Jag röstar också på 1. Ska du skiva vill du har glesen mitt under skarv och ska du spika panel med vill du har samma höjd på raderna.

Ett knep kan vara att kapa reglarna 45 grader i hörnen. Behövs inte i ytterhörn men kan vara bra i innerhörn om du bara har en stående regel att fästa i.
 
B BSOD skrev:
Ettan är ju snyggare.

Tvåan får man dessutom spika panelen 5cm upp. Det hade retat mitt öga när man står vid hörnet och ser att spikraden sitter på olika höjd... ser ingen fördel alls med 2an faktiskt
N nybyggarn3 skrev:
Jag röstar också på 1. Ska du skiva vill du har glesen mitt under skarv och ska du spika panel med vill du har samma höjd på raderna.

Ett knep kan vara att kapa reglarna 45 grader i hörnen. Behövs inte i ytterhörn men kan vara bra i innerhörn om du bara har en stående regel att fästa i.
Tack, då är det inte jag som tänker fel!
Börjar ju direkt grubbla och ifrågasätta mig själv när jag hittar folk som gjort på annat sätt. Dock så vet man ju sällan om det finns en specifik anledning till varför dom gjort annorlunda.

Men då kör jag på alternativ 1 som planerat :)
 
I Intershade skrev:
Tack, då är det inte jag som tänker fel!
Börjar ju direkt grubbla och ifrågasätta mig själv när jag hittar folk som gjort på annat sätt. Dock så vet man ju sällan om det finns en specifik anledning till varför dom gjort annorlunda.

Men då kör jag på alternativ 1 som planerat :)
Jag förstår och minns känslan. Bor sedan ett och ett halvt år tillbaka i ett arkitektritat hus jag byggt i egen regi.

Tur att forumet finns. Bara att mata på med trådar för alla funderingar som dyker upp. Hjälper alltid någon anna dessutom
 
I Intershade skrev:
Jag har nu kommit till att göra den yttre liggande 45x45.
Funderar på vad som är att föredra gällande ytterhörnen.

Har gjort två alternativ nu.
Den första är så som jag spontant tänkte borde bli bäst ur isoleringssynpunkt.
Det andra alternativet verkar vara det vanligaste sättet att göra det, baserat på ca 30 min sökande här i forumet.

Alternativ 1:
[bild]

[media]

Alternativ 2:
[bild]

Spontant tycker jag alternativ 1 ser ut att vara en bättre lösning.

Vad tycker ni? Är det något jag missat?
Vilken blir uppbyggnaden vidare utåt?
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Vilken blir uppbyggnaden vidare utåt?
Vidare blir det vindskydd, stående spikläkt och liggande panel
 
I Intershade skrev:
Vidare blir det vindskydd, stående spikläkt och liggande panel
Ok, isf kvittar det ju huruvida du kör alternativ 1 eller 2.
 
Jag arbetar vidare med min konstruktion. Funderar nu på att ta bort det yttre isoleringsskikt.
Alltså att ytterväggens uppbyggnad då blir (från utsida --> insida)
  • 22 liggande panel
  • 34 spikläkt
  • Vindduk
  • 195 regelstomme+isolering
  • Ångspärr
  • 45 installationsskikt+isolering
  • 11 OSB
  • 13 Gips
Tidigare hade jag ett yttre skikt 45 mm isolering också.

Vad tror ni? Räcker det bra med 195+45 isolering? Någon med bra tips?
 
I Intershade skrev:
Jag arbetar vidare med min konstruktion. Funderar nu på att ta bort det yttre isoleringsskikt.
Alltså att ytterväggens uppbyggnad då blir (från utsida --> insida)
  • 22 liggande panel
  • 34 spikläkt
  • Vindduk
  • 195 regelstomme+isolering
  • Ångspärr
  • 45 installationsskikt+isolering
  • 11 OSB
  • 13 Gips
Tidigare hade jag ett yttre skikt 45 mm isolering också.

Vad tror ni? Räcker det bra med 195+45 isolering? Någon med bra tips?
Det räcker fint med 195+45, men du får iaf ett något bättre U-värde av 45+145+45 genom att köldbryggor bryts. Vid utvändig korsläggning och liggande panel behöver du tjockare panelinfästning, 34 som du skriver eller åtminstone 28. Om du spikar gles direkt på 195 räcker 22 alla gånger eftersom du då salar på stommen, utanpå vindskydd.
 
Jag tror absolut att det räcker med 195+45 i väggarna men du lär få ett U värde som gör att du blir tvungen att isolera golv och tak mer. Tror man ska nå U 0,15 i vägg.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Det räcker fint med 195+45, men du får iaf ett något bättre U-värde av 45+145+45 genom att köldbryggor bryts. Vid utvändig korsläggning och liggande panel behöver du tjockare panelinfästning, 34 som du skriver eller åtminstone 28. Om du spikar gles direkt på 195 räcker 22 alla gånger eftersom du då salar på stommen, utanpå vindskydd.
F fribygg skrev:
Jag tror absolut att det räcker med 195+45 i väggarna men du lär få ett U värde som gör att du blir tvungen att isolera golv och tak mer. Tror man ska nå U 0,15 i vägg.
Tack för svar!

Gällande övrig isolering så har jag planer på 300 mm under platta och 500 mm lösull på vinden.

Jag har väl kommit fram till två alternativ av vägg. Samt så finns ett tredje parallell spår där jag bygger stommen av lättreglar.

