Hej.
Har några funderingar som jag hoppas kunna reda ut!

Vi är påväg och ska bygga ett hus via hjältevadshus och vi har en produktionskalkyl på 2,7 milj
Vi har en förhandsvärdering på 2,8 milj.
Nu till problemet, vi vill undvika kontantinsatsen så mycket som möjligt då våra pengar är låsta i aktier som vi ligger minus på.

Då produktionskalkylen är med oinredd övervåning som vi ska färdigställa vid behov kan man lägga in en sådan kostnad i kalkylen så att det bli ett så kallat "eget arbete"?

Så med andra ord vill vi göra såhär, produktionskalkyl plus 400 tkr för övervåning, då får vi en produktionskalkyl på 3,1 och automatiskt en värdering på 3,1 och då kan man låna 85% av värdet.
Då får vi låna 2 635 000 milj.

Kan man göra så? Eller tänker jag helt galet?
 
Ingen som har gjort på det sättet?
 
Bankerna brukar inte räkna eget arbete till större summa än 100k.
Så med lite fjäsk kan du få bort det.
Sen är nog enda lösningen att resterande ca 300 blir blancolån.

Glöm dock inte att på nybyggda hus ska man amortera 2% om året om man har belånat mer än 70%
Och 1% över 50%

Vad jag menar med detta är att erat boende kan bli riktigt dyrt.

Ränta lån 2,6 milj. Ränta 1,5% = 3250:-
Amortering 2% av beloppet = 4300:-
Ränta blancolån 4,85% = 1800:-
Amortering blancolån = 900:-
Driftkostnad = 1700:-
Total boendekostnad = 11950:-
 
enligt min kalkyl så blir det inte så som du skriver.

vi kommer att värdera upp bostaden till 3,1 miljoner när den är klar (har pratat med mäklare)
och i våra kalkyl så blir det så här,

Ränta 4 310kr
Amortering 1 722kr
Driftkostnad 3 000kr
Bostadsutgifter 9 032kr
Fastighetsavgift 0kr
Skattereduktion 1 293kr
Boendekostnad 7 739kr
 
tommib
Hur tight är kalkylen egentligen? Är det så på marginalen att du måste räkna med skattereduktionen för att ha råd? I så fall är det ytterst vanskligt att gå in i affären.... Bara en personlig reflektion....
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Om ni får bostaden värderad till 3,1 miljoner, och har lån på 2,65 så har ni belånat fastigheten till 85%
Ni har alltså en lånegrad över 70% vilket gör att ni måste amortera 2% på lånet tills ni är under 70, och därefter 1%

Men om värderingen blir 3,1 så slipper nu åtminstone blancolån.
Men amorteringen kommer ni hur som helst få betala mer än 1722 på.

Ränta lån 2,6 milj. Ränta 1,5% = 3250:- (1,97% = 4333:)
Amortering 2% av beloppet = 4300:-
Driftkostnad = 3000:-
Total boendekostnad = 10550:- (med 1,97 i ränta = 11633:)

Men prata med banken. Jag bara spekulerar i vad det skulle kunna kosta.
Men man ska aldrig någonsin göra en glädjekalkyl åt sig själv.
 
Re tommib.

Nej den är inte tight, tog bara våran beräkning,
Då nudeljavels beräkning inte riktigt stämmer!

Vi har bra inkomster!
 
enligt nordea så behöver man inte amortera på bolån enbart på topplån.
Topplån 310 000kr
3 månader ränta 1,97
amortering 15 år

180 månader = 1722kr i månaden
 
Redigerat:
Möjligt att du kan få amorteringsfritt i 5 år på bolånet.
Då har du 10år kvar på topplånet.

Saxat från FI
"FI:s nya amorteringsregler
* Nya bolånetagare ska amortera ner sina bolån till 50 procent av bostadens värde.
* Amorteringskravet ska gälla för alla nya lån, som ges med en bostad som säkerhet, från och med den 1 augusti 2015.
* Nya lån ska amorteras ner i två steg. Ett lån med en belåningsgrad över 70 procent ska amorteras med minst 2 procent av det ursprungliga lånebeloppet varje år.
* Hushåll med ett lån under 70 procents belåningsgrad ska amortera minst 1 procent per år till dess att belåningsgraden är 50 procent.
Omvärdering av bostaden får göras vart femte år.
Reglerna ska gälla alla banker och kreditmarknadsföretag."
 
