Och jag tycker det är orättvist att grannen har råd att köra en ny Mersa medan jag sitter i min gamla Peugeot. Staten borde gå in är.
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 15 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Där skulle t.ex. staten kunna bistå med lån för de som inte har möjlighet att producera en kontantinsats.
Detta förslag skulle dock höja priserna ytterligare då fler kunde vara med att bjuda.
I min värd är det essentiellt att kunna spara och betala för sig själv och sin familj.
Staten ska syssla med försvar, rättsväsende och utrikespolitik, bostäderna bli bara dyrare om fler bidrag, avdrag och statligt finansierade "lån" till icke kreditvärdigs införs.
 
  • Gilla
deetee och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, och för att bygga förmögenhet krävs det hårt arbete och sparande. Och inte statens subventioner.
Skulle du räkna ett statligt lån för att täcka kontantinsatsen och som återbetalas som en subvention?

Och de som inte har förmågan att arbeta hårt, ska de inte få en chans till ett drägligt liv? Är det inte bättre att möjliggöra för så många som möjligt att få in en fot på bostadsmarknaden än att förpassa de som inte kan eller inte kunnat spara att bo i svindyra hyreslägenheter där pengarna som håvas in lämnar landet utan någon nytta för samhället? Eller är det viktigare att sätta dit de mest utsatta för att de inte gjort rätt från början?
 
  • Gilla
M Larsson och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag tycker det är orättvist att grannen har råd att köra en ny Mersa medan jag sitter i min gamla Peugeot. Staten borde gå in är.
Dålig liknelse. Det handlar inte om orättvisa.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag tycker det är orättvist att grannen har råd att köra en ny Mersa medan jag sitter i min gamla Peugeot. Staten borde gå in är.
Visst, inte ska ni ha råd att äga bilar, utländska dessutom.
 
F fribygg skrev:
Detta förslag skulle dock höja priserna ytterligare då fler kunde vara med att bjuda.
I min värd är det essentiellt att kunna spara och betala för sig själv och sin familj.
Staten ska syssla med försvar, rättsväsende och utrikespolitik, bostäderna bli bara dyrare om fler bidrag, avdrag och statligt finansierade "lån" till icke kreditvärdigs införs.
Vadå icke-kreditvärdig? Ingenstans har jag antytt att personen ifråga inte är kreditvärdig. Problemet är att det inte finns sparkapital till kontantinsats och att detta omöjliggör för personen att köpa bostad. Jag skrev klart och tydligt att så länge personen ifråga kan betala sina lån så borde samhällsnyttan i att möjliggöra bostadsköp vägas in. Den totala kostnaden för samhället blir lägre och ekonomin för individen blir bättre. Win-win, eller?
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Detta är nog bland det mest vansinniga man kan göra, att staten skall ge eller garantera lån för fastighetsköp till folk som inte har råd att köpa kommer bara driva upp priserna ännu mer. Och sedan blir det en krasch liknande sub-prime i USA där man gjorde precis detta. Enda skillnaden är att i USA så tar långivaren risken i Sverige gör låntagaren det. Hur lätt är det att komma igen om man sitter med en mille eller mer i skuld och utan bostad? Lånet blir blancolån med hög ränta då det inte längre finns någon säkerhet.
Lån till handpenning skrev jag. Alltså att staten kan ge lån till handpenningen om avsaknaden av denna står mellan personen ifråga och bostadsmarknaden. Bostadslånet ska givetvis gå genom banken som vanligt. Detta handlar om att kravet på handpenning är ett enormt hinder för många som annars skulle kvalificera för bostadslån.
 
  • Gilla
Lazzeman och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Detta är nog bland det mest vansinniga man kan göra, att staten skall ge eller garantera lån för fastighetsköp till folk som inte har råd att köpa kommer bara driva upp priserna ännu mer. Och sedan blir det en krasch liknande sub-prime i USA där man gjorde precis detta. Enda skillnaden är att i USA så tar långivaren risken i Sverige gör låntagaren det. Hur lätt är det att komma igen om man sitter med en mille eller mer i skuld och utan bostad? Lånet blir blancolån med hög ränta då det inte längre finns någon säkerhet.
I sub prime härvan gick man längre. Man rabatterade räntan kraftigt under ett antal år. Man gav alltså lån till familjer som inte ens teoretiskt hade råd. När räntan sedan gick upp till nominell nivå, och familjen inte längre hade råd med bostaden. Tänkte man att de kunde sälja med vinst (priserna går ju alltid upp…).

Problemet var bara att priset gick inte upp när många tvingades sälja… I USA är det också vanligt att folk med lite mer pengar köper några hus på spekulation och hyr ut. Med deras regler för säkerhet, du ansvarar inte för förlusterna, banken får ta smällen. Så var det bara att ringa banken och be dem ta över huset, så fort hyran inte matchar kostnaden. Det gör att en liten nedgång på marknaden sätter igång en snabb spiral nedåt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I sub prime härvan gick man längre. Man rabatterade räntan kraftigt under ett antal år. Man gav alltså lån till familjer som inte ens teoretiskt hade råd. När räntan sedan gick upp till nominell nivå, och familjen inte längre hade råd med bostaden. Tänkte man att de kunde sälja med vinst (priserna går ju alltid upp…).

