Hej!

Vill sätta en lampa ovanför några ställen utomhus här nu när mörkret börjar ta fart men jag anser att dra el dit inte är värt de och vill göra en lösning med någon form av 12V vrla batterier istället.

Frågan lyder hur jag kan göra om denna så den fungerar att köra 12V med istället för ursprungliga 240v.
LED-lampaens kretskort med synliga komponenter och lödförbindelser, delvis skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte en expert när det kommer till ämnet men jag är inte helt ute och cyklar heller (Har jag för mig).

För er som undrar varför jag inte bara köper 12v lampor. Jo för att jag har en hel del lampor liggandes här plus att jag vill ta chansen att lära mig lite saker kort o gott.

Har du ett variabelt nätaggregat kan du ju testa med att koppla in det till DB1 och sakta dra upp spänningen.
DB1 är troligtvis en likriktarbrygga och ligger efter 230V-nätdelen och jobbar med en lägre spänning. Kanske funkar det med ex. 12 V.

Annars kolla upp databadet för U1 så får du en ledtråd vilka spänningsnivåer som grejorna jobbar med.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Man försöker ha så många dioder i serie som möjligt, Där är det 12 st och 3 volt per styck vilket ger i häradet 36 volt.
Om du kapar folie och gör 4 kedjor med 3 i varje och sätter seriemotstånd så kan du driva direkt med 12 volt.

Protte

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
C
Värt att notera är dock att drifttiden förmodligen kommer att bli ganska kort (beroende på lampans effekt och batteriernas storlek, så klart). Av den anledningen kan du kanske vilja ta ner effekten genom att inte koppla in alla fyra kedjorna.

Tack för svar! Provade kapa kedjorna i 3 o 3 och löda in på alla punkter (stökigt med kablarna) och de funkade!

Testade på ett annan. Såhär blev den:
LED-kort med lödda kablar och dioder på en arbetsbänk, indikerar en elektrisk DIY-justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur räknar jag ut hur mycket watt i 12v det drar så jag vet hur mycket kapacitet jag ska ha?

tommib
Du får mäta driftströmmen på den men en gissning är någonstans i häradet 350-700 mA x 6 så runt 2-5 A. Hur mycket det blir i "watt" får du räkna ut själv. Ohms lag är bra...

R
Aja baja. Det verkar saknas begränsningsmotstånd. Det kommer att lysa ett tag och sedan har du bränt upp LEDarna p.g.a. att strömmen blir för hög.

För att veta vad det ska vara för motstånd måste du ha spec på LEDarna.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hu...rundlaggande-elektronik/koppling-av-lysdioder

Edit: Du måste också tänka på att ju större spänningsfall du får över resistorn, desto större effekt måste det klara för att inte brinna upp. 1V med 350mA ger 350mW så redan där måste du ha 1/2W resistor. 2V ger 1W.

Redigerat:
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Silly me... Man bestämmer förstås driftströmmen själv. När det är högeffektapplikationer är det dock bättre att göra med en aktiv drivare snarare än ett begränsningsmotstånd. En vanlig drivare för mindre effektapplikationer är LM317 men möjligen är det bättre med något biffigare här, svårt att veta utan specifikationer på dioderna.

Man kan experimentera fram lämplig driftström genom ett strömbegränsande labaggregat och skruva upp strömmen till det lyser lagom. Sen kan man göra beräkningarna för drivkretsen.

Apropå drivkretsen i första bilden så misstänker jag att det är hela kretsen, det körs med full nätspänning på kretskortet och någon form av spänningsdelare eller liknande.

Kylning är bra också om man vill att ens LED ska leva länge.

R
tommib tommib skrev:
Silly me... Man bestämmer förstås driftströmmen själv.
Hur menar du? Dioderna har ju ett spänningsfall och en specad strömförbrukning. Klart man kan begränsa den till ännu mindre men då faller ju ljusstyrkan snabbt, och det är vanligtvis inte så man ens dimrar LED om man VILL ha lägre styrka.

Missförstår jag något?

Uppenbart måste jag läsa och lära mig mer. Det här är bra! Tack för att ni påpekar och lär mig!

tommib tommib skrev:
Silly me... Man bestämmer förstås driftströmmen själv. När det är högeffektapplikationer är det dock bättre att göra med en aktiv drivare snarare än ett begränsningsmotstånd. En vanlig drivare för mindre effektapplikationer är LM317 men möjligen är det bättre med något biffigare här, svårt att veta utan specifikationer på dioderna.

Man kan experimentera fram lämplig driftström genom ett strömbegränsande labaggregat och skruva upp strömmen till det lyser lagom. Sen kan man göra beräkningarna för drivkretsen.

Apropå drivkretsen i första bilden så misstänker jag att det är hela kretsen, det körs med full nätspänning på kretskortet och någon form av spänningsdelare eller liknande.

Kylning är bra också om man vill att ens LED ska leva länge.
Man kan ju ännu hellre koppla en LM317 som konstantströmkälla.

R RoAd skrev:
Hur menar du? Dioderna har ju ett spänningsfall och en specad strömförbrukning. Klart man kan begränsa den till ännu mindre men då faller ju ljusstyrkan snabbt, och det är vanligtvis inte så man ens dimrar LED om man VILL ha lägre styrka.

Missförstår jag något?
Dioderna har en specad ström vid en viss spänning. Ökar man spänningen bara några millivolt så ökar strömmen kraftigt. Man måste, t.ex med hjälp av motstånd, reglera strömmen. Se https://www.byggahus.se/forum/threa...-bakom-en-lyckad-dimring.260144/#post-2278458

Om vi tar liknelsen med ett vanligt värmesystem.
OM man kör utan expansionskärl så kommer en liten temperaturökning göra att trycket rusar i höjden.
Samma med dioder, strömmen rusar om man höjer spänningen lite över vad som är lämpligt.

Har man expansionskärlet inkopplat så tar det upp en stor del av volymökningen och trycket håller sig på lagom nivå, samma med motståndet en ändring av spänningen tas upp av motståndet.

Sedan så är inte elektronikkomponenter helt ideala, de har en massa parasitkomponenter, serie motstånd, serieinduktanser och parallellkapacitanser.

Protte

R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dioderna har en specad ström vid en viss spänning. Ökar man spänningen bara några millivolt så ökar strömmen kraftigt. Man måste, t.ex med hjälp av motstånd, reglera strömmen. Se [länk]
Jag vet det där. Jag förstod bara inte vad tommib menade med att bestämma driftströmmen själv.

Men jag tror jag förstår honom nu, han rättade sitt egna, tidigare, inlägg (som jag missade) där han skrev att man får mäta strömförbrukningen. Det går ju förstås inte eftersom det blir moment 22.

Det går väl att mäta sig fram till ett motstånd som ger den önskade strömmen, eller ljusstyrkan. Jag misstänker dock att vi inte tänker lika här, och inte reagerar lika på samma detaljer i vad andra skrivit. TS behöver en strömbegränsning, så långt är vi väl alla med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.