Finansinspektionen (FI) anser att ett amorteringskrav behöver komma på plats. Samtidigt menar bland andra Kammarrätten i Jönköping att det rättsliga stödet för FI att besluta om amorteringskrav brister. FI konstaterar att rättsläget är osäkert och att FI:s mandat behöver förtydligas. FI går därför i dagsläget inte vidare med amorteringskravet.
 
Finns ännu inget krav. Men bankerna har det som riktlinje att följa FIs rekommendationer.
Men som sagt, gå till banken istället och rådgör.
Här tror jag inte vi kommer komma fram till en exakt siffra.
Ingen hade varit gladare än mig om man hade kommit ifrån 2% amorteringen då vi själva går i byggtankarna att bygga ett Hjältevadshus. Och har också en kalkyl på 2,8 miljoner.
 
  • Gilla
Nitram74 och 1 till
  • Laddar…
nee precis, men det är prat om att kravet inte ska ligga på nybyggen då det skulle hämma bostadsbygget!

härligt vilket hus har ni kollat på? vi ska bygga spira 152.
 
Bogge_1 skrev:
Hej.
Har några funderingar som jag hoppas kunna reda ut!

Vi är påväg och ska bygga ett hus via hjältevadshus och vi har en produktionskalkyl på 2,7 milj
Vi har en förhandsvärdering på 2,8 milj.
Nu till problemet, vi vill undvika kontantinsatsen så mycket som möjligt då våra pengar är låsta i aktier som vi ligger minus på.

Då produktionskalkylen är med oinredd övervåning som vi ska färdigställa vid behov kan man lägga in en sådan kostnad i kalkylen så att det bli ett så kallat "eget arbete"?

Så med andra ord vill vi göra såhär, produktionskalkyl plus 400 tkr för övervåning, då får vi en produktionskalkyl på 3,1 och automatiskt en värdering på 3,1 och då kan man låna 85% av värdet.
Då får vi låna 2 635 000 milj.

Kan man göra så? Eller tänker jag helt galet?
Byggnadskreditivet fungerar normalt sett så att du har en kredit hos banken på t ex 85% av förhandsvärderingen. Sedan lämnar du fakturor/kvitton till banken som då använder krediten för att betala fakturorna. Man får normalt sett alltså inte använda byggnadskreditivet "helt fritt" utan måste visa att man faktiskt har haft utgifterna d v s med fakturor/kvitton.

Bygger du ett lösvirkeshus kan du säkert förhandlar kring hur eget arbete värderas men bygger du nyckelfärdigt med oinredd övervåning blir det nog betydligt svårare att lägga in en post med 400 tkr eget arbete.

Det kan ju också bli "lite tråkigt" när banken inser att de lånat ut pengar till inredning av en övervåning som inte är inredd ;-)

Förklara istället situationen för banken och ta en diskussion kring den bästa lösningen.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
Bogge_1
  • Laddar…
låter rätt så logiskt det du säger!
förhandsvärderingen är gjord efter produktionskalkylen men mäklaren sa ordagrant att när väl huset står här så kommer det minst vara värt 3,1 utan övervåning.
kanske ska be mäklaren skriva en ny värdering då? så att det står 3,1 då har ju banken inte mycket att säga?
 
Bogge_1 skrev:
nee precis, men det är prat om att kravet inte ska ligga på nybyggen då det skulle hämma bostadsbygget!

härligt vilket hus har ni kollat på? vi ska bygga spira 152.

Näe jag håller helt och hållet med dig.
Man borde gynnas betydligt mer av att bygga nytt.

Vi kommer troligtvis bygga ett Spira 175 mad takkupa och balkong.

Få en skriftlig värdering så ska du nog se att du slipper tänka på detta mer.
Själv väntar vi på våran förhandsvärdering och håller tummarna för att det ska gå vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.