Problemet var bara att priset gick inte upp när många tvingades sälja… I USA är det också vanligt att folk med lite mer pengar köper några hus på spekulation och hyr ut. Med deras regler för säkerhet, du ansvarar inte för förlusterna, banken får ta smällen. Så var det bara att ringa banken och be dem ta över huset, så fort hyran inte matchar kostnaden. Det gör att en liten nedgång på marknaden sätter igång en snabb spiral nedåt.
Jaha? Och vad har detta att göra med bank- och bostadsmarknaden i Sverige där helt andra regler gäller?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Arv och skicklighet på börsen lär också fungera förmögenhetsbildande, dessutom går det fortare än med hårt arbete och sparande.
Arv får nog många av oss när vi är bortåt sextioårsåldern. Det är ju inte så snabbt för någon som vill flytta hemifrån i 20 års åldern. Den som är 60 brukar redan ha bostad och allt som behövs och litet behov av att ärva pengar och ännu mindre behov av att ärva saker.

Hur pengarna investeras däremot kan ju ge snabb värdeökning, men även risk speciellt om det är mer kortsiktigt sparande på några få år.

Själv har jag på 55 livsår arbetat, sparat och investerat ihop sjusiffrigt belopp. Men inte ärvt någonting alls hittills. Och det är ju iofs väldigt positivt.
 
P Pin skrev:
Arv får nog många av oss när vi är bortåt sextioårsåldern. Det är ju inte så snabbt för någon som vill flytta hemifrån i 20 års åldern. Den som är 60 brukar redan ha bostad och allt som behövs och litet behov av att ärva pengar och ännu mindre behov av att ärva saker.

Hur pengarna investeras däremot kan ju ge snabb värdeökning, men även risk speciellt om det är mer kortsiktigt sparande på några få år.

Själv har jag på 55 livsår arbetat, sparat och investerat ihop sjusiffrigt belopp. Men inte ärvt någonting alls hittills. Och det är ju iofs väldigt positivt.
Och framför allt så kom de som är 60 in på bostadsmarknaden innan priserna sköt i höjden och har (i växande samhällen) i princip bott gratis de senaste årtiondena… Inget fel med det förstås; men det är sorgligt att yngre idag inte är så förunnade.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Och framför allt så kom de som är 60 in på bostadsmarknaden innan priserna sköt i höjden och har (i växande samhällen) i princip bott gratis de senaste årtiondena… Inget fel med det förstås; men det är sorgligt att yngre idag inte är så förunnade.
Men det vet vi ju inte än. Kanske fortsätter priserna öka så vi säger samma sak igen om några decennier.

Jag har själv bott i mitt hus drygt 20 år, men hade jag köpt några år tidigare hade det varit rejält mycket billigare. Räntan var dock hög på den tiden vilket höll nere priserna. För de som köper nu är väl ofta kontantinsatsen det stora problemet, inte månadskostnaden.
 
engs
anthill anthill skrev:
I min värld, så länge man gör rätt för sig och inte är en börda för samhället ska man kunna arbeta så lite eller så mycket man vill.
Jag håller med, men skapar man ingen buffert kommer man nästan garanterat nån gång bli en börda. Tror få lever ett helt liv utan att nån gång råka på en motgång som får finansiella följder.

Ska skatt från den ensamstående heltidsarbetande lokalvårdaren med tre barn betala din bekants brist på framförhållning?

Att skattemedel går till någon som t.ex. utan egen förskyllan hamnar i trångmål, kanske en arbetsplatsolycka eller sjukdom - helt OK.

Men till någon som frivilligt avstått heltid, bor i hyresrätt och levt ur hand i mun, sen bli förvånad att något oväntat kan inträffa? Då de varit gifta antar jag det är vuxna människor vi pratar om och ingen fjortis?
De skulle ju inte behöva arbeta heltid livet ut men några år för att bygga en buffert vore fullt rimligt ansvar att lägga på myndiga personer. Eller på något annat sätt skapa denna buffert så man som fullt frisk arbetsför inte belastar samhället för minsta lilla motgång.
 
  • Gilla
deetee och 16 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Och framför allt så kom de som är 60 in på bostadsmarknaden innan priserna sköt i höjden och har (i växande samhällen) i princip bott gratis de senaste årtiondena… Inget fel med det förstås; men det är sorgligt att yngre idag inte är så förunnade.
Fast det lät exakt så när jag kom in på marknaden 1984. Den äldre generationen har fått hela värdeökningen, nu kan inte priserna gå upp så mycket mera.
Och argumentet har upprepats kontinuerligt i snart 40 år.
Rent logiskt måste ju påståendet någon dag bli sant, att priserna nu har nått taket. Men varför skulle sanningens tid vara just nu, när samma påstående varit falskt i 40 år?
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Sen vill man ha sommarställe, utlandssemestrar, flådig bil, kanske båt etc. Undra på att folk är belånade upp till öronen. Jag bodde i hus och har en jaktstuga och ett sommarställe. För att ha råd har jag fått göra mycket själv. Men man ska kunna njuta av det också så jag sålde huset och flyttade till lägenhet och nu kan jag fokusera på det jag har kvar plus att det blev lite kosing över som jag kommer använda på lantstället. Har inte ångrat mig en sekund. Det finns inget magiskt med att äga ett hus i en stad. Det är bara dyrt som fan. 11 miljoner för 140kvm och 700 kvm tomt. Jag gav knappt tre för 14 år sedan. Det är 10% värdeökning per år. Innebär det att den kommer säljas för 20 mille om 6 år?
Jag fick bra betalt så för den delen klagar jag inte men vem av dagens ungdomar ska ha råd med ett hus? Det är inte många. Dessutom vad menar hon med en bit ut? Vagnhärad och jobb i Stockholm? Tom blivit dyrt där.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.