Hej,

Jag ska till att konstruera och bygga ett tvåplanshus (åt mig själv).
Det är ett helt rektangulärt hus som mäter 14,65 x 8,74 meter utvändigt och har fackverkstakstolar med taklutning 22 grader (sadeltak)

Mellanbjälklaget kommer att konstrueras av fackverksbalkar då spännvidden delvis mäter upp till 5 meter.
Samt så förenklar det installation av VA och ventilation och kostnaden för bjälklaget blev faktiskt väldigt låg.

Mellanbjälklaget kommer att anslutas mot ytterväggen via att en liggande 45x195 fästs som sista liggande regel på installationsskiktet.
En stor fördel med det är ju att montering av ångspärr blir mycket enklare.
Detta är inget jag har hittat på själv utan konstruktören av fackverksbalken vill göra på det sättet, bara så ni vet.

För detta så har jag enkelt illustrerat det i CAD:
CAD-illustration av konstruktion med fackverksbalk, liggande och stående reglar för byggnation.

När jag fick reda på att det är så konstruktören vill ansluta balkarna så började jag fundera på hur ytterväggarna bäst konstrueras för att fungera med denna lösning.
Jag tänker då att yttervägg för båda planen är konstruerad av samma långa stående väggreglar.
Alltså att de stående reglarna löper från syll ovan betongplatta till hammarband under takstol (ca 5,2 meter)

Så då till det jag funderar över:
  • Vilka fördelar/nackdelar finns det med att ha långa stående väggreglar (ca 5,2 meter)?
  • Är det något jag bör tänka över kring den här lösning?
  • Har ni förslag på alternativ lösning förutsatt att golvbalkarna monteras på samma vis? Alltså på en liggande 45x195 i installationsskiktet
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter som en strålande lösning. Vet inte vad fackverken är gjorda av men antar genom leverantörens begäran att det är okej med så korta upplag. Beror väl lite på hur du tänkt dig uppbyggnaden i övrigt men enda nackdelen jag kan komma på såhär rätt upp och ner är att det blir rejält tunga väggar att resa, om det ens är så du tänkt dig. Kan bli fråga om nåt annat som styrslar till väggarna också eftersom du inte har hammarband under bjälklag men det borde inte vara några problem.
Fördelarna är flera, vid första anblick;
-Enkelt montage ångbroms som du själv påpekat
-Du slipper infälld bärlina under bjälklag utom vid öppningar
-Sannolikt mindre virkesspill och mindre jobb med stomme sammantaget. Kan du få 5,1 meter att räcka blir det ju fenomenalt.
-Mindre köldbryggor.
 
Kom på; om det är en stående planka som ska fästas till stommen som jag antar står c600 lär inte 195 behövas?
Möjligen då för erforderlig infästnings mot stommes skull.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Tycker det låter som en strålande lösning. Vet inte vad fackverken är gjorda av men antar genom leverantörens begäran att det är okej med så korta upplag. Beror väl lite på hur du tänkt dig uppbyggnaden i övrigt men enda nackdelen jag kan komma på såhär rätt upp och ner är att det blir rejält tunga väggar att resa, om det ens är så du tänkt dig. Kan bli fråga om nåt annat som styrslar till väggarna också eftersom du inte har hammarband under bjälklag men det borde inte vara några problem.
Fördelarna är flera, vid första anblick;
-Enkelt montage ångbroms som du själv påpekat
-Du slipper infälld bärlina under bjälklag utom vid öppningar
-Sannolikt mindre virkesspill och mindre jobb med stomme sammantaget. Kan du få 5,1 meter att räcka blir det ju fenomenalt.
-Mindre köldbryggor.
Lyckades inte få till en bra 3D modell i CAD, ritar normalt bara elritningar i yrket så det här är nytt för mig.
Valde därför att ta mig ann SketchUp och göra en 3D modell av stommen där.
Därav att det tog lite tid att svara för jag vill ha med lite bilder för att enklare kunna beskriva.

Jag hade tänkt att jag får bygga väggarna i sektioner av en storlek där jag plus några till klarar av att resa en sektion i taget. Känns ju inte omöjligt.
edit: Efter att räknat på vad en sektion kan väga om jag delar upp långsidan i 3 sektioner så blir det ca 200 kg. Får nu utgå från att dessa behöver lyftas upp med en kranbil.
Dock så kan jag ju se till att ha alla ytterväggar färdiga liggandes, samt provisorisk balk och takstolar på plats. Så att jag bara behöver hyra kranbil 1 dag och lyfta upp detta.


Som du skriver så att det ju varit fint att köra med 5,1 meters virke.
Dock så är totala höjden på fackverksbalkarna 369 mm så de stående reglarna behöver vara 5,23 meter.
Så tänker köpa virke i längder 5,4 meter och acceptera 17 cm spill per stående regel.

