Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig lite och ge mig en del svar.. =)
Vårt hus är mellan 150-170 kvm stort, (finns ingen exakt mätning då det är väldigt gammalt) Byggt i början av 1900 talet. Vi har i dag direktverkande el med luftvärmepump. 2012 gjorde vi av med 14500 kwh, vilket jag tycker är ganksa lågt, eller har jag fel? Vi har 1 kakelugn vi eldar i, en vedspis och en kamin med insats... Men det vore otroligt skönt att inte behöva vaknar med 15-16 grader inne när det är som kallast ute... Plus att man måste vara hemam väldit mkt för att hålla det varmt!
Så min fråga är om det är värt att installera bergvärme då förbrukningen inte är jättehög samt kostnaden för det? Har ni ngn hum så får ni gärna kommentera..
Mvh John
 
Med tanke på din relativt låga förbrukning så kommer du aldrig att tjäna in vad det skulle kosta att konvertera till BVP. Vad är det för en LLVP du har? Det kan räka det att komplitera med ytterligare en eller byta till en som är effektivare, så att det inte är kallt när ni vaknar.
 
Problemet med LLVP är ju att du inte får ut någon värme när det blir som kallast och då måste man ju ha el-element som backup...
Bergvärme är ju så klart att föredra men jag tror inte du kommer ner jättemycket i förbrukning av el ändå så att räkna hem det tror jag inte du kommer att göra...

Det du kan räkna som "vinst" och se vad du tycker är värt är ju att huset stiger i värde med bergvärme och så förstås komforten. Renoverar du samtidigt och lägger in vattenburen golvvärme så ökar både komfort och värde ännu mer (men tyvärr också kostnaden för införandet eftersom du måste ha nya golv).

Kom ihåg att räkna med installationen av radiator (eller golvvärme) system också!
Det glömmer man lätt och tittar bara på borrning och värmepump... Fläktkonvektor kan också vara ett alternativ.

Ta in lite offerter, det kostar inget!

//Anders
 
wizebo skrev:
2012 gjorde vi av med 14500 kwh, vilket jag tycker är ganksa lågt, eller har jag fel? Vi har 1 kakelugn vi eldar i, en vedspis och en kamin med insats...
Tänk på att veden du eldar idag, som du inte verkar vilja göra, också måste räknas in i förbrukningen som ska ersättas. Det kommer alltså bli mer än 14500kWh.

Det låter som du måste väga kostnad mot komfort och egen insats. På de punkterna är BVP oslagbart, men du kommer nog inte kunna räkna hem den kostnaden.

Du kanske skall fundera på att byta ut en av kaminerna mot en vattenmantlad med ack.tank? Kan då kopplas till en fläktkonvektor IOM att du inte verkar ha vattenburet system.
 
Redigerat:
Att göra en installation enligt dina önskmål är rätt ialla lägen är min personliga åsikt, att räkna hem installationen är ganska oviktigt om man tänkt på kvar i huset och få högre livskvalite, likaså om man tvingas sälja huset så är väldigt många fler intresserade när det finns bergvärme för folk blir bekvämmare av sig för varje timme som går.När det nyper extra kallt så har du möjlighet att spetsa med värme från kakelugn samt vedspis. Har konverterat flertal hus med gott resultat.

mvh
 
Vi gjorde av med 10 kbm ved under 2012, så en kostnad på ca 4000 tillkommer... nej precis, när det är riktigt kallt ute hjälper det inte att elda mkt! =( Somd u säger så är väl komforten väldigt viktig med men just om det är lönt att lägga ner en massa pengar, antar att det lander på 200-250000 :- och det är ju en ganksa stor investering i sig. Men jag komemr väl ändå inte kunna sänka antalet kwh per år mot det vi förbrukar idag? Vil kommer att fortsätta att elda i spisarna men vill inte ha det eviga passandet...
 
Kenske en pelletskamin kan vara något? Murstock finns ju redan. Väljer ni en vattenmantlad eller kanalansluten så kan ni dessutom distribuera värmen lättare. Det borde bli en betydligt billigare lösning jämfört med beregvärme och vattenburet system.
 
Jag slänger in en snabb fråga: måste man ha golvvärme om man konverterar till bergvärme? Eller finns det andra alternativ. Av eventuella alternativ, är golvvärme det mest energieffektiva?
 
En dum fråga kanske, men en pelletskamin måste väl stå i källaren? eller har jag helt fel? Vårt hus står på torpargrund utan källare!
 
Lane: Du behöver inte ha golvvärme för att ha bergvärme, vi hade bergvärme i förra huset och det var vanliga element. Där bytte vi till bergvärme men där fanns redan vattenburet system...
 
wizebo skrev:
En dum fråga kanske, men en pelletskamin måste väl stå i källaren? eller har jag helt fel? Vårt hus står på torpargrund utan källare!
Nej, en pelletskamin har man istället för en vanlig vedkamin.
 
aha, det låter ju faktiskt ganska intressant, ska kolla upp det... Eller kan en till luftvärmepump vara ngt man kan istallera för att få ut mer värme, skulle elräkningarna fördubblas då eller?
 
En sak som jag lärt mig av flera års forumtrollande här på byggahus är ett det finns väldigt många aspekter att ta med när man ska välja värmesystem, det finns inget som är "bäst". Hur mycket vill man investera? Hur viktig är de löpande kostnaderna? Vad vill man uppnå? Hur hög grad av automatisering vill man ha? Hur påverkas husets värde? Hur påverkas värmekomforten? Hur relaterar det nya värmesystemet till det befintliga? Ska man göra andra renoveringar som ger samordningsfördelar? Etc.

Dagens system, ved/LVP är ekonomiskt rätt bra. Uppvärmningen blir billig men kräver en hel del arbete och brister i komfort.

Givet det som beskrivs i den första postingen så tror jag att den enklaste och billigaste åtgärden är att sätta upp oljefyllda elradiatorer. Då tar dessa över uppvärmningen när kakelugnen kallnar, och är man inte hemma sätter man dem i frostskyddsläge. Det borde också ge god värmekomfort i huset.

Tycker man att de löpande kostnaderna med direktel blir för stora så kan man hålla ner dessa med en pelletskamin. Då får man räkna med minst 25000:- i investering för en kamin, samt ett visst arbete för att bära pellets, aska ur etc. Pelletsvärme borde dock kosta hälften av elvärme löpande. Man borde också kunna programmera kaminen så att det är varmt när man kommer hem, och man behöver inte elda i kakelugnen om man inte vill.

Bergvärme med vattenburet system ger bäst komfort och automatik samt driftkostnader som är något lägre än dagens, men å andra sidan får man räkna med typ 125000:- för värmekällan och sen kanske 6000:- per radiator för ett vattenburet system.
 
Kolla den här t.ex. http://www.ariterm.se/549_KMP_Lilla_Fro

Den har ett pelletslager som nog räcker ett tag för dig iaf, startar automatiskt när temperaturen sjunker. Dessutom en ganska modest investering.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi gör av med 40000 kWh per år (vi bor på 400m2). I dagsläget har vi två st luft-luftvärmepumpar samt direktverkande el. Tycker ni att det finns case för bergvärme? Eller jordvärme (vi har stor tomt)? Är så trött på skyhöga elräkningar, men jag slipper också stora system som kan krånga/gå sönder och det kostar ju också pengar. En ny bergvärmepump lär ju gå på 70-80 000 SEK och senast vi hade firma här för offert på BVP föreslog de två pumpar och två borrhål. Släng också med att livslängden på e BVP är 15 år. Det är 5000 SEK per år per pump som "avräknas".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.