M mhoglund skrev:
Vi gör av med 40000 kWh per år (vi bor på 400m2). I dagsläget har vi två st luft-luftvärmepumpar samt direktverkande el. Tycker ni att det finns case för bergvärme? Eller jordvärme (vi har stor tomt)? Är så trött på skyhöga elräkningar, men jag slipper också stora system som kan krånga/gå sönder och det kostar ju också pengar. En ny bergvärmepump lär ju gå på 70-80 000 SEK och senast vi hade firma här för offert på BVP föreslog de två pumpar och två borrhål. Släng också med att livslängden på e BVP är 15 år. Det är 5000 SEK per år per pump som "avräknas".
Var i landet?
 
Två värmepumpar....?! Menade kanske en fastighetsvärmepump med två moduler i samma chassi typ nibe f1345. Man har ju två val antingen ta en villavärmepump typ nibe f 1255 4/16 kw och underdimensioner lite o å stöder med el och elda kalla dagar eller full dimensionera med ev fastighetsvärmepump. Tänk på också att slang i mark kan göra att det kan bli som en " potatisåker" och med borrhål så kan man göra frikyla på kåken som kyler på sommaren. Har man som mål att bo där ett antal år så tycker jag att konvertering är rätt väg att gå. Ta kostnaden nu å lev billigare å enklare i framtiden dessutom så förmodar jag att värdet på fastigheten ökar
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Var i landet?
Norra Östergötland
 
V Vector skrev:
Två värmepumpar....?! Menade kanske en fastighetsvärmepump med två moduler i samma chassi typ nibe f1345. Man har ju två val antingen ta en villavärmepump typ nibe f 1255 4/16 kw och underdimensioner lite o å stöder med el och elda kalla dagar eller full dimensionera med ev fastighetsvärmepump. Tänk på också att slang i mark kan göra att det kan bli som en " potatisåker" och med borrhål så kan man göra frikyla på kåken som kyler på sommaren. Har man som mål att bo där ett antal år så tycker jag att konvertering är rätt väg att gå. Ta kostnaden nu å lev billigare å enklare i framtiden dessutom så förmodar jag att värdet på fastigheten ökar
Vet inte vad han menade men jag uppfattade det som två separata bergvärmepumpar (har inte grottat mig i hur systemen ser ut). Det finns ett par problem med det hela, för det första vet vi inte hur länge vi bor kvar eller om vi ens får igen investeringen vid en försäljning. Jag tror att vår månadskostnad utslaget på ett år för elförbrukningen (62000/12≈5000 per månad) kommer hamna på samma som om vi hade haft bergvärme (om vi räknar med elförbrukning som man inte kommer ifrån samt amortering och ränta på lånet, plus avräkning på hårdvara som ska ersättas). Skillnaden är såklart att har man ett bergvärme-system så får man i regel igen pengarna. Men vi bor ute på vischan och det är inte säkert att vi får igen den investeringen. Kyla på sommaren är inga problem, torpargrunden svalkar bra när det är varmt :)
 
Nu är det ju så att förhoppningsvis så att en bergvärmepump går längre än så, finns ju pumpar som knappar på 20/ 25 år. Dessutom om den nu går sönder efter 15 år så är det kompressorn som kostar och det går att byta utan att byta hela pumpen för en mondre peng. Nu vet jag inte hur gammal luftpumparna är men dom ska väl bytas nån gång å då kan man ta dom pengarna till bergvärmen........
 
Östergötland klarar du dig med Luft/Vatten. Bergvärme är överkurs om inte man villhöver det.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Östergötland klarar du dig med Luft/Vatten. Bergvärme är överkurs om inte man villhöver det.
Ja det säger min fru också. Så det stämmer nog. Men ändå blir jag lika kallsvettig när elräkningen kommer på vintern :D tack för svar! Blir att satsa på t.ex energiglas för att spara värme, och isolera golvet bättre mot grunden. Sedan uppdatera mot bätte värmepumpar när dessa lägger av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.