F FanPålsson skrev:
Vi fick det!!! Vi fick huset!!! :D
Stort grattis

• Gilla
FanPålsson och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Det framkom säkert i tråden. Men det bud ni lagt och vill stå för ska ni under de givna omständigheterna villkoren. Alltså meddela att ni betalar gärna utropspriset och att ni är beredda att genomföra affären, skriva kontrakt senast exempelvis 1 dag senare klockan 18 eller liknande. Budet gäller alltså endast denna tid och kan ej användas i någon typ av budgivning efter att den tiden löpt ut. Mäklaren måste informera säljaren och ev andra potentiella köpare att ert bud är villkorat på detta sätt. Sedan avvaktar man besked. Är något oklart så släpper man objektet. Inte sällan i det läge du beskriver kan mäklare komma tillbaka och meddela att säljaren nog faktiskt kan tänka sig att sälja till er, även om det kan dröja ytterligare någon dag innan säljaren och mäklaren landat i att det. Så fungerar det. Allt gott.

Förmodligen har man inte satt sig in i vad det innebär och tar det säkra före det osäkra. Sen kanske man skyller på gdpr och passar på att strama åt sina interna rutiner så att man inte är lika lika frikostig med att lämna ut information man inte måste dela med sig av...

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
E
E egr skrev:
Det är ju tråkigt att du inte har något större förtroende för mäklare, men den absolut största delen av yrkeskåren gör sitt absolut bästa för att allt ska gå till på rätt sätt.
Det förekommer märkliga budgivare också kan jag meddela :)

Men lämna ut budlista (eller anbudsförteckning som det heter) vid kontraktet gör man som sagt inte om man är en mäklare som följer gällande regler.
Sedan kan man tycka vad man vill om det, men det är ju en helt annan historia!
Enligt gdpr har man rätt att få sina personuppgifter raderade på begäran. Ponera nu att vid en budgivning med 3 deltagare så vill de två som förlorat budgivningen få sina personuppgifter raderade.
Hur ska då den vinnande budgivaren agera när han bara ser att Personerna X och Y lagt de olika buden? Då skulle man känna sig lite konstig till mods även om det i praktiken gått rätt till, men man kan ju aldrig kontrollera det

Fairlane
Nej, enligt GDPR har man rätt att få sina uppgifter raderade om de inte behövs. I detta fall behövs uppgifterna för att uppfylla lagkravet om anbudslistan, dvs det trumfar budgivarens rätt att bli glömd.

Kanske borde vi istället ha en tråd om GDPR och budgivning/kontraktskrivande istället för att vara i denna tråd?!

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
E
Jo en ny tråd kanske är lämplig :)

Men en sista sak ang radering så om man återkallar sitt samtycke att hantera sina personuppgifter så måste den som hanterar dem i princip radera dem omgående. Se även artikel 17 GDPR.

F FanPålsson skrev:
Ja, vi bad om en klausul så fort vi började buda. Jag la även villkor till dom att ge mig besked innan dagens slut imorgon, så att jag vet ifall vi har fått det eller ej.

En fråga gällande klausulen. Finns ett besiktningsprotokoll gjort 2013, och inga åtgärder har gjorts sedan dess. Det är inga allvarliga fel (utöver att man behöver dränera runt men jag har ordnat en offert från entreprenör redan). Har vi rätt att avstå köpet när vi besiktar huset, även om han påpekar samma punkter som i protokollet från 2013?
Betr besiktning. Det kan hända massor med en fastighet på 5 år!

Fick av min son veta att en besiktning inte gäller längre än 6 månader om man vill åberopa nedslag i den. Kan vara värt att kolla upp.

heisiandiishe
Och det löste sig till slut. Intressant att veta hur det löste sig med budgivning och listor:) hur som helst grattis!

F FanPålsson skrev:
Åh tack för dina ord! :D GUUUD så glada vi är nu haha XD Är fnittrig som en skolflicka XD

Men vad skönt att det löste sig för dig med! Hur kändes det när du äntligen fick nycklarna och öppnade dörrarna till DITT hus? :D
Den där känslan att åka ut till huset efter tillträdet och bara öppna och kliva in var magisk. an kände verkligen potentiale då alla tidigare ägarens saker var borta.
Sen kom flyttgubbarna som hade tömt lägenheten medans jag var hos mäklaren och ordnade allt. Så det blev en snabb omställning från lägenhet till husägande. Sen kostar ALLT pengar. Men man ska ju tänka att allt verkligen är något man köper åt sig själv. Och det har faktiskt varit roligt att skotta tillochmed :D

Nu längtar jag bara till våren då man kan börja rensa upp i trädgården och göra den med till sin :)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tycker mäklaren betett sig som en gris,genom att inte vara tillmötesgående alls.Min son köpte en dyr vindsvåning i Stockolm och mäklaren visste att han väldigt gärna ville ha den och rekommenderade att han dagen efter visning la ett bud några hundra tkr över utgånspris samt ett förbehåll med skrivning dagen efter senast kl 12.
Säljaren accepterade budet och allt var klart och sonen infann sig på kontoret för skrivning. 11.50 ringer ny spekulant och vill vara med men tyckte det gått lite snabbt så han ville ha en 30 min betänktid och diskutera med frun.Mäklaren sa då att du får bestämma dig direkt för nu skriver vi.Affären var därmed i hamn och sonen jätteglad
Tror man får vara stenhård ibland och hellre sätta upp deadline och riskera gå ur än detta jävliga förhalningsätt

F FanPålsson skrev:
En vännina skrev till honom och frågade om fastigheten. Mäklaren svarade henne och sa att den är redan såld så bud och visning är inte aktuellt.
Det här är, lite beroende på hur det gått till, brott mot god mäklarsed. Alla bud ska förmedlas till säljaren, oavsett om det finns en ”klar” affär eller inte, så länge inget är påskrivet. Nu förstår jag att det kanske inte var ett seriöst intresse, utan att hon frågade för er räkning, men det kunde ju mäklaren inte veta.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är, lite beroende på hur det gått till, brott mot god mäklarsed. Alla bud ska förmedlas till säljaren, oavsett om det finns en ”klar” affär eller inte, så länge inget är påskrivet. Nu förstår jag att det kanske inte var ett seriöst intresse, utan att hon frågade för er räkning, men det kunde ju mäklaren inte veta.
Fast mäklaren kan ju ha lagt fram den informationen till säljaren som då sagt att han ska skriva så till väninnan.

Se till att du får listan med dom andra buden med namn och personnummer.

Inte helt OT men nästan ang mäklare, då jag såg att fastigheten låg i Skåne:
Vårt grannhus såldes i januari för 1 milj, ingen har flyttat in, och nu var det ute igen för 1.2 milj. Plötsligt står det att budgivning är på gång, och bud var lagt på 950 kkr, flera visningar där inte en kotte dykt upp, och nu plötsligt ur tomma luften står där ett bud på 1.25 milj. Mäklare här nere är ibland underliga, speciellt när det gäller köpare eller säljare från storstan, och man kan undra vilken köpare som höjer budet på ett bräde med 300 kkr...Det blir spännande att se vad den kåken säljs för - och ffa till vem.
Grattis dock till nya huset! :) Hoppas Ni kommer att trivas i Skåneland!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.