade dock fortfarande varit trevligt att täta sprickan mellan golv och mur invändigt också

Åsa Lund
Täta från utsidan så vatten inte tränger in i konstruktionen. Om det är murverk så laga /foga med bruk så att vattnet inte hittar fickor/hyllor att stanna på.
Täta från insidan av mer estetiska skäl.

Ta gärna foto

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Täta från utsidan så vatten inte tränger in i konstruktionen. Om det är murverk så laga /foga med bruk så att vattnet inte hittar fickor/hyllor att stanna på.
Täta från insidan av mer estetiska skäl.

Ta gärna foto
Lite bilder från utsidan, börjar gräva ut mellan byggnaderna (för hand, bara axelbrett tyvärr...)

Tror grundproblemet är vatten från stupröret (även om försökt leda bort det mesta från grunden). Är torrt inne i byggnaden nu, trots den relativt höga vattennivån som syns på bilderna. Har gått ett par dagar sen jag grävde, och mellan byggnaderna var det ganska torrt, och är väl vattennivån från utsidan som runnit in där nu och utjämnat.
Grävd ränna mellan byggnader med vattensamling och stuprör för att avleda vatten från grund.
Skapa konto
Axelbrett utgrävningsspår mellan byggnader med synlig vattennivå och murskada.
Skapa konto

Min plan är egentligen bara att gräva ner kanske tio centimeter till och sen fylla utrymmet med makadam, eller borde jag göra något "riktigt"

Någon som har förslag på vad jag ska använda för färg invändigt när putsarbeten är färdiga?

Ska man köpa något bättre märke, eller räcker det med typ biltemas "Puts och Mur färg"?
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/mur--och-putsfarg-2000021422

Faktum var att när jag letade efter färger för källarväggar så var det det jag hittade först, de stora märkena verkar mest bara ha "vanlig" färg?

Använd silikatfärg på puts, men glöm inte silikatbindern. Dvs silikatfärg kan man anse som 2-komponentfärg ;-)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Använd silikatfärg på puts, men glöm inte silikatbindern. Dvs silikatfärg kan man anse som 2-komponentfärg ;-)
Förslag på produkt man ska köpa? Är som en djungel för mig med olika produkter och märken, inom/utomhus färg osv

A ajn82 skrev:
Förslag på produkt man ska köpa? Är som en djungel för mig med olika produkter och märken, inom/utomhus färg osv
Jag tycker @Jan_G förslag låter utmärkt! Nog med förslag!
Dag

• Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag tycker @Jan_G förslag låter utmärkt! Nog med förslag!
Dag
Jag menade konkret produktnamn, jag förstår att det är den typen av färg, men finns en massa olika märken osv som alla verkar ha lite olika ändamål

A ajn82 skrev:
Själv köpte jag silikatfärg på Hornbach och den har fungerat helt perfekt. OBS, Färghink + Binder i dunk.
Följ anvisningarna. Jag rollade upp det 2016 i källarn på Attefallshuset.
Bauhaus har garanterat nåt liknande.
Annars kan du gå till vilken färgaffär som helst, men de tar betydligt mer betalt ;-)

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.