En annan fördel jag kommit att tänka på är ju att jag kommer få på tak mycket snabbare.
Kommer att skarva ihop några 45x145 och sätta upp som provisoriska balkar för att hålla stommen på plats medans jag monterar takstolar. lägger råspont/papp på taket samt bygger bärande innerväggar.

Nu vidare till nattens funderingar. Hur göra avväxlingen ovanför fönster..
  • Fönster på övervåning/undervåning står alltid i liv med varandra.
  • På övervåningen hamnar det en takstol mitt ovanför varje fönstren (på långsida)
  • På bottenvåningen kommer infästningen av en balk att hamna mitt ovanför varje fönster (på långsida)
Jag hade tänkt ha dubbla hammarband (45x195), en liggande och en stående (injackad) för att avväxla takstolarna.
  • Bör jag sätta en till 45x195 ovanför fönstren så att det blir dubbel avväxling ovanför fönster på övervåningen? Eller räcker det med ett stående hammarband?

Ovanför fönster på bottenvåningen tänkte jag sätta en injackad 45x195 som avväxling, se bild 1 nedan.
  • Samma fråga här; bör jag sätta dubbla 45x195 som avvxäling ovanför fönster?
Här kommer lite illustrationer som jag gjort i SketchUp.
Beskrivning under bilderna.

3D-modell av en väggstomme i SketchUp med reglar och en injackad 45x195 träregel som avväxling runt ett fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1 - Reglar kring ett fönster på bottenvåning. Med en injackad 45x195 som avväxling.

3D-SketchUp-modell av trästomme med injackad avväxling kring fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 - Här har jag gjort SketchUp lagret där en av golvbalkarna samt den 45x195 som är fäst på insidan av stommen som balkarna står på synligt. Det är samma fönster som i bild 1 som syns

3D-modell i SketchUp av träreglar runt ett fönsters placering med avväxling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3 - Samma som bild 2 men visar från stommens utsida istället.

Ska nämna också att fackverksbalkarna är konstruerad av 45x95 virke samt inre infästningar av stål.
Exempelskiss
SketchUp-modell av takkonstruktion med fackverksbalkar, stålinfästningar och hammarband.

Det som syns i det jag gjort i SketchUp är ju således en förenkling. Men måtten är korrekta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
17 centimeter blir ju perfekt för brasan! Sällsynt lite spill, blir ju toppen.
Vad gäller balkar över fönster; dom behöver räknas på, både uppe och nere. Känner ju inte till lastförhållanden (spännvidder öppningar, snözon), dessutom vågar jag inte uttala mig tyvärr. Hoppas någon bättre vetande dyker upp.
Den stående regeln heter bärlina om man ska vara petig. Utifrån erfarenhet skulle jag säga att det ovan båda öppningar (om dom är som dom ser ut 1200 breda) räcker med ett stycke. Kan troligen också bli tal om att hjälpa reglarna som bildar stolpar, tex genom avstyvning medelst kortlingar till intilliggande regel eller att limspika/ skruva ihop två.
Att hålla ihop huset med provisoriskt bjälklag för att få upp taket fort är såklart möjligt, fast jag hade nog föredragit att sätta fackverken direkt. Bör ju gå rasande fort samt med den bredden behövs ju två längder sammanfogas- dvs där måste också bli en provisorisk hjärtvägg eller stämprad.
Till sist, går absolut att resa detta i sektioner på fyra- fem näsor. Tror det tyngsta jag rest var 9 meter långt och 4,7 högt, färdigreglat. Då var vi fyra har jag för mig, tungt men möjligt.
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
17 centimeter blir ju perfekt för brasan! Sällsynt lite spill, blir ju toppen.
Vad gäller balkar över fönster; dom behöver räknas på, både uppe och nere. Känner ju inte till lastförhållanden (spännvidder öppningar, snözon), dessutom vågar jag inte uttala mig tyvärr. Hoppas någon bättre vetande dyker upp.
Den stående regeln heter bärlina om man ska vara petig. Utifrån erfarenhet skulle jag säga att det ovan båda öppningar (om dom är som dom ser ut 1200 breda) räcker med ett stycke. Kan troligen också bli tal om att hjälpa reglarna som bildar stolpar, tex genom avstyvning medelst kortlingar till intilliggande regel eller att limspika/ skruva ihop två.
Att hålla ihop huset med provisoriskt bjälklag för att få upp taket fort är såklart möjligt, fast jag hade nog föredragit att sätta fackverken direkt. Bör ju gå rasande fort samt med den bredden behövs ju två längder sammanfogas- dvs där måste också bli en provisorisk hjärtvägg eller stämprad.
Till sist, går absolut att resa detta i sektioner på fyra- fem näsor. Tror det tyngsta jag rest var 9 meter långt och 4,7 högt, färdigreglat. Då var vi fyra har jag för mig, tungt men möjligt.
Jag har skickat ut lite krokar om att få kontakt med en konstruktör som kan göra lite beräkningar åt mig.
Har dock inte fått tag i någon än, därför jag vänder mig hit i väntan på det. Man kan ju skapa sig en preliminär bild över hur det kan tänkas bli baserat på erfarenheten hos er medlemmar.
Men som sagt jag siktar på att få en lösning gällande avväxlingar och avstyvning från en auktoriserad konstruktör.

