A andersmc skrev:
Eller skriv en ny Millenium-triologi. Honoraret blir en fin grundplåt till boendet. Eller varför inte skriva en otroligt populär julsång, ungefär som White Christmas? Sedan kan man använda STIM-pengarna som kontantinsats.

(Nils Perne köpte en sommarstuga för pengarna han tjänade på Min Soldat. Han kallade den ”Soldattorpet”.)
En årlig utdelning på runt 400k ökar bolåne med över 1 miljon så behöver inte vara så storslaget för att göra skillnad
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En årlig utdelning på runt 400k ökar bolåne med över 1 miljon så behöver inte vara så storslaget för att göra skillnad
De unga förstagångsköpare som driver AB med utdelning på 400 000 om året är troligen inte målgrupp för artikeln, om man säger.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De unga förstagångsköpare som driver AB med utdelning på 400 000 om året är troligen inte målgrupp för artikeln, om man säger.
Jag är ung och tittar på vårt första hus ;)
 
M
anthill anthill skrev:
Lån till handpenning skrev jag. Alltså att staten kan ge lån till handpenningen om avsaknaden av denna står mellan personen ifråga och bostadsmarknaden. Bostadslånet ska givetvis gå genom banken som vanligt. Detta handlar om att kravet på handpenning är ett enormt hinder för många som annars skulle kvalificera för bostadslån.
Har man inte ens råd att finansiera handpenningen på 10% så har man definitivt inte råd att finansiera de övriga 90% så då är det bra att det inte blir någon affär!

Det låter på dig som om det skulle vara någon sorts en mänsklig rättighet att äga sitt boende oavsett vilka förutsättningar man har, bara någon annan betalar... Det synsättet leder bara till en sak och det är misär.
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är ung och tittar på vårt första hus ;)
Då får en önska lycka till med husdrömmarna! (Jag skriver det jag själv tänkte, telefonen föreslog lyckönskningar inför husrannsakan istället :cool:.)
Dock har jag fått uppfattningen att du passerat minst ett av de åldersstreck där en person slutat betraktas som ung ;).
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då får en önska lycka till med husdrömmarna! (Jag skriver det jag själv tänkte, telefonen föreslog lyckönskningar inför husrannsakan istället :cool:.)
Dock har jag fått uppfattningen att du passerat minst ett av de åldersstreck där en person slutat betraktas som ung ;).
Ålder är bara en siffra
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Man läser mycket det här med ekonomi osv och undrar hur folk är funtade, hur svårt kan det vara.
 
  • Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Man läser mycket det här med ekonomi osv och undrar hur folk är funtade, hur svårt kan det vara.
Det är lättare idag med alla influencers och reality tv att se hur man ska leva. Sedan vill pöbeln kopiera även om de inte har råd
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är lättare idag med alla influencers och reality tv att se hur man ska leva. Sedan vill pöbeln kopiera även om de inte har råd
Det är vanligt att vilja låna till sin bostad, för många nödvändigt för att få tak över huvudet.

Jag betvivlar att du egentligen behöver sätta dig i ett utökat beroende av bankerna.
Har du blivit påverkad av influencers och reality tv eller någon annat att du måste bo på ett visst sätt eller på ett visst ställe?
 
F fribygg skrev:
Det är vanligt att vilja låna till sin bostad, för många nödvändigt för att få tak över huvudet.

Jag betvivlar att du egentligen behöver sätta dig i ett utökat beroende av bankerna.
Har du blivit påverkad av influencers och reality tv eller någon annat att du måste bo på ett visst sätt eller på ett visst ställe?
Nej jag pratar om pöbeln som inte har råd.
Proletärer kanske borde hyra istället?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är lättare idag med alla influencers och reality tv att se hur man ska leva. Sedan vill pöbeln kopiera även om de inte har råd
Jag är inte insatt i Reality tv och influensers men handlar det om att leva över sina tillgångar?
Om nu alla dessa influensers är så rika så beror det nog på hårt arbete (iaf till en början) och nog inget levnadssätt man bara kopierar utan att säkra det ekonomiska.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag pratar om pöbeln som inte har råd.
Proletärer kanske borde hyra istället?
Hyra dyrt så att de inte har råd att spara ihop till kontantinsatsen för ett ägt boende alltså!
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har man inte ens råd att finansiera handpenningen på 10% så har man definitivt inte råd att finansiera de övriga 90% så då är det bra att det inte blir någon affär!

Det låter på dig som om det skulle vara någon sorts en mänsklig rättighet att äga sitt boende oavsett vilka förutsättningar man har, bara någon annan betalar... Det synsättet leder bara till en sak och det är misär.
Trams =) Jag tog lån på hela kalaset 2017. I för sig bara drygt 150 tusen i insats men det är betalt redan och snart ena topplånet. Tjohofsan.
Ville inte röra pengarna på marknaden :O (alltså de 150 är betalt från lönen, under medel)

Om man inte är kreditvärdig skall man självklart inte få ta det, och staten ska inte låna ut en krona till husköp överhuvudtaget, för är man inte kreditvärdig hos sin bank så skapar det extremt osund konkurrens.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag är inte insatt i Reality tv och influensers men handlar det om att leva över sina tillgångar?
Om nu alla dessa influensers är så rika så beror det nog på hårt arbete (iaf till en början) och nog inget levnadssätt man bara kopierar utan att säkra det ekonomiska.
Det vore enbart självklart om dessa människor var rationella
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
T TheGame skrev:
Jag är inte insatt i Reality tv och influensers men handlar det om att leva över sina tillgångar?
Om nu alla dessa influensers är så rika så beror det nog på hårt arbete (iaf till en början) och nog inget levnadssätt man bara kopierar utan att säkra det ekonomiska.
Värdet influensers har för "företagen" är ju just att dom har makten att influera många andra personer till företagens produkter eller tjänster. Hade dom inte lyckats med det så hade det inte funnit några influensers.

Influensenserna som lyckas jobbar garanterat hårt och de tänker jag inte ens försöka ta ifrån dom men precis som i övriga livet så är rätt förutsättningar väldigt viktigt. Det är nog svårt att bli smink/mode influenser om man bara har råd med en "normal mängd" från dollar store t ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.