R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går väl att mäta sig fram till ett motstånd som ger den önskade strömmen, eller ljusstyrkan.
Ja, om du vet den önskade strömmen, och det var väl där tommib gjorde en tankevurpa eftersom den inte är känd. Det går ju som sagt inte bara att koppla in dem och se vad de drar.

Jag misstänker dock att vi inte tänker lika här, och inte reagerar lika på samma detaljer i vad andra skrivit.
Vet inte vad du är ute efter. Jag förstod helt enkelt inte vad tommib menade och frågade därför, inget annat.

TS behöver en strömbegränsning, så långt är vi väl alla med.
Ja, det var ju det första jag skrev till TS efter att han postat bilden på sitt modifierade PCB.

Jag missförstod nog ditt inlägg där du missförstod tommibs inlägg, tror jag. Kanske bäst vi drar ett streck och börjar om.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
För att ta reda på vilken ström LEDarna ska ha så kan man ju börja med att läsa på den ursprungliga lampan. ;)
Här är ju alla LED är seriekopplade och drivaren ingår i samma strömslinga. Antar att U1 innehåller någon MOSFET transistor som får agera strömgenerator.

Notera att man kan behöva räkna ut strömmen från watt-talet. Skulle drivaren ha någon drossel eller trafo får man mäta spänningen över LEDarna. Räkna bort ca 10% förlust i om det är en switchad drivare, mer för serie-reglerad.

Vill man kan man ju också mäta strömmen men det kan vara lite onödigt med tanke på riskerna med att mäta på 230V. Det är heller inte säker att multimetern visar korrekt ström när man mäter på pulserande icke sinusformad ström.

När man sedan parallellkopplar flera ”kortare” slingor så ska ju varje slinga ha denna ström och den regleras tex med ett eget seriemotstånd på varje slinga.

Att bara justera strömmen så det lyser bra är väl enklast, men om man driver på för mycket ström minskar livslängden på LEDarna.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.