Jag kan ju också lika gärna spika ihop stommen för bärande innervägg liggandes, till bjälklaget.
Och då resa dessa innerväggar i samband med ytterväggarna för att få på golvbalkarna direkt som du skriver.
Det bör ju i slutändan vara mest tidseffektivt, då dessa väggar ändå ska byggas senare.

Jag editerade mitt tidigare svar med att jag räknat att vikten blir ca 200 kg om jag gör sektionerna i 3 delar.
Med den tyngden behövs väl mekanisk hjälp för att få upp väggarna utan att ha riskera att ha sönder ställningen på utsidan eller någons rygg?
Kan ju kolla på om det är rimligt att göra väggarna i 4 sektioner också, då kanske det blir en vikt som går att lyfta.
Väggen är dock väldigt lämpligt att dela upp i 3 sektioner så har bara funderat på det hittills.
 
Låter som du tänker helt rätt. Borde kunna rita hela alltet i 2d och hitta en konstruktör som räknar igenom, kommer med eventuella synpunkter och styrker handlingen (som sannolikt behövs inför BN). Det enda som oroar mig något är upplagsbredden för bjälklag samt att det generellt är bättre att ställa balkar på upplag än att skruva fast dom. Avser alltså upplaget för fackverken. Men det ska absolut gå att lösa.
Blir rysligt enkelt och snabbt att bygga detta, bra tänkt!
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Låter som du tänker helt rätt. Borde kunna rita hela alltet i 2d och hitta en konstruktör som räknar igenom, kommer med eventuella synpunkter och styrker handlingen (som sannolikt behövs inför BN). Det enda som oroar mig något är upplagsbredden för bjälklag samt att det generellt är bättre att ställa balkar på upplag än att skruva fast dom. Avser alltså upplaget för fackverken. Men det ska absolut gå att lösa.
Blir rysligt enkelt och snabbt att bygga detta, bra tänkt!
Tack för all bra feedback, det uppskattas!

Det enda jag har fått konstruerat, utöver takstolar, av konstruktör är just lösningen för mellanbjälklaget.
Dom kör med bara 40 mm upplagslängd på deras fackverksbalkar och de nämnde att de ofta kör på lösningen med en bärlina på insidan av stommen.
Jag ska ta och diskutera detta lite mer noggrant med dom nästa vecka för att få det riktigt motiverat.

Dom är ju väldigt lätta dessa fackverksbalkar. Den längsta som är strax över 5 meter väger bara 31 kg.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ja fackverk är toppen, installationsmässigt inte minst! Ingen orsak, blir skoj att följa.
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
2012 byggde jag en en liknande konstruktionslösning.
Huset står kvar än i dag.

Som jag ser det är det bara fördelar med obrutna väggreglar i ett lösvirkesbygge.

Inre konstruktion av ett lösvirkesbygge med obrutna väggreglar, verktyg och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
2012 byggde jag en en liknande konstruktionslösning.
Huset står kvar än i dag.

Som jag ser det är det bara fördelar med obrutna väggreglar i ett lösvirkesbygge.

[bild]
Finns ditt bygge från 2012 dokumenterat i en blogg eller tråd här på forumet?
Blir nyfiken på att läsa om det, som du skriver så är det ju en liknande lösning.
 
I Intershade skrev:
Finns ditt bygge från 2012 dokumenterat i en blogg eller tråd här på forumet?
Blir nyfiken på att läsa om det, som du skriver så är det ju en liknande lösning.
Utöver det, tveka inte att fråga- tror jag kan hjälpa med allt utom säker storlek på balkar.
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
I Intershade skrev:
Finns ditt bygge från 2012 dokumenterat i en blogg eller tråd här på forumet?
Blir nyfiken på att läsa om det, som du skriver så är det ju en liknande lösning.
Ja, faktiskt. Mycket har förändrats i våra liv, men bloggen ligger kvar.
http://husetihorn1.blogspot.com/
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
Hur mycket kostar en fackverksbalk ?
Längd? Höjden 367mm ?

//AA
 
S saiter skrev:
Hur mycket kostar en fackverksbalk ?
Längd? Höjden 367mm ?

//AA
Jag kan återkomma när jag fått offerten, den bör komma den här veckan.
Hittills så har jag bara fått en grov kostnadsberäkning och den blev runt 30 tkr.
I detta ingår också tre stycken avväxlingar över öppning för trappa och kök där den största är en 115x360 limträbalk med längden 4 meter.

Höjden är 369 mm på balkarna och längderna för mig varierar från längsta på strax över 5 meter till kortaste på 70 cm.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.