Ett tips, ta in en extern mäklare o gör en värdering! Bankens mäklare värderar bara produktionskalkylen.
 
Bogge_1 skrev:
låter rätt så logiskt det du säger!
förhandsvärderingen är gjord efter produktionskalkylen men mäklaren sa ordagrant att när väl huset står här så kommer det minst vara värt 3,1 utan övervåning.
kanske ska be mäklaren skriva en ny värdering då? så att det står 3,1 då har ju banken inte mycket att säga?
Jag tycker att det låter som ett bra alternativ.

Vår bank (Handelsbanken) var tydliga med att vi skulle få låna upp till 85% av värderingen av huset när det är klart. D v s om den värderingen är högre än förhandsvärderingen får vi en lägre belåningsgrad alternativt så får vi låna mer. (t ex för att inreda övervåningen)

/Krille
 
UPPDATERING!

Pratade med våran bankkontakt nyss. (Nordea)
Dom ger oss kreditiv på hela beloppet mot att vi kan vissa upp en värdering (3,1milj) jag var helt ärlig och sa som det var o att mäklaren sa ordagrant att värdet för huset kommer att överstiga produktionskostnaden.
Och vi behöver inte gå in med några pengar själva!
Vi har visserligen en stor säkerhet i aktier som hon tog i beaktande, men påpekade att det är onödigt att sälja dom då vi kan göra så här istället.

Man blir rätt så glad :) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MRK och 3 till
  • Laddar…
Bogge_1 skrev:
UPPDATERING!

Pratade med våran bankkontakt nyss. (Nordea)
Dom ger oss kreditiv på hela beloppet mot att vi kan vissa upp en värdering (3,1milj) jag var helt ärlig och sa som det var o att mäklaren sa ordagrant att värdet för huset kommer att överstiga produktionskostnaden.
Och vi behöver inte gå in med några pengar själva!
Vi har visserligen en stor säkerhet i aktier som hon tog i beaktande, men påpekade att det är onödigt att sälja dom då vi kan göra så här istället.

Man blir rätt så glad :) :)
Snyggt och grattis :) Att ha en god relation med banken lönar sig och har man det går det alltid att diskutera med dem precis som ni gjort. Kan man inte diskutera med banken är det bara att byta.

Lycka till med bygget!

/Krille
 
  • Gilla
Bogge_1
  • Laddar…
Förslagen som ligger kring amorteringskrav gäller inte lån upptagna för nybyggnation. Regeringen vill fortsatt stimulera nybygge så där finns det inget förslag på tvingande amortering. Sunt kan jag tycka, det är inte där som problemet ligger idag som jag ser det.
 
Förutom Swedbank som valt att köra 100% på FIs rekommendationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.