Alt 1.
22 liggande panel
22 spikläkt
Vindduk
195 stående regel+isolering
Ångspärr/ångbroms
45 liggande regel+isolering
28 gles panel för installation
11 osb
13 gips

Alt 2.
22 liggande panel
34 spikläkt
30 isolering, fasadskiva+distanser
Vindduk
195 stående regel+isolering
Ångspärr/ångbroms
45 liggande regel+isolering+installation
11 osb
13 gips

I alternativ 1 så kan jag bekosta mig att även sätta gles panel på väggarna, likt taket, för att installera eldosor etc där.
Det lär ju ge att den korslagda 45 isolering blir lite bättre då det inte ska skäras runt eldosor och rör.
Ändrade till 22 mm spikläkt för alternativ 1 också.

Vad hade ni själva föredragit att bygga?
En notering är ju att detta byggs några mil norr om Uppsala. Så är ju inte södra Sverige men inte heller de kallaste breddgraderna vi har :)
 
Hade nog valt 1 fast jag skulle nog forskat lite mer i hur energiberäkningen påverkas av alternativ 2.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Hade nog valt 1 fast jag skulle nog forskat lite mer i hur energiberäkningen påverkas av alternativ 2.
Jag har tagit kontakt med en person som gör energiberäkningar. Bad om offert att göra en beräkning på huset med 3 olika typer av yttervägg.
De två alternativ jag nämner ovan samt om det vore lättreglar med lössull i väggarna.

Så resultatet av den får väl vara avgörande.
Det tar väl heller inte så brutalt lång tid att sätta upp fasadskivor.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Hej Intershade!
Du funderade om det går att använd höga väggreglar och någon trodde att 2-vånings väggen blir tung att resa. Jo den blir definitivt tung. Men 1999 gjorde jag så här istället:
Spikade/skruvade ihop två reglar och takstolar och bjälklagen dvs tvärsnitten på en tvåvåningsbyggnad och reste dessa en och en (två reglar och takstol) cc600mm. Hade sågat urtag för upplag till mellanbjälklaget så när alla väggotakstolar var på plats så knackade jag in upplagen till övervåningens golv på långsidorna. Båda bjälklagen "klara" samtidigt med väggarna och takstolar på plats.
Klarade det lätt själv med hjälp av en son på 12 år.

Letar efter bilder, men har inte hittat den ännu..
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Hej Intershade!
Du funderade om det går att använd höga väggreglar och någon trodde att 2-vånings väggen blir tung att resa. Jo den blir definitivt tung. Men 1999 gjorde jag så här istället:
Spikade/skruvade ihop två reglar och takstolar och bjälklagen dvs tvärsnitten på en tvåvåningsbyggnad och reste dessa en och en (två reglar och takstol) cc600mm. Hade sågat urtag för upplag till mellanbjälklaget så när alla väggotakstolar var på plats så knackade jag in upplagen till övervåningens golv på långsidorna. Båda bjälklagen "klara" samtidigt med väggarna och takstolar på plats.
Klarade det lätt själv med hjälp av en son på 12 år.

Letar efter bilder, men har inte hittat den ännu..
Här kommer bilder som visar hus stommen ser ut för och efter resningen. 3 första bilderna tillverkning av "tvärsnitten" nästa 2 på de resta reglar o talstolar. CC var 1200mm vilket är takstolsavstånd. Väggarna kopletterades sedan så där är CC 600mm. Sista bilderna visar takbrädning och taklagskrans o nöjd byggare med färdigt resultat.
Tre personer arbetar med att bygga träkonstruktioner framför ett rött trähus, omgivna av grönska och träd i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggare arbetar på husstomme med timmer och verktyg, röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt: Personen sågar trä i arbetsprocessen för husbyggnadens stomme utomhus med staplar av virke och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för hus under uppresning, arbetsfolk monterar reglar och takstolar, datumet '93 5 22 synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person står framför en nyuppförd trästomme för en tillbyggnad intill ett rött hus, daterad 1999.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggare sitter på takstolar med upphöjd hand, taklagskrans synlig, röd husfasad undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husstomme under konstruktion med träreglar och taklagskrans på toppen, daterad 8 augusti 1999.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer i öppet fönster på rött hus med taklagskrans ovanför och stege nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bopakoster skrev:
Hej Intershade!
Du funderade om det går att använd höga väggreglar och någon trodde att 2-vånings väggen blir tung att resa. Jo den blir definitivt tung. Men 1999 gjorde jag så här istället:
Spikade/skruvade ihop två reglar och takstolar och bjälklagen dvs tvärsnitten på en tvåvåningsbyggnad och reste dessa en och en (två reglar och takstol) cc600mm. Hade sågat urtag för upplag till mellanbjälklaget så när alla väggotakstolar var på plats så knackade jag in upplagen till övervåningens golv på långsidorna. Båda bjälklagen "klara" samtidigt med väggarna och takstolar på plats.
Klarade det lätt själv med hjälp av en son på 12 år.

Letar efter bilder, men har inte hittat den ännu..
Intressant lösning och kul att du hittade ett gäng bilder!
Jag har valt att dela upp väggarna i mindre sektioner och fått ihop det så att det går att resa.
Har också börjat efterforska kostnaden att få takstolsleverantör att montera stommen i fabrik och vad det skulle kosta i jämförelse med att köpa virke och ta hjälp av en snickare.
I vilket fall så sparar ju väldigt mycket tid på det istället för att kapa upp allt virke själv och slå ihop sektionerna.

Så just nu hoppas jag på att ett rimligt pris för färdiga väggblock av